arabia

Trådstartare
Eftersom vi har selenfattiga jordar här i vårt avlånga land, tänkte jag ge lite extra i form av Tocosel åt mina dräktiga ston i vinter o även lite till dom andra oxå, men idag fick jag höra att det bara är dräktiga ston som ska ha, inga andra hästar:eek:. Alla ni som vet hur det egentligen ligger till kan väl berätta för en vilsen själ hur man gör?

Förr vet jag att jag bara gett till de dräktiga, men kan det vara skadligt o ge "odräktiga"? Enl. den som räknar mina foderstater säger att det fattas en del selen i fodret, jag är hur kass som helst på o räkna så jag lejer bort räknandet till dom som kan. Ska det tillsättas mer E-vitamin oxå??????????????
Jag är förvirrad

Sv: Tocosel?

Mina hästar äter tokosel, och ingen av dem är dräktiga. Har man brist i foderstaten så måste man ju tillföra selenkosel är ett billigt och bra preparat...

ALLA hästar i vårt land behöver tillskott av selen i någon form.
Det finns dock tillsatt i mineralfoderblandningarna och åtminstine i de svensktillverkade foderblandningarna, så de flesta får nog i sig det mesta av vad de behöver på detta sätt.

Om det fattas i den övriga foderstaten så ska du självklart ge det till alla.
Sen - visst att det är skadligt att ge för mycket men toleransnivån är ändå väldigt hög så risken är liten så länge du ger normal dos (det står på förpackningen hur du ska ge) och inte ger stora mängder av andra fodermedel innehållande selen. (mineralfoder, färdigfoder)

selen och E-vit kompletterar varandra och kan delvis ersätta varandra. Betets höga innehåll av E-vit kompenserar selenbristen under hästarnas betesgång. (källa: Hästens näringsbehov och utfodring)

Senast ändrad:

Ja, du kan lugnt ge alla. Min pålla blev ordinerad Tokosel av veterinär och hon är inte ett dugg dräktig. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 343
Senast: isafore
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 643
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: EmblaAsk
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 485
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka