Tjuvridning...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Ordet tjuvridning får det koka i mig. Läste på en persons ( Är väl 16 år) blogg om att de hade varit i Vejbystrand och på natten hade tjuvridit eller rättare sagt vi kom upp och satt kvar utan att bli avkastade stod det. :eek:

Vad är det för folk som gör sånt här? Jag i fråga vet vem personen är mycket väl och trodde faktiskt det fanns mer innanför pannbenet.

Vi såg ju filmen på Youtube för ett tag sen när ngn hoppade på en ung islandshäst. Det är ju många som verkar ha detta som hobby.

Skrev ett inlägg till bloggen om de förstod vad konsekvenserna faktiskt kan bli för hästen liksom även om säkerheten både för den som gör det liksom hästen och även att det är olagligt. Antar att jag kommer få ett kaxigt svar tillbaks.

Jag förstår varför hästägare låser in sin aggregat och gör diverse saker för inte folk ska kunna ta sig in i hästhagar.

Några frågeställningar dyker upp i huvudet på mig!

Vad kan man göra åt detta bekymmer? Och om tjuvrider på min häst och skadar sig kanske lätt eller rentav allvarligt vad gäller då?

Sv: Tjuvridning...

Ja det finns tydligen folk till allt.. :mad:

Försäkringen täcker nog skadorna på din häst. Dock kan man alltid göra en polisanmälan och stämma den som tjuvridit på skadestånd. Fast det sker ju tyvärr inte på en natt..

Snart tvingas vi väl ha hästarna inne 24/7... :cool:

Man undrar ju lite vad som gäller. Nu är jag tacksam att jag bor långt ifrån vad sommarstugor heter, ingen väg man passerar på med mera.

Tror inte att det går att göra så mycket åt det eftersom det inte är så högprioriterat hos polisen :mad: Dels kan jag förstå att dom hellre lägger resurser på annat, men tjuvridning kan ju få väldigt allvarliga konsekvenser.

Hade inte Carolina Gynning rekomenderat tjuvridning i någon tidning? (Har för mig att jag såg nåt sånt i en av alla tjuvridningstrådar)

Ungar måste lära sig att det är otroligt korkat, men dom har väl antagligen inte så mycket i skallen som behöver skyddas :grin:

Det undrar jag också :crazy: Nu vet jag ju inte om det stämmer, men det var ju otroligt korkat. Men det bevisar nog bara att det finns folk som tänker så

Ja man borde väl vara rädd om sitt egna skinn? Det fall för en ovan ryttare på en häst som skenar. Man kan ju falla rätt olyckligt...

Man kan göra det oväntade och skicka en saftig räkning för "ridningen" till förövaren.

ja det skulle man gjort nästan. :p Undra vilken min de hade fått då.

Ush jag har varit med om detta själv när några ungar hade ridit min häst.:mad:
Det började med att jag hittade en massa havre på marken vid "lilla" grinden längst ner i hagen (bakom skogen vi har i den). Men jag tänkte först att det kunde vara stallägaren då hennes 3 hästar får havre (även på sommaren). Men när jag frågat henne sa hon att hon brukade ge det inne. Så jag tänkte faktiskt inte så mycket på det, för det finns fler inackorderade i mitt stall, kunde ju lika gärna vart de.
Men en kväll beslutade vi oss för att övernatta på höloftet (man har utsikt över nästan hela hagen där), så när vi hade packat upp och satt och åt så kollade vi ner i hagen efter våra hästar(alla hade varsin häst i den hagen). Men då ser vi att min och en häst till saknades, de brukar ju aldrig lämna de andra hästarna. Så vi gick ner för att ge dem morötter och kolla efter min och den andre hästen.
när vi gått igenom skogsdelen av hagen och kommer ut till den "lilla" grinden, ser vi 3 ungar, en står och håller i båda hästarna med rep som de fäst i grimmorna, och den andreförsöker få upp den tredje på min kompis häst :eek: så vi springer mot dem och de får en utskällning som heter DUGA.
Fy för sånna ungar, sen det märkligaste va att den enas mamma ringde dagen efter och var fly förbannad och sa att hon skulle ringa polisen m.m för vi hade skällt ut hennes unge. Började då tänka - vart är världen påväg, tro att man bara kan koma och rida :eek:

Jisses...

Tyckte mamman att det var ok att ungarna skulle tjuvrida? Hade jag haft barn som tjuvridit hade jag blivit skogstokig men så är jag ju själv hästägare...

De är hjärtligt välkomna till oss, våra bägge hästar kommer att bota de mest ridsugna tjuvryttare från alla dylika tankar. De kommer förmodligen inte vilja se en häst i westernfilm efter upplevelsen. OM de överhuvudtaget överlever. Stoet hade säkerligen sparkat tills de slutat andas, trampat på kvarlevorna och sedan bajsat på resterna. Hon gör exakt detta med hundar som kommer i närheten, och jag vet hur misstänksam hon är mot folk som inte hör hemma hos oss.

Valacken hade de förmodligen inte ens kommit i närheten av, han hade nog roat sig med att fladdra runt dem och kicka glatt efter den som stod närmst. Vi hade en stallhjälp som skulle vara gullig och överraska oss med att ta ut honom i hagen. De kom två steg utanför dörren, sedan fick de tillkalla hjälp från två andra så hästen kom tillbaka in i boxen igen. Detta är en häst vi kan ta i pannluggen och leda om det skulle behövas.

Nu står dem på ett ställe där vi slipper oroa oss för sådant, men det är OERHÖRT läskigt att tänka tanken vad som kan hända om folks om inte vet vad de gör börjar flamsa runt med så stora djur.

så vi springer mot dem och de får en utskällning som heter DUGA.
Fy för sånna ungar, sen det märkligaste va att den enas mamma ringde dagen efter och var fly förbannad och sa att hon skulle ringa polisen m.m för vi hade skällt ut hennes unge. Började då tänka - vart är världen påväg, tro att man bara kan koma och rida :eek:

alltså jag förstår inte varför vissa föräldrar reagerar så :eek: hotade du inte med att ringa polisen tillbaks?? ja skulle blivit så arg va :mad: eller försökte du förklara konsekvenserna för denna mamma om skaderisken med mera?

Fy för sånna ungar, sen det märkligaste va att den enas mamma ringde dagen efter och var fly förbannad och sa att hon skulle ringa polisen m.m för vi hade skällt ut hennes unge.
Nästa gång kan man ju be dem polisanmäla för det hade varit kul om polisen förklarat för henne att det inte är olagligt att skälla ut någon men däremot att använda andras "fordon" utan lov.

det var ju lite synd att min gamling är så snäll som han är, han skulle inte ens kunna göra en fluga förnär.

När hon (mamman) ringde och skällde ut mig och det blev jag så paff att jag visste inte vad jag skulle säga till att börja med. Egentligen skulle det ju vara jag som skulle ringa till henne och vara sån som hon va mot mig. Men jag sa till henne att man inte får rida andras hästar bara sådär, då sa hon att jag inte borde ha den "framme" så barnen kunde få för sig sånt. SUCK sa jag bara. :mad: Och sen bråka vi mera och tillslut la hon till att hon skulle allt polisanmäla mig, för att hennes barn kunde skada sig, alt tror hon jag bedriver en lekpark med min häst eller!:mad:

det var ju lite synd att min gamling är så snäll som han är, han skulle inte ens kunna göra en fluga förnär.

När hon (mamman) ringde och skällde ut mig och det blev jag så paff att jag visste inte vad jag skulle säga till att börja med. Egentligen skulle det ju vara jag som skulle ringa till henne och vara sån som hon va mot mig. Men jag sa till henne att man inte får rida andras hästar bara sådär, då sa hon att jag inte borde ha den "framme" så barnen kunde få för sig sånt. SUCK sa jag bara. :mad: Och sen bråka vi mera och tillslut la hon till att hon skulle allt polisanmäla mig, för att hennes barn kunde skada sig, alt tror hon jag bedriver en lekpark med min häst eller!:mad:

Tja, det är väl lättare för dig att ställa in hästen 24/7 (förutom när du ska rida) än vad det är för henne att uppfostra sina ungar :devil:

Är så glad att våra hästar är för stora för små ungar att komma upp på barbacka i hagen. Men först gäller det ju att få tag i dom också, sedan ska dom klara av att hålla kvar min otålige herre medan dom kravlar sig upp :angel: Och är han på riktigt 'bra' humör tar han dom kanske gärna på en tur genom leran först

Man får vara glad att man har hästar som inte är helt OK med att man klänger på dem..

Jag hade blivit galen på folk om jag upptäckt tjyvryttare i hagen :mad:

De är hjärtligt välkomna till oss, våra bägge hästar kommer att bota de mest ridsugna tjuvryttare från alla dylika tankar. De kommer förmodligen inte vilja se en häst i westernfilm efter upplevelsen. OM de överhuvudtaget överlever.
Nu står dem på ett ställe där vi slipper oroa oss för sådant, men det är OERHÖRT läskigt att tänka tanken vad som kan hända om folks om inte vet vad de gör börjar flamsa runt med så stora djur.
Jag säger samma sak! Välkomna hem till mig och (försök) släng er upp på mina 175+ herrar med mkt nerv!
Instämmer helt med inlägget.

Ordet tjuvridning får det koka i mig. Läste på en persons ( Är väl 16 år) blogg om att de hade varit i Vejbystrand och på natten hade tjuvridit eller rättare sagt vi kom upp och satt kvar utan att bli avkastade stod det. :eek:

Vad är det för folk som gör sånt här? Jag i fråga vet vem personen är mycket väl och trodde faktiskt det fanns mer innanför pannbenet.

Vi såg ju filmen på Youtube för ett tag sen när ngn hoppade på en ung islandshäst. Det är ju många som verkar ha detta som hobby.

Skrev ett inlägg till bloggen om de förstod vad konsekvenserna faktiskt kan bli för hästen liksom även om säkerheten både för den som gör det liksom hästen och även att det är olagligt. Antar att jag kommer få ett kaxigt svar tillbaks.

Jag förstår varför hästägare låser in sin aggregat och gör diverse saker för inte folk ska kunna ta sig in i hästhagar.

Några frågeställningar dyker upp i huvudet på mig!

Vad kan man göra åt detta bekymmer? Och om tjuvrider på min häst och skadar sig kanske lätt eller rentav allvarligt vad gäller då?

Vid eventuell tjuvridning är jag glad för att min unghäst är en "bockarkung". :D
Skulle vilja se den tjuvryttare som sitter kvar på honom när han får fnatt :crazy:
Hur man tänker då man hoppar på okända hästar ute i hagar kommer jag aldrig att förstå.

Tror inte att det går att göra så mycket åt det eftersom det inte är så högprioriterat hos polisen :mad: Dels kan jag förstå att dom hellre lägger resurser på annat, men tjuvridning kan ju få väldigt allvarliga konsekvenser.
Som t.ex. trampa i ett hål och bryta ett ben, vilket är lätt hänt om natten.

Hur vanligt är det att hästar skadas i samband med tjuvridning? Inte för att jag vill förringa problemet med sexualsadism riktad mot hästar, men jag får intrycket att tidningarna skulle bara skriva om icke sexuellt betingat hästplågeri om det är barrering med motorsåg, typ.
Hade inte Carolina Gynning rekomenderat tjuvridning i någon tidning? (Har för mig att jag såg nåt sånt i en av alla tjuvridningstrådar)
Vem är förvånad? (Om hon inte förväxlade det med kovältning, vilket är en ädel sysselsättning hurr durr.)
Ungar måste lära sig att det är otroligt korkat, men dom har väl antagligen inte så mycket i skallen som behöver skyddas :grin:
Näh. Naturligt urval.

Jag skulle inte uppskatta tjuvridning på min oinridna unghäst. Även om de förmodligen skulle sitta på väldigt kort stund.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 435
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4