Sv: Tjock om magen
Precis, och det är precis vad jag anser att de ska få fortsätta göra. Olika katter behöver olika mkt utevistelse.Nej, under de 9000 år katten har levt MED människan har den stått under människans vård. Den har fått mat och skydd av människan men visst, den har föröka sig på egen hand och gått fritt men den har stått under människans omsorg.
Det handlade i början om att antingen kastrera katten eller att ha den inomhus. Eller hur?? Dessa två saker är ngt jag väljer att inte göra, det är detta jag disskuterar. Har vi samma åsikt där så behöver vi ju inte föra diskussionen vidare. Jag har även skrivit att katterna vaccineras och avmaskas precis enligt konstens regler. jag även upprepat att detta inte är något jag sätter mig emot. Jag hoppas att jag slipper upprepa det.Jag har aldrig hört talats om att blodprov eller vaccinationer gjort katter sterila. P-piller... i extrema undantagsfall (många katter lyckas tvärtom bli dräktiga trots p-piller). Kvinnor blev sterila av p-piller i p-pillrens begynnelse, men vaccinationer... det vet jag faktiskt inte särskilt mycket om men på kattsidan finns iaf inte den tendensen så det är irrelevant i sammanhanget.
Men om det nu är så, så har mina katter ju möjlighet att komma hem. Jag har dem mycket gärna hemma. Det är ju deras val om de föredrar att vara ute - eller hur? Jag har ingenstans skrivit att jag anser att katter är vilda djur som klarar sig hur bra som helst på egen hand i vårt land. Jag talar om att de trotts det har drifter och behöver en viss mån av frihet att röra sig utomhus för att må bra - i många fall. Återigen upprepar jag mig - jag ger mina katter friheten att välja själva i vilken mån de vill bli omhändertagna av mig. Jag stänger dem inte ute eller struntar i att köpa mat åt dem när jag har dåligt med pengar om det är den uppfattningen du fått.Har du sett hur förvildade katter i Sverige mår? Ett lodjur klarar sig (det är ju en vild art så det är inte så konstigt), en tamkatt hankar sig fram. Inte mer än så. Senvår och sommar går ju hur bra som helst, men hösten och vintern i Sverige är inte nådig på katterna. Gissa varför det finns så få hemlösa/förvildade katter norr om Dalälven? Inte är det för att vi tar bättre hand om katterna där iaf...