Tölt på engelska? Översättning?

Gry

Trådstartare
Blir inte klok på vad tölt heter på engelska? Heter det tölt med prickar och allt, eller amble? Eller något annat? Hjälper sonen som ska "hålla föredrag" på engelska (går i femman) och han har valt att prata om islandshästtävlingar men vi har liksom kört fast här... och då tänker man på oraklet buke, minsann :p
 
Sv: Tölt på engelska? Översättning?

Ambling är ju ett samlingsnamn för flera gångarter. Har sett en del skriva tölt även på engelska.

Utöver det vet jag tyvärr inte exakt vad som är korrekt.
 
Sv: Tölt på engelska? Översättning?

Inom islandshästvärlden heter det tölt även på engelska, även om engelsmännen inte riktigt kan uttala ö då.
Running walk används ffa i USA om andra raser som töltar.

Jag använder the tölt när jag pratar om islandshästens tölt på engelska. Ambling kan som sagts ovan inte användas för just tölten.
 
Sv: Tölt på engelska? Översättning?

Till er båda

Tack för hjälpen! Måste nog mejla läraren och berätta om detta så att de vet att han inte kör med svengelska eller se om de föreslår ngt annat.

Tack så jättemkt! :)
 
Sv: Tölt på engelska? Översättning?

På domarkommentarerna som man får när det står på engelska (samt i icetest som man som speaker/sekreterare använder) så står det Tolt, alltså med O
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 802
Senast: Gunnar
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 257
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 622
Senast: Görel
·
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
16 646
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp