kajsa_kavat

Trådstartare
Hörde någon säga att Tokosel är bra att ge en gång i veckan. Vad är det bra för? Till alla hästar eller?

Sv: Tokosel

Tokosel är ett selentillskott som man ger hästen när det fattas selen i totalfoderstaten- inte annars. Behövs det så kan man ge det- behövs det inte så ger man det inte, så enkelt är det!:)

Tokosel rekommenderas även att ge när man har grovfoder med hög syra! Även bra för muskler-Evitaminet

Om det behövs ja- men det är bättre att ge e-vitamin när man fodrar med syrat foder, fast detta gäller mest ensliage och syrad havre, och den övervägande majoriteten använder inte dessa fodermedel.

Man bör bara ge Tokosel när det behövs- selen är giftigt i för stora mängder

Då måste jag bara fråga... min veterinär skrev ut det till min häst och sa att hon ska ha det pga sin korsförlaming. Han säger att vi alltid ska ge det, men det är alltså inte bra med överskott? hur kan han så säga att vi alltid sa ge det? Jag menar hon får kanske tillräckligt med selen i den foderstaten som hon har?:confused:
Mvh H

I nästan hela Sverige så har vi selenbrist. Kolla med foderstatus om selentillskott behövs, oftast så gör det det. Jag ger Tokosel till alla mina hästar, ston, hingstar, unghästar och föl. Jag ahr inte selen i grovfodret och vill inte behöva köpa massa dyrt xtra foder pg selenet då jag inte behöver det för Smrp/MJ skull.

hailittoh skrev:
Då måste jag bara fråga... min veterinär skrev ut det till min häst och sa att hon ska ha det pga sin korsförlaming. Han säger att vi alltid ska ge det, men det är alltså inte bra med överskott? hur kan han så säga att vi alltid sa ge det? Jag menar hon får kanske tillräckligt med selen i den foderstaten som hon har?:confused:
Mvh H

Din korsförlamningshäst skall absolut ha sin extra selen. Mängden selen i Tokosel är inte i närheten av att vara farlig. Selen är bra för dräktiga ston, unghästar och hårt arbetande hästar där muskler behövs byggas och uppehållas. E-vitaminen i selen verkar ihop.

Jag ger Tokosel både till min tvååring och till min häst som går distansträning.

Hälsning Maja

Hej!
Dock, man måste kolla sitt mineralfoder. Faktum är att andelen selen är numera ganska hög. Man måste nog räkna på det, tror Ragnhild

Ragnhild skrev:
Hej!
Dock, man måste kolla sitt mineralfoder. Faktum är att andelen selen är numera ganska hög. Man måste nog räkna på det, tror Ragnhild

Men mineralfoder är väl bara något som man ger om det saknas i foderstaten i övrigt... eller? ;) Kan det vara så att folk bara öser på det rutinmässigt?

Hälsning Maja

Ragnhild skrev:
Hej!
Äsch vad ska man med mineralfoder till;) Här täcks allt upp av grovfodret men tyvärr inte Selen. Du är väl inte en sån som pytsar med mineralfoder utan att ha kollat upp vad som finns i grovfodret:eek: Raggsockan då!

Har hört att Tokosel är bra för hästar som har problem med lymfangit (som får det för minsta lilla sår).
Finns det fler här som har erfarenhet av det?

Kl
puttar upp en gammal tråd.
Jag fick hem min hyrhäst för en vecka sen och då står det som almän instruktion att alla hästar ska få tokosel. är det verkligen bara att ge sådär till alla?
När jag kollade upp foderstat så fick jag ihop det på hö, krafft och mineraler, ingen selenbrist där inte, så är det något jag borde ta hänsyn till? :confused:

Jag puttar igång den här tråden så jag inte behöver skapa en ny för min lilla fråga =)

Jag behöver komplettera fodret med selen. Gick till apoteket eftersom jag läst att det var där jag skulle köpa selenet (Tokosel). Jisses vad dyrt det var! över 300.- för 800 gram.

Hur mkt behövs i fodret? Finns det något annat jag kan ge som innehåller selen?

eller... nu kanske jag kom på svaret själv. Jag har ett mineralfoder, som innehåller 15 mg selen /kg foder. Jag behöver 60 gram av mineralfodret för att få tillräckligt med selen.

Med 60 gram av mineralfodret så blev alla kvoter bra! Oj, behöver inte ens köpa tokosel. Nice! Tur man får skriva av sig lite så man kommer fram till saker själkv ibland :D

Jag puttar igång den här tråden så jag inte behöver skapa en ny för min lilla fråga =)

Jag behöver komplettera fodret med selen. Gick till apoteket eftersom jag läst att det var där jag skulle köpa selenet (Tokosel). Jisses vad dyrt det var! över 300.- för 800 gram.

Fast en burk räcker väldigt länge (om man inte har många hästar förstås) eftersom man bara ger tokosel en gång/vecka. Jag köpte en liten burk och räknade ut att den kommer räcka nästan ett halvår.

Jag ger 1/2 sådan liiiten skopa som finns med i burken 1 gång i veckan så min burk har räckt över ett år. Fick dessa rek. av veterinären.

Tycker det är väldigt billigt selen+E vitamin om man jämför med dunkar som säljs på granngården som bara räcker ngra veckor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?