Sv: Tokosel

Jag ger 1½ skopa/vecka men jag har en STOOOR häst och selenet i grovfodret är i stort sett obefintligt. Det är dock det enda tillskottet jag ger för grovfodret och den lilla mängden kraftfoder jag ger täcker resterande mineralbehov.

+ lindsen

Ja men då var det inte alltför dyrt :) ändå

Nu blir det enklast om jag fortsätter köpa mineralet jag ger idag, eftersom det behövdes lite andra mineraler också förutom selenet, och mineralpelletsen jag ger nu blir perfekt med alla värden hit och dit

Fast en burk räcker väldigt länge (om man inte har många hästar förstås) eftersom man bara ger tokosel en gång/vecka. Jag köpte en liten burk och räknade ut att den kommer räcka nästan ett halvår.
Jag ger 1 mått 2 ggr/ v.

Den stora får 3 ggr.

Min häst får 1 mått/vecka och det är beräknat att räcka i (om jag minns rätt) ca 70 veckor, alltså mer än ett år. Det är den lilla burken jag har. Så dyrt kan jag nog inte säga att det är ;)

Nej nu när jag får veta hur länge det räcker så är det absolut inte dyrt.
Men när jag stod på apoteket och hade 300.- kvar i plånboken tyckte jag att det var dyrt :p

Tycker det är väldigt billigt selen+E vitamin om man jämför med dunkar som säljs på granngården som bara räcker ngra veckor.

Vad jag förstår så innehåller 1 gram Tokosel 20 mg dl-alfa-tocopheryl acetate, dvs. E-vitamin, och 0,4 mg selen.

Selenbehovet är 0,2 mg/100 kg kroppsvikt och E-vitaminbehovet är ca. 100 mg/100 kg kroppsvikt (underhållsbehov). När hästen inte går på bete behöver man i princip tillsätta hela behovet av E-vitamin i foderstaten.

Selenbehovet för en häst som väger 400 kg är 0,2 * 400 = 0,8 mg vilket betyder att du måste ge 2 g Tokosel/dag. 2 g Tokosel innehåller dock bara 2 * 20 = 40 mg E-vitamin medan behovet är 100 * 4 = 400 mg. Tokosel ger således endast 1/10-del av E-vitaminbehovet.

Slutsatsen är att använder du Tokosel så måste du även ge extra E-vitamin till din häst när den inte går på bete.

Det finns enligt min mening Vit-E/Se produkter på marknaden som är bättre (och blir billigare) än Tokosel.

Ok.. Nu tror jag att du vände upp och ner på mitt tokoseltank.. Jag har inte gett det så mycket, men just under förra dräktigheten gav jag det utöver de vanliga mineralerna. Har tagit påståendet om ett mått i veckan ska täcka behovet och inte funderat mer på det.
Det finns ju ganska många olika e-vitamin/selentilskott och alla andra ska ges varje dag vad jag har sett. Har du undersökt vad som ska vara mest ekonomiskt att använda? Verkade som du lagt lite tid på att räkna efter.

Jag tittade lite snabbt och hittade bland annat:
Equitro Super E per kg:
Vitamin E 45 000 mg
Selen 10 mg
Lysin 50 000 mg

Claver E-vitamin
Vitamin E 50 000 mg
Selen 10 mg
Lysin 55 000 mg

och så vidare..Hittade inte Tokosel..
Räcker det att titta på dessa siffror eller är det annat som spelar in på hur lätt hästarna tar upp tillskottet?
/U

kl

istället för tokosel så letade jag upp ett mineralfoder som passar mina hästars foderstater i övrigt, enligt foderstatsprogrammet behövde de både selen, magnesium och kalk så då tyckte jag det var enklare att ge bara det. Som någon redan nämnt så innehåller många mineralfoder selen.

Jag har inte lyckats hitta något mineralfoder som säkrar att min häst får 1,4 mg selen och 700 mg e-vitamin (räknade jag rätt till 700 kg häst?). Det hade ju varit idealet om jag gjorde det. Letar vidare..
/U

Basic E-Selen Flytande:
E-vitamin 50 000 mg
Selen 100 (kan det stämma?)
Lysin 0

Basic E-Selen torrt:
E-vitamin 8000
Selen 20
Lysin 0

Vad kan lysin egentligen?
/U

Hittade denna tråd om Lysin:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=848429&highlight=lysin

där det bland annat står detta:
Enligt Kentucky Equine Research 2001 är lysinbehoven följande för en vuxen häst på 500 kg.
Underhåll 24 gram
Lätt träning 29 gram
Moderat träning 34 gram
Intensiv träning 46 gram

Den hästen som rids väger ca 700 kg, kan jag gissa att 34 gram räcker?
Unghästen kanske 30 (enligt en uträkning i tråden)
Men det dräktiga stoet, vad behöver hon? (600 kg kanske?)

/U

Basic E-Selen Flytande:
E-vitamin 50 000 mg
Selen 100 (kan det stämma?)
Lysin 0

Basic E-Selen torrt:
E-vitamin 8000
Selen 20
Lysin 0

Vad kan lysin egentligen?
/U

glömde ju enheterna:

Basic E-Selen Flytande:
E-vitamin 50 000 mg
Selen 100 (kan det stämma?)mg
Lysin 0 mg

Basic E-Selen torrt:
E-vitamin 8000 mg
Selen 20 mg
Lysin 0 mg

/U

Hittade denna tråd om Lysin:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=848429&highlight=lysin

där det bland annat står detta:

Den hästen som rids väger ca 700 kg, kan jag gissa att 34 gram räcker?
Unghästen kanske 30 (enligt en uträkning i tråden)
Men det dräktiga stoet, vad behöver hon? (600 kg kanske?)

/U

Lysin är en aminosyra dvs en del av proteinet.
Det är en av de begränsande ( så jag inte stör den som alltid kommenterar detta) aminosyrorna. För en häst som äter vanligt hästfoder är det oftast lysin som är den aminosyra som hästen först får brist av.
Du bör alltså kunna ta lysinbehovet och sedan öka det lika mkt som proteinet ökar. Om proteinbehovet tex ökar med 50% så bör alltså lysinbehovet också öka med 50%.

Jag har inte lyckats hitta något mineralfoder som säkrar att min häst får 1,4 mg selen och 700 mg e-vitamin (räknade jag rätt till 700 kg häst?). Det hade ju varit idealet om jag gjorde det. Letar vidare..
/U

Alla Kraffts mineraler ger det du behöver i selen och e-vitaminbehov vid en giva av 140 gr tex.

Vidare lite allmännt:
Selen och e-vitaminpreparaten i flytande form är hysteriskt dyra, åtminstone om man tror sig kunna täcka selenbehovet med enbart det. Som du noterat innehåller de ca 10mg per kg dvs ungefär per liter (räknar 1kg ungefär= 1 liter). 1 dl ger alltså 1 mg selen, då räcker en 1-liters flaska i 10 dgr till en 500kg häst och vad kostar en sådan flaska? 150kr? :crazy:
Vad kostar Tokosel per dag? Toppat med i princip vilket mineralfoder som helst? Om man ens behöver tillsätta tokosel då 100g mineralfoder av de vanligaste vi har på marknaden täcker både e-vitamin och selenbehovet.

Ger man dessutom kraftfoder i en giva av drygt 1 kg behövs oftast inget e-vitamintillskott alls heller då det är tillsatt i i princip alla färdigfoder på marknaden (har inte gått igenom alla men de vanligaste, Krafft, Hippo, Mustang....)

Skulle snarare säga att någon e-vitaminbrist är det ingen större risk att få om man ser till hur det vanligast utfodras enligt de foderstater som visas här och hur jag sett folk fodra i olika stallar.

tack för input, känner mig lite förvirrad.
Mina hästar får ensilage, havre, betfor, lucern, linfrökaka och mineraler (vanligtvis även bryggerijäst). Höet har ingen analys än, men selen kan vi gissa att det inte finns något av.

Jag har som sagt 3 hästar:
1 dräktigt SWB-sto som är 162 cm och väger kanske ca 600 kg(?)
1 SWB som är igång och rids 6 dagar i veckan, tränas måttligt, med sikte på dressyrtävling.
1 15 månaders SWB-sto, dotter till 169 cm stoet

kan jag utifrån detta hitta en start på vad jag behöver ge dem i vitamin och mineralväg? Något annat som jag kommer att sakna med detta upplägget?

2 exempel på mineralfoder med olika proportioner, vad ska jag satsa på, mer selen än e-vitaminer eller tvärt om?:

Vitafor Strong ger per kg
selen 30 mg
e-vitamin 5000 mg

medan Vitafor Power ger per kg
selen 15 mg
e-vitamin 10 000

höet brukar innehålla rikligt med kalcium och fosfor enligt tidigare analyser. Samma leverantör, samma marker, men det är ett annat år.

/U

Spontant skulle jag nog välja det senare av de där två då 100g av det skulle täcka behovet fint av både selen och e-vitamin. Av det andra skulle du behöva ge mer för att täcka vitaminbehovet och då börjar man komma upp i gränsvärden för för mycket selen (ligger på 4 el 5 gånger behovet). Kolla på vad linfrökakan ger, har inte det i huvudet och lucernen, beror på vilken sort om det kan finnas tillsatser. Jäst får jag också kolla upp för att kunna säga något om vad det tillför.

Man måste dock alltid se till allt man ger och räkna på det för att sedan ev lägga till om något saknas. Många gånger tänker man inte på det utan tillför en produkt för respektive behov, trots att behovet kanske redan är uppfyllt iom givan av en annan produkt.

Fint ex som jag läste här för ett tag sen var en som gav Krafft pluss grön, minns inte exakt antal kg men mer än ett. Det innehåller 1.2mg selen per kg så ett kg räcker för att täcka behovet för 600kg häst. Utöver det gavs det mineraler om det var 150g, ger ju oftast mer än tillräckligt för att täcka samma vikt vid en giva av 100g och på toppen gavs det Tokosel. Farligt nära om inte över överdosering totalt sett alltså. Så lite att tänka på bara. :)

Jag blir så himla glad för hjälpen, min lilla hjärna har fullt upp just nu.
Det blir inte rätt att dela ensilageransonen eftersom går i hage och äter tillsammans.
När jag skriver granulerade mineraler så håller jag på att ta slut på en spann Krafft miner och en spann Vitafor Strong. När det är slut är det dags att köpa mineraler mer genomtänkt.

Än så länge får alla samma i spannarna eftersom de fortfarande går ute (skyddad hage med mycket träd, stallet är snart klart!)
vitamininnehåll enligt vad jag kan hitta i Lactamins basic-broschyr

1 kg havre - 8 mg e-vitamin
0,3 kg betfor - ca 1,5 mg e-vitamin
2 dl linfrökaka - hittar inte
1 dl rapsolja - gissar på inget alls
1 dl granulerade mineraler - byts toligen ut..
1 dl potatisprotein - hittar inte info, gissar att det är lite eller inget

så i mina ögon ser det inte ut som de klarar sig utan tillskottet.
/U

kollade priserna på dessa:

25 kg kostar 485 kr
selen 30 mg
e-vitamin 5000 mg

25 kg kostar 705 kr
Vitafor Power ger per kg
selen 15 mg
e-vitamin 10 000 mg

skiljer ganska mycket.. Ska kolla vidare vad som finns på marknaden.
/U

kollade priserna på dessa:

25 kg kostar 485 kr
selen 30 mg
e-vitamin 5000 mg

25 kg kostar 705 kr
Vitafor Power ger per kg
selen 15 mg
e-vitamin 10 000 mg

skiljer ganska mycket.. Ska kolla vidare vad som finns på marknaden.
/U

Ger du mineraler, vilka som helst i princip, några undantag har jag sett, så får du i dom den e-vitamin de behöver.

Räknade lite snabbt på Vitafor Power, ger du 100gr av den dagligen blir det 2.85kr. Men du kan ju lika gärna ge något ur kraffts sortiment, eller hippos? De brukar ligga aningens lägre i pris än Vitafor. Miner Blå samt Vit ligger på 15mg selen och 5000mg e-vitamin. Miner Röd ligger på 15 mg selen och 15000mg e-vitamin. Grön innehåller dock inga vitamintillsatser. Hippos mineraler ligger alla på 30mg selen samt varierar mellan 5000 och 10000mg e-vitamin.

Du bör ju dock som du säkert redan vet (och väl skulle införskaffa?), ha en analys på grovfodret så du även kan anpassa vilket mineralfoder du ska välja utefter det. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?