Tokiga hund

Eijya

Trådstartare
Min phalene hane har nog kommit i trotsåldern eller nått för han kan absoluut inte lyda genast när man säger åt honom saker.:rofl:
Vid inkallning måste jag upprepa ca 5 gånger innan han sakta kommer lunkande.
Nyss när det blev sovdags så låg han och sov i köket så sade jag precis som vanligt "kom så går vi upp och sova" (vanligtvis reser han sig direkt och följer med mig upp för trappan). Nu fick jag ingen reaktion övh. men tänkte kolla om han kommer endå utan upprepning. Jag hann bara gå upp för trappan och stänga fönstret innan han var uppe hos mig xP

Han är vääldigt klok min lilla hund <3 Förstår olika ord osv
"Nu får du gå ut så att matte hinner duscha sen" då har han redan krypit ihop och smyger iväg eftersom han inte tycker om att duscha xD


Vet inte riktigt vad som är meningen med denna tråd , ville nog mest bara berätta :D men ni kan väl berätta lite om vad era hundar hittar på för tokigheter :D
 
Sv: Tokiga hund

Testa det på inkallningen med? Just nu så vet han ju att han faktiskt inte behöver komma första gången du kallar in :)
 
Sv: Tokiga hund

Han brukar vanligtvis komma direkt när jag ropar :) De e bara nåt han fått för sig nu att man absoluuut inte kan göra x)
 
Sv: Tokiga hund

dock vore det bra att få tips för att få honom ta mig på allvar igen (: Har själv tänkt att vänta och se några dagar ifall beteende upprör men ifall de inte gör det så måste jag ha tips :D
 
Sv: Tokiga hund

De e bara nåt han fått för sig nu att man absoluuut inte kan göra x)

Det här är ett av det största problemen hundar har idag, att de blir förmänskligade. Hundar svarar på stimuli, punkt slut. Om din hund tex är sex-sju månaders ålder så är det mycket möjligt att det är hormoner som spökar. Men det är inget han "fått för sig".
 
Sv: Tokiga hund

På med långlina, låt hunden gå som den brukar, kalla in och hala in den i linan samtidigt. Massa belöning när den kommer.

Problem med inkallning är rätt vanligt. När hunden har lärt sig att komma på kommando slappnar man av och väntar sig att det ska fungera hela tiden, även om hunden kanske oftast inte får något för det. Och hur kul är det att komma, bara för att bli kopplad eller gå vidare efter att hunden övergett den intressanta luktfläcken?
Jag har liknande problem med jämna mellanrum. Andra kommandon sitter som sten så det utgör inga större problem att han inte kommer direkt, men det är klart det blir störande. Personligen är jag dels för slarvigt med kommandot (egentligen betyder "kom" kom ända fram till mig och sätt dig), men ibland nöjer jag mig med att han närmar sig, ibland använder jag det fel, ibland slarvar jag med belöning och beröm när han kommer och jag har sällan med mig godis ut. Alla fel man absolut INTE ska göra ;)
Sen menar jag såklart inte att hunden ska vara van vid att man alltid har godis och bara komma då. Det kan bli problem den dag man glömmer godiset, eller det tar slut. Men det ska löna sig att avbryta det man håller på med och komma på inkallning.
 
Sv: Tokiga hund

knapplån

Jag säger som Jenka, på med sele och en långlina som du kan stampa på om hunden ger sig av åt andra hållet, eller hala in vid inkallning om hunden inte lyder. Små valpar är ofta väldigt följsamma och vill vara nära husse och matte. Det är inget konstigt att de blir mer självständiga när de blir äldre och att man då måste jobba med inkallningen på nytt. Vi har använt långlina i perioder när inkallningen inte fungerar perfekt. Vår vovve har kommit i tonåren, vilket har gjort att han stundom finner omgivningen mer intressant än matte, trots att jag försöker vara en kul typ. Efter ett par tillfällen då han inte kom direkt på inkallning åkte långlinan på igen och där kommer den att förbli tills jag känner mig helt trygg med att han kommer när jag kallar. När han kommer till sidan direkt så blir det alltid beröm och oftast en godis. Om han dessutom omedelbart på kommando avbryter ett beteende som han gärna vill ägna sig åt (t.ex. äta hästbajs, springa för att hälsa på en annan hund) blir det extramycket belöning. Hunden lär sig snabbt vad som lönar sig. I
 
Sv: Tokiga hund

det skulle nog kunna stämma, dock så testade jag nyss att viska till honom och han vände genast uppmärksamheten mot mig. Har inte heller märkt det på andra sätt. Dock glömmer han allt runt omkring sig när han tittar eller lyssnar efter något speciellt :P
 
Sv: Tokiga hund

Jag är absolut ingen expert på hörsel,men kan det inte vara olika ljud(tonarter) som hörs olika "högt" för hunden? Vet inte heller om det möjligtvis kan vara så att hunden hör bättre på nära håll (viskning brevid honom) och att han hör sämre på långt håll (när du kallar in honom och han är en bit bort)?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 462
Senast: stintans
·
Övr. Hund Min hund är lite knäpp. Ganska ofta. Jag undrar vad det är som händer i huvudet på honom? Ni ska få några exempel innan jag ber er...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Caspian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp