Tmärkning...igen..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rambolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 750
Sv: Tmärkning...igen..

Men Försäkringsbolaget kan inte göra något, är det tillåtet att starta triangelmärkta hästar på din klubb så kan du göra det då det.

Du började jättebra och har helt rätt inledningsvis. Men det citerade ovan är fel.

Jag kollade nämligen upp det där för några år sedan, med två av de stora bolagen. Det här med att det är tävlingsförbud, och vad händer om de får kännedom om att det bryts mot det. Båda bolagen svarade samma sak, att de då i första ledet skulle informera djurägaren om att denna begår avtalsbrott. Och om det inte hjälpte vidta åtgärder, och då nämnde båda bolagen att då kan det ju bli fråga om att kolla om det är en felaktig utbetalning, och bli fråga om återbetalning. Det hade dock aldrig 'gått så långt' så den delen var inte prövad. Däremot hade båda bolagen vid några tillfällen 'varnat' hästägare för att de begick avtalsbrott.

För du skriver på ett AVTAL där du - mot att du får ut större delen av pengarna, accepterar ett permanent tävlingsförbud, detta följer dessutom med när en T-märkt häst säljs.

Fast hur funkar det om hästen säljs? Just avtalsbiten. Den nya ägaren kan ju inte antas ha ett avtal med försäkringsbolaget, då lär man ju skriva nya papper i så fall?

Eller säj att man säger upp försäkringen som ny ägare (alt. byter bolag om det nu ens är möjligt?), vad händer då?

Som jag förstått det så följer avtalet hästen, eftersom hästen varit det försäkrade objektet och således varit föremål för en ekonomisk ersättning i form av utbetald livränta.

Det är ju inte möjligt att teckna en ny livförsäkring på en redan utförsäkrad häst, T-märkningen är ett bevis på att hästen blivit utförsäkrad.

Fast hur funkar det om hästen säljs? Just avtalsbiten. Den nya ägaren kan ju inte antas ha ett avtal med försäkringsbolaget, då lär man ju skriva nya papper i så fall?

Eller säj att man säger upp försäkringen som ny ägare (alt. byter bolag om det nu ens är möjligt?), vad händer då?

DU vet när du köper en T-märkt häst att den är just T-märkt, och säljaren ska se till att informera dig om att det är tävlingsförbud. Pappret ska följa med, på pappret står, bland annat:

Avsende hästen XXX
Ovanstående häst får efter delersättning från XXX försäkringar
EJ DELTAGA I TÄVLING samt att denna förbindelse SKALL överlämnas till köparen VID FÖRSÄLJNING AV HÄSTEN.

Bla bla bla

Bolaget har meddelat tävlingsförbud för hästen för all framtid.

Det som står med stora bokstäver står med stora bokstäver i pappret med.

Står mer med, men tagit ut det väsentliga.

Dock så är det ju rent teoretiskt en intressant frågeställning OM du som andra ägare tävlar, bolaget blir sura, kan du då om du INTE är informerad, rikta krav mot fd ägare?

Spelar ingen roll hur mkt du byter försäkring, T-märkningen följer med, och det nya bolaget sätter samma reservationer som det gamla, och du får samma livvärde etc som i det gamla.

Och som sagt, när du köper en triangelmärkt häst så är du ju medveten om att den är T-märkt, och jag skulle tro att du antas vara medveten om vad det innebär, och iom att du tar emot pappret om tävlingsförbud har godkänt att varan du köper har användningsbegränsningar.

Jag vet inte om det provats juridiskt dock, och det är en intressant fråga vad som händer OM säljaren säljer en T-märkt men utan att ge dig tävlingsförbudspappret. Rent generellt har ju det här landet ganska långtgående krav på att du har ett egetansvar att ta reda på gällande lagar, regler och förordningar t ex, dvs 'jag visste inte att man inte fick' duger inte som försvar. Frågan är om det ansvaret juridiskt sträcker sig så långt ut i periferin som sådana här grejer.

Senast ändrad:

En ny ägare kan ju knappast missa att hästen är tringelmärkt och med det följer detta avtal även om det inte är skriftligt.

En ny ägare kan ju knappast missa att hästen är tringelmärkt och med det följer detta avtal även om det inte är skriftligt.

Fast där är frågan juridiskt intressant. Alltså moraliskt råder ingen tvekan, inte heller hur det är tänkt. Men juridiskt är det inte en glasklar gränsdragning, där är en poäng.

Vi säger att jag säljer min valack till dig. Jag har tagit bort hans försäkring för det var ingen vits med den ändå. Du tycker heller inte det är vits med försäkring.

Så jag säljer hästen XXX till dig för Y kronor, det står i köpeavtalet att den är T-märkt. Jag skickar inte med pappret med tävlingsförbudet, du vet inte att det ska skickas med. Du undrar om man får tävla, och får olika svar. Så du kollar i TR, där får du tävla klubbtäcling men inte annat. Du kollar med din klubb som säger det är okej. Så du tävlar.

Frågan är till vilket ansvar du då juridiskt kan ställas, och om hästens fd bolag går i taket, om du kan rikta följdkrav mot mig som säljare då, iom att JAG bröt mot avtalet i första hand genom att inte skicka med tävlingsförbudspappret?

Solklart är det inte. Däremot är det ju solklart att T-märkt häst, märkt efter 1995, INTE får tävla punkt slut. Men vems det juridiska ansvaret är i olika scenarion om den ändå gör det, det är lite luddigare.

(Sen, varför ens tänka tävling om man köper en t-märkt häst)

Jag skulle TRO att JAG blir juridiskt ansvarig då det skulle bli väldigt svårt för mig att bevisa att du inte skickat med pappret med tävlingsförbudet, det kan lika gärna varit så du djort det men jag har tappat bort det eller slängt det eller hur?

Det är väl just för att man inte ska kunna låta sådanna papper försvinna med tiden som hästen blir just T-märkt så det syns, det går inte att missa, vad som gäller för en T-märkt häst är då enligt mig upp till köparen att ta reada på och om man har lite innanför pannbenet så litar man INTE blint på vad som skrivs på ett internetforum där svaren kan bestå av ren rappakalja utan ringer försäkringsbolaget och får korrekta uppgifter.

Övrigt håller jag med dig, varför köpa en T-märkt häst om det är träna och tävla man är ute efter även om det är på låg nivå, enda gången jag skulle kunan tänka mig en T-märkt är ett avselssto som själv prestarat och har mycket bra stam som blivit T-märkt efter skada "av yttre våld" dvs inte att den inte enbart håller som ridhäst.

I princip så måste ju man ju då om man köper en triangelmärkt häst skriva på pappret om avtal med försäkringsbolaget? För attd et ska vara helt vattentätt? Fast jag undrar ändå vad som händer om jag som köpare tar bort försäkringen, och inte har skrivit på pappret om tävlingsförbud, då har jag ju inget avtal med försäkringsbolaget? Utan avtal borde de inte juridiskt sett kunna avkräva mig ett vite?

Sen hoppas jag att frågan är rent hypotetisk, för även en häst som ser ut att klara tävling är märkt av en anledning. Sen kan det faktiskt vara så att den bara är märkt för att fd ägare inte vill att den ska tävla mer av olika skäl.

I princip så måste ju man ju då om man köper en triangelmärkt häst skriva på pappret om avtal med försäkringsbolaget? För attd et ska vara helt vattentätt? Fast jag undrar ändå vad som händer om jag som köpare tar bort försäkringen, och inte har skrivit på pappret om tävlingsförbud, då har jag ju inget avtal med försäkringsbolaget? Utan avtal borde de inte juridiskt sett kunna avkräva mig ett vite?

Sen hoppas jag att frågan är rent hypotetisk, för även en häst som ser ut att klara tävling är märkt av en anledning. Sen kan det faktiskt vara så att den bara är märkt för att fd ägare inte vill att den ska tävla mer av olika skäl.

Du som köpare köper en synligt defekt (triangelmärkt vara), och det är där frågan är eg - HUR stort ansvar har du att ta reda på exakt vad det innebär? (Alltså även utan försäkring, och utan att ha sett pappret).

Och nej den kan inte vara trianglad för att ägaren vill inte den ska tävla. Den har en VETERINÄRMEDICINSK anledning till att brukbarheten har bedömts som PERMANENT nedsatt (gäller inte de T-märkta för länge sen)

Agria har som krav för T-märkning att användbarheten varaktigt ska vara nedsatt så att hästen för all framtid förlorat förmågan att utföra rörelser i lätt klass.

Sen kan alltid felbedömningar ske, men de är inte speciellt vanliga - även om köpare av T-märka hästar gärna vill hävda det.

Uttrycket mig nog lite luddigt med att ägaren inte vill att hästen ska tävla. Iblnad kan det ju vara så att hästen faktiskt skulle kunna fortsätta träna/tävla men att det kräver lååång konvalescens eller att prognosen efter en konvalescens är tveksam, då kan man få hästen t-märkt. Alltså har ägaren gjort ett val, som kanske inte var det enda möjliga.

Jag hade planer på att sälja min häst för ett par år sedan, han har en gammal skada (opererad) men är inte märkt och klarar normal, men mycket genomtänkt ridning. För att slippa att han skulle bli sönderriden pga ev. tävlingssatsning pratade jag med vet. om en ev. t-märkning. Hon sa att det inte skulle vara några problem eftersom han har nedsatt ridfunktion, detta endast pga att han måste tränas med varsamhet. (han är försäkrad så lågt att t-märkning inte skulle ge mig något ekonomiskt.)

Senast ändrad:

Uttrycket mig nog lite luddigt med att ägaren inte vill att hästen ska tävla. Iblnad kan det ju vara så att hästen faktiskt skulle kunna fortsätta träna/tävla men att det kräver lååång konvalescens eller att prognosen efter en konvalescens är tveksam, då kan man få hästen t-märkt. Alltså har ägaren gjort ett val, som kanske inte var det enda möjliga.

Jag hade planer på att sälja min häst för ett par år sedan, han har en gammal skada (opererad) men är inte märkt och klarar normal, men mycket genomtänkt ridning. För att slippa att han skulle bli sönderriden pga ev. tävlingssatsning pratade jag med vet. om en ev. t-märkning. Hon sa att det inte skulle vara några problem eftersom han har nedsatt ridfunktion, detta endast pga att han måste tränas med varsamhet. (han är försäkrad så lågt att t-märkning inte skulle ge mig något ekonomiskt.)

Det är mycket viktiga och relevanta aspekter du här framför som många inte förstår och som kanske kan förklara lite av kompexiteten med triangelmärkning av hästar.;)

Det här avtalet (papperet) som Alexandra skriver om som uttrycker tävlingsförbud för den t-märkta hästen fick jag aldrig något ex av från försäkringsbolaget när jag t-märkte min häst för 1,5 år sedan. Det var dock inte Agria utan ett mindre förs.bolag. Men triangeln på hästen har ju det syftet att man är skyldig att veta vad triangeln innebär om man är ägare av en t-märkt häst. Även om man köper en sådan häst. Så när min häst såldes så fick ju inte den nya ägaren med det där avtalet men hon är likväl ägare till en synligt t-märkt häst.

Varför vissa köper t-märkt häst och tänker på att tävla är säkert för att dom inte har råd med en tävlingshäst som faktiskt kostar ganska mycket. En t-märkt häst är billig och ibland kan det ju vara så att efter lång konvalecens och rätt ridning samt skötsel så är det inga som helst problem för hästen att tävla lätt klass. Då går det inte ändå mer än möjligtvis på klubbtävlingar.

Själv resonerade jag så här när jag t-märkte min halvblodsvalack: Jag var tvungen att sälja honom vare sig han blev t-märkt eller inte pga att jag inte hade råd längre att ha kvar honom. Att sälja honom icke t-märkt till någon som hade tävlingsplaner skulle säkert innebära att han skulle gå sönder, bli slaktad och köparen bli besviken. Om jag berättade om skadorna skulle ingen vilja köpa honom icke t-märkt till marknadspris. Om jag däremot t-märkte hästen så kunde jag vara öppen med de skador han haft och även inte minst få en köpare som inte var ute efter att tävla och köra slut på honom direkt då jag bedömde attt han behövde ta det lugnt under ganska lång tid framöver.

Vet. tyckte jag skulle ta bort honom pga risken att han skulle fara illa hos folk och bli en vandringspokal men jag bedyrade att jag är ytterst noga med vem jag säljer till och det har funkat bra. En nackdel är ju dock att hans kapacitet aldrig mer kan komma fram i tävlingssammanhang, synd på en så bra häst men men... Det får man liksom köpa då med tanke på att han bara var 9 år och så levnadsglad och nu faktiskt får leva i många år till som en glad promenadhäst istället för att bli avlivad.

Köpte själv ett Tmärkt sto mellan jul och nyår och fick inget papper med från försäkringsbolaget men står i köpekontraktet. Och det måste ha blivit något fel vid frysmärkningen för hon fick inte ett vitt hårstrå.

Hellt krasst så kan tänka mig att om en sådan häst som blivit såld några gånger och man bytt försäkringsbolag kan "tappa" t-märkningen.

Syns det en upphöjning vid triangeln? ALltså inga vita strån, men man ser ändå triangeln om man vet var den sitter och hästen är i sommarpäls exvis?

Jag har ju en skimmel, och hans T-märkning syns inte alls på vinterpäls, och den syns men du måste titta efter den och veta om den för att se den i sommarpäls.

Kompisens fux fick inte ett enda vitt hårstrå, men där syns ju upphöjningen tydligt ändå (dvs den märkningen är ändå tydligare än vad det är på min skimmel)

En sak jag har tänkt på, det är att här borde chipen kunna spela en STOR roll i framtiden. Om man kräver chip på alla hästar, och de avläses vid tävling, då borde man kunna lägga in information på chipet om t ex T-märkning och tävlingsförbud.

Vi har ett sto som är triangelmärkt efter en skada. Hn har bra stam och ett mycket trevligt temerament och veterinären har sagt att dräktighet och fölning inte påverkar den skada hon har. Vi kan också rida på henne två kanske tre dagar i följd men sedan gör sig skadan påmind och hästen får ont. Det betyder att vi skulle kunna sälja henne eller tävla henne de dagar hon inte har ont, men hon kan aldrig tränas så att hon kommer i den kondition som krävs för en tävlingshäst. Det står klart och tydligt i TR att hästen ska vara erforderligt tränad för uppgiften. Jag håller också med tidigare talare; varför köper du en T-märkt häst om du vill rida och träna??? Man köper inte sig problem de kommer nog ändå.

Köpte själv ett Tmärkt sto mellan jul och nyår och fick inget papper med från försäkringsbolaget men står i köpekontraktet. Och det måste ha blivit något fel vid frysmärkningen för hon fick inte ett vitt hårstrå.

Hellt krasst så kan tänka mig att om en sådan häst som blivit såld några gånger och man bytt försäkringsbolag kan "tappa" t-märkningen.
För inte jättelänge sedan så gjordes trianglarna med brännjärn, då blev det oftast inga vita hår. Ibland blev triangeln hårlös, ibland såg man den bara so men liten upphöjning i huden, under pälsen. Jag trianglade ett sto 1995, hon fick en snygg triangel som en upphöjning i huden under pälsen.

Vet. tyckte jag skulle ta bort honom pga risken att han skulle fara illa hos folk och bli en vandringspokal men jag bedyrade att jag är ytterst noga med vem jag säljer till och det har funkat bra. En nackdel är ju dock att hans kapacitet aldrig mer kan komma fram i tävlingssammanhang, synd på en så bra häst men men... Det får man liksom köpa då med tanke på att han bara var 9 år och så levnadsglad och nu faktiskt får leva i många år till som en glad promenadhäst istället för att bli avlivad.

Din vet är inte ensam om sin åsikt, det är många fler som har samma inställning. Orsaken är just att de flesta T-märkta hästar blir sk vandringspokaler, jag tror att det beror på att prislappen ofta är låg samt att man kanske kan köpa en ras som i normala fall kostar långt mycket mer än vad man kanske har råd med. Begränsningar kommer ju sen, och det är då som dessa hästar får en ny ägare. Med tiden suddas orsaken ut mer och mer, man glömmer helt enkelt bort att hästen är utdömd pga en tidigare skada.

Hästen kan vara till synses pigg och glad, hästar vill ju gärna göra oss till lags och ställer upp på våra krav. Sen kommer skadorna en efter en, och här börjar begränsningen, ägaren inser då att detta inte kommer att funka. Hästen får då vila och självläka, sen säljs den till en ny människa.

Det här är vad många veterinärer får erfara, då många men långt ifrån alla dessa hästar återkommer med sina gamla skador. Alla hästar får inte komma till veterinär, utan en del får läka sig själv för att sen säljas vidare. Jag tror det är därför man tycker att det är bättre att ta bort hästen, en vallack kan ju inte tillföra något mer än kanske att vara ett trevligt sällskap i lättare sammanhang. En del ston kan ju klara ett liv i fölbox, men inte alltid det heller beroende på skada eller sjukdom.

Du började jättebra och har helt rätt inledningsvis. Men det citerade ovan är fel.

Jag kollade nämligen upp det där för några år sedan, med två av de stora bolagen. Det här med att det är tävlingsförbud, och vad händer om de får kännedom om att det bryts mot det. Båda bolagen svarade samma sak, att de då i första ledet skulle informera djurägaren om att denna begår avtalsbrott. Och om det inte hjälpte vidta åtgärder, och då nämnde båda bolagen att då kan det ju bli fråga om att kolla om det är en felaktig utbetalning, och bli fråga om återbetalning. Det hade dock aldrig 'gått så långt' så den delen var inte prövad. Däremot hade båda bolagen vid några tillfällen 'varnat' hästägare för att de begick avtalsbrott.

För du skriver på ett AVTAL där du - mot att du får ut större delen av pengarna, accepterar ett permanent tävlingsförbud, detta följer dessutom med när en T-märkt häst säljs.

Jag har triangelmärkt tre hästar genom åren, olika försäkringsbolag och aldrig sett röken av eller skrivit på något avtal??? Nu har jag själv aldrig tävlat triangelmärkta hästar. Men jag har aldrig hört talas om att något försäkringsbolag gjort något mot någon nån gång. Givetvis om man frågar dom säger dom säkert att dom KAN vidta åtgärder, men betvivlar starkt att det händer speciellt ofta. Då ska det ju dessutom bevisas att man helt klart brutit mot gällande bestämmelser, vilka är rätt luddiga...

Om man hittar en häst på en resultatlista, som egentligen är T-märkt så blir det en prekär sits för både ryttare/ägare och klubb. Ofta är det så att man skriver ut resultaten på nätet, till beskådan för var och en. Detta kan ge upphov till en situation som inte är önskvärd.

Då ska det ju dessutom bevisas att man helt klart brutit mot gällande bestämmelser, vilka är rätt luddiga...

ETt permenent tävlingsförbud är ju INTE luddigt.

Däremot är det ju teoretiskt ganska liten risk att bolagen griper in om du tävlar din T-märkta häst på en klubbtävling, de har ju annat för sig än att hålla på och kolla sånt. Däremot så om den svenska avundsjukan slår till, och någon anmäler till bolaget att du tävlar din T-märkta häst, eller det sitter en försäkringsrepresentant i publiken, så lär de garanterat varna dig.

Alla de stora bolagen ska skicka papper i alla fall, om man läser deras villkor. Och du måste ju ha fått ett papper där veterinären ska intyga att hästen är märkt? Nu har jag ju bara T-märkt via Sveland, men där så jag skickade in livskadeanmälan, tillbaka fick jag två papper, ett där veterinären ska intyga att hästen är märkt, och ett (i två exemplar) där jag ska skriva under ang tävlingsförbud bla bla. En ska jag behålla, den andra ska ihop med märkningsintyget, in till bolaget. SEN betalar de ut pengarna.

Och iaf i villkorstexten har t ex Agria exakt samma system?

Om man hittar en häst på en resultatlista, som egentligen är T-märkt så blir det en prekär sits för både ryttare/ägare och klubb. Ofta är det så att man skriver ut resultaten på nätet, till beskådan för var och en. Detta kan ge upphov till en situation som inte är önskvärd.

Fast klubben borde klara sig, då de ju som sagt inte har ngt avtal med f-bolaget, och de är tillåtna enligt TR att tillåta T-märkt häst att starta.

Dock begriper jag inte varför man inte ändrar TR, så försvann 'frågetecknen' en gång för alla.

Sen, förutom det du skriver, så ska man ju heller inte underskatta den svenska avundsjukan, ej heller att det finns en hel del försäkringsbolagsrepresentanter bland hästfolk, som kan vara en av medtävlarna, eller stå i publiken, eller..

/Alexandra - vars T-märkta valack finns i resultatlistor på nätet. Mycket enkelt för bolaget att leta upp om de skulle ha lust med det. (De vet dock om det, de har en lite luddig formulering på intyget, eller de HADE, den är ändrad nu. Så jag ringde och frågade hur de menade, och fick svaret att de menade att det är okej med klubbtävling om hästen är i skick för det bla bla. Så jag startade (under LC-nivå). Sen fick jag höra av en annan person att hon hade en annan formulering i sitt papper, och fått annat svar. Så jag ringde igen och hörde, och fick då annat svar)

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 956
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 972
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka