Sv: tjoho

NearlyBrainlessAmie skrev:
jaa han är jättefin och jätteduktig på dressyr, flyttar jättebra för skänkeln, men stel precis som du säger.. men han skulle nog bli en jättefin ridhäst/dressyrhäst med lite arbete! :) när var du hos [namn på tränare]?

Jag var där från ca december -04 till ca juli- augusti, ibörjan var jag där väldigt ofta men tröttnade sedan. Han lovade nämligen mig att jag skulle få rida löp istället för att få betalt men när man får rida 1 jobb (som gick väldigt bra!) på ca 8 månader och inget löp på det så tröttnar man. Jag glömde ju att fråga innan vilket år (!) jag skulle få rida löp isåfall....:smirk:
Så var det med den saken.

Senast ändrad av en moderator:

LottaL skrev:
Jag var där från ca december -04 till ca juli- augusti, ibörjan var jag där väldigt ofta men tröttnade sedan. Han lovade nämligen mig att jag skulle få rida löp istället för att få betalt

Va!!!:eek: Du fick alltså betala för att hjälpa honom.Du var gratis arbetskraft och han är ju ingen småtränare heller.Riktigt grisigt gjort.

nej, hon menar att hon skulle få rida löp istället för att få betalt. inte betala själv:smirk:

Bladluz skrev:
nej, hon menar att hon skulle få rida löp istället för att få betalt. inte betala själv:smirk:

Just precis och de fick hon inte. :smirk: Om man är någorlunda duktig så brukar man få betalt för att träningsrida sörru. Men de är ju inte lätt för dej att veta.:D
Även tid är pengar.

Senast ändrad:

realist skrev:
Just precis och de fick hon inte. :smirk: Om man är någorlunda duktig så brukar man få betalt för att träningsrida sörru. Men de är ju inte lätt för dej att veta.:D
Även tid är pengar.

[namn på tränare] är tyvärr känd för att vara gnetig med pengar och att utnyttja folk tyvärr... Men det fins ingen bättre tränare att vara Lärlig hoss endå, du får verkliggen chansen eftersom han har mycket hästar och gillar att utnyttja viktlättnader. Är man seriös o beredd att satsa på att bli lärling är [namn på tränare] en tränare att söka sig till. Hårt arbete dock…

Lång ifrån alla som är duktiga får betalt (tyvärr?) för att rida när de inte arbetar i stallet. Att tränarna bara betalar de som de har när det behövs är ju en självklarhet. Om du kommer in som amatör några strö dagar i veckan så spelar det inte någon roll om du e världsmästare. Klart att du e en resurs, du avlastar ju den befintliga personalen, men du får inte betalt för det, eftersom det finns så många som vill komma in och rida sådana dagar. Likadant är det under tex sommarloven, då är ju stallen fulla med gratis arbetskraft.

Vist är du duktig kan du bli erbjuden att rida turer, dvs. få betalt per häst du rider hoss en tränare, men då är det på tränarens villkor, det är svårt att rida turer ”på fritiden” efter som det måste ske kontinuerligt… Själv pluggar jag så jag rider turer för Malmborgs, men har överenskommelse om tre-fyra dagar i veckan, vilket är max jag hinner och de nöje sig med det. Det är dock få tränare som skulle ställa upp på de premisserna. Dessutom så har häst och tränar antalet minskat på Täby Galopp så här finns det inte så mycket jobb över huvud taget, det finns tränare som har för mycket personal, dvs inte så mycket jobb för ”tur-ryttare”…

LottaL skrev:
Jag var där från ca december -04 till ca juli- augusti, ibörjan var jag där väldigt ofta men tröttnade sedan. Han lovade nämligen mig att jag skulle få rida löp istället för att få betalt men när man får rida 1 jobb (som gick väldigt bra!) på ca 8 månader och inget löp på det så tröttnar man. Jag glömde ju att fråga innan vilket år (!) jag skulle få rida löp isåfall....:smirk:

Tråkigt att höra, men du är som sagt tyvärr inte den första som råkat ut för det inom Galoppen (troligtvis är det likadant om inte värre inom travet). Se de så att det kanske var tur att du inte satt i sitsen att du skrivit lärlingskontrakt? Men är du fortfarande intresserad så kanske du skall söka dig till en annan tränare?

LottaL skrev:

Aha.. kan förstå att du tröttnade då!

LottaL skrev:
Mmmmmmm, han är som han är..... De flesta tränare är ju av samma skrot och korn...

heh ja det stämmer väl.. fast det är väl inte så många som stannar hos [namn på tränare] länge..

heh ja det stämmer väl.. fast det är väl inte så många som stannar hos [namn på tränare]länge..

Nä, det är ju inte det. De gjorde inget elakt annars mot mig (man blev varnad innan) utan var sjyssta men det är så tråkigt att de måste lova när de inte kan hålla det. Utan måste ljuga för att få dit gratisridare. :mad:

LottaL skrev:
Nä, det är ju inte det. De gjorde inget elakt annars mot mig (man blev varnad innan) utan var sjyssta men det är så tråkigt att de måste lova när de inte kan hålla det. Utan måste ljuga för att få dit gratisridare. :mad:

heh jaa det är väl inte sådär överdrivet snällt.. är du hos någon annan tränare nu? :rofl:

heh jaa det är väl inte sådär överdrivet snällt.. är du hos någon annan tränare nu? :rofl:

Ja, jag rider hos Lasse Bexell och om jag har tid över även hos Alex McLaren men det har bara blivit ett fåtal gånger än så länge. Tiden räcker inte riktigt till.... :cry:

realist skrev:
Även tid är pengar.
Va? jag uppfattade det som att du trodde att hon fick betala själv. Det var därför:smirk:

Ninniw skrev:
[namn på tränare] är tyvärr känd för att vara gnetig med pengar och att utnyttja folk tyvärr... Men det fins ingen bättre tränare att vara Lärlig hoss endå, du får verkliggen chansen eftersom han har mycket hästar och gillar att utnyttja viktlättnader. Är man seriös o beredd att satsa på att bli lärling är [namn på tränare] en tränare att söka sig till. Hårt arbete dock…

Lång ifrån alla som är duktiga får betalt (tyvärr?) för att rida när de inte arbetar i stallet. Att tränarna bara betalar de som de har när det behövs är ju en självklarhet. Om du kommer in som amatör några strö dagar i veckan så spelar det inte någon roll om du e världsmästare. Klart att du e en resurs, du avlastar ju den befintliga personalen, men du får inte betalt för det, eftersom det finns så många som vill komma in och rida sådana dagar. Likadant är det under tex sommarloven, då är ju stallen fulla med gratis arbetskraft.

Vist är du duktig kan du bli erbjuden att rida turer, dvs. få betalt per häst du rider hoss en tränare, men då är det på tränarens villkor, det är svårt att rida turer ”på fritiden” efter som det måste ske kontinuerligt… Själv pluggar jag så jag rider turer för Malmborgs, men har överenskommelse om tre-fyra dagar i veckan, vilket är max jag hinner och de nöje sig med det. Det är dock få tränare som skulle ställa upp på de premisserna. Dessutom så har häst och tränar antalet minskat på Täby Galopp så här finns det inte så mycket jobb över huvud taget, det finns tränare som har för mycket personal, dvs inte så mycket jobb för ”tur-ryttare”…

Tack Ninni, kunde inte skrivit det bättre själv... :bow:
Tråkigt att folk drar egna slutsatser om att man inte kan rida bara för att man inte får betalt....
Eftersom jag har amatörlicens borde jag ju kunna rida

LottaL skrev:
Tack Ninni, kunde inte skrivit det bättre själv... :bow:
Tråkigt att folk drar egna slutsatser om att man inte kan rida bara för att man inte får betalt....
Eftersom jag har amatörlicens borde jag ju kunna rida

Hahah, ja man skall inte dra för hastade slutsatser...

Men vill bara påpeka att licenser tyvärr inte behöver tyda på god ryttarförmåga... Eftersom du har ridit några amatör lopp vet du ju hur det är "där ute" :crazy: Personligen tycker jag nog att det borde vara högre krav innan man får ut sin licens... Att skutta ur boxarna någon gång och ha tre dagslicens-tillfällen tycker jag inte räcker! :mad: Borde det inte finnas kurser för amatörryttarlicens? Det finns ju kurser för det mesta numera!!! Lärlingarna är ju åtminstone knutna till en tränare, vilken faktiskt är tänkt att handleda sin lärling... Många amatörer börjar rida sina egna hästar och anser sig inte ha tid att gå på de obligatoriska genomgångarna... Sorgligt... :confused:

Funderar på att starta upp en tråd där vi kan diskutera viken form vi tycker att Galoppen skall ha! Folklig bredd, eller exklusivt djup???

:idea: Lotta vet du vad! Jag sprang in i en hel gigantisk rulle med typ sadelunderlägg, i akvarieaffären!!! De sålde metervis, typ 70kr metern tror jag, men det blir typ minst två st underlägg… Tydligen så säljs den där tunna formen av skumgummi på byggvarumarknader… Men vet inte om man kan köpa metervis där dock… Litet tips liksom… Själv har jag inte köpt något ännu, men har man vägarna om Bromma kan man alltid hoppa in på Akvarielagret…

:bump:
Ninniw skrev:
Hahah, ja man skall inte dra för hastade slutsatser...

Men vill bara påpeka att licenser tyvärr inte behöver tyda på god ryttarförmåga... Eftersom du har ridit några amatör lopp vet du ju hur det är "där ute" :crazy: Personligen tycker jag nog att det borde vara högre krav innan man får ut sin licens... Att skutta ur boxarna någon gång och ha tre dagslicens-tillfällen tycker jag inte räcker! :mad: Borde det inte finnas kurser för amatörryttarlicens? Det finns ju kurser för det mesta numera!!! Lärlingarna är ju åtminstone knutna till en tränare, vilken faktiskt är tänkt att handleda sin lärling... Många amatörer börjar rida sina egna hästar och anser sig inte ha tid att gå på de obligatoriska genomgångarna... Sorgligt... :confused:

Funderar på att starta upp en tråd där vi kan diskutera viken form vi tycker att Galoppen skall ha! Folklig bredd, eller exklusivt djup???

:idea: Lotta vet du vad! Jag sprang in i en hel gigantisk rulle med typ sadelunderlägg, i akvarieaffären!!! De sålde metervis, typ 70kr metern tror jag, men det blir typ minst två st underlägg… Tydligen så säljs den där tunna formen av skumgummi på byggvarumarknader… Men vet inte om man kan köpa metervis där dock… Litet tips liksom… Själv har jag inte köpt något ännu, men har man vägarna om Bromma kan man alltid hoppa in på Akvarielagret…

Jag håller med det du säger om att det är för lätt att ta amatörlicens, tycker inte om när folk "hoppar" på mig sådär...:mad:
Men den personen kanske tycker att jag rider illa, vad vet jag... men jag tror inte jag behöver bry mig :confused:

Ninni; jag fick ett sadelunderlägg när jag fyllde år förra helgen men kanske behöver fler? Rider ju tyvärr inte löp så ofta men ska rida på torsdag...:bump:
Simon ska till Moderna imorgon för att köpa gummisnoddar, vill du fortfarande ha?
En fråga till, tävlingsstövlar, vet du om det endast är ngt man kan beställa från USA? Om man ska beställa, beställer man från den storlek man har i skor då? Jag fick mina som jag har nu så jag har ingen riktig koll....
Ska du beställa nåt därifrån?
//Lotta

Oj, det var länge sen... Men jag gissar på att det var Coolio.

Såg att det ska vara en amatörryttarlicenskurs på Strömsholm i aug-06. En veckokurs. Ett steg i rätt riktning kanske?
:idea:

Lotta, jag har nyss köpt nya tävlingsstövlar från tsf... dom hade inte så mycket men dom beställer ju in mer hela tiden så du kan ju gå ditt upp och kolla.
Om du eller Ninni ska beställa nått från USA så hojta till för jag behöver också lite grejer!
Syns på torsdag;)

Jockeyjoe skrev:
Lotta, jag har nyss köpt nya tävlingsstövlar från tsf... dom hade inte så mycket men dom beställer ju in mer hela tiden så du kan ju gå ditt upp och kolla.
Om du eller Ninni ska beställa nått från USA så hojta till för jag behöver också lite grejer!
Syns på torsdag;)

Hej Jenny; vad är tsf för ngt?
//Lotta

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 116
Senast: Bubbla
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar