tokig 1 åring, hjälp!

M

mihla

Hej
En vän till mig har ett 1 årigt halvblodsto som jag tänkte börja jobba med. Så nu behöver jag massor av tips!
Hon har inte blivit speciellt mycket hanterad(kan gå i grimma), i hagen är hon grymt över energisk och går i mellan så fort man ska hämta en annan häst, för hon vill ha uppmärksamheten. Åh ger man henne inte de så står hon på bakbenen, hoppar, stutsar...men jag upplever de inte som aggresivt bara att hon är uttråkad å vill ha uppmärksamhet.

Så nu när jag ska börja jobba med henne och är nu rädd att hon ska toka lika mkt när jag jobbar med henne.
Behöver nu tips på övningar och hur man går tillväga med en unghäst som har svårt å hålla alla 4 hovar på backen.

Sv: tokig 1 åring, hjälp!

Min lilla åringär precis lika dan. Jag har hanterat henne hela vintern, lyft hovar,gått i skogen med henne,borstat o.s.v.. Sista veckan har hon blivit helt tokig. Hon reser sig så fort jag ska ta in henne från hagen.Hon vill inte att jag ska lyfta benen. Reser sig när jag försöker gå i skogen. Jag har fått backa upp henne ordentligt. Igår var det samma lugna åring igen när jag tog in henne. Hon kunde till och med stå själv inne i sin box och äta utan att bli stirrig. När jag sen skulle ut med henne åkte jag på en ordentlig prövning. Halvvägs till hagen kom värsta åskskuren och kraftig vind. Dom andra hästarna kom i full galopp mot grinden för att snabbt tvär vända och springa bort från henne. Hon blev jätte nervös och reste sig lite och försökte dra iväg med dom andra. Men jag lyckades lugna henne så pass att jag fick av grimman.
Kör lite dominans träning på din häst innan du går vidare. Inte kul om dom får spelet och inte ser dig som ledare. Lycka till.

Sv: tokig 1 åring, hjälp!

jag skulle ha sagt börja med flytta för tryck, backa, gå fram, flytta bakdel. detta är ju en lydnads grej och är man själv lite engagerad så brukar hästarna tycka att det är roligt också.
det blir lite hjärngympa och då kanske hon blir lite trött?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 982
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar