Sv: Tjock om magen
Sen spelar det eg ingen roll om du vill sälja katter till människor som låter dem gå ut. Det är ju ditt val och alla kan ju inte tycka lika. det har ingen betydelse i den här disskusionen eg.
Medelåldern.. jadu, inte när det gäller katter som dör av ålder vad jag förstår. Och det säger ju en hel del isf. Men där har jag inget konkret att hänvisa till. Samtidigt vill jag inte påstå att alla innekatter far illa. Jag menar på att psykisk ohälsa leder till ett kortare liv vilket kanske betyder att man lider mer än vad en utomstående kanske tror.
Hur kom vi föreresten in på kattungar ute ensamma? Talar vi om kattungar som föds ute?
Om ett djur inte vill vara med mig så har jag två val: antingen att låta den löpa, eller att övertyuga den om att den vill vara hos mig.
Gäller det även bengaler som är en katt med ganska ycket instinkter och vilddjur kvar? Detta är uppgifter jag fått ifrån uppfödare, jag har inte själv har någon bengal.I sådana fall får de avlas på innan de släpps ut och gör karriär som utekatter. Min åsikt är att alla lösgående katter ska vara kastrerade, inte bryr jag mig om huruvida de har stamtavla eller inte. Inte tusan säljer jag en intakt katt till en uppfödare som låter sina avelskatter gå lösa utomhus, inte en chans.
Sen spelar det eg ingen roll om du vill sälja katter till människor som låter dem gå ut. Det är ju ditt val och alla kan ju inte tycka lika. det har ingen betydelse i den här disskusionen eg.
Tack för svaret.Förutsatt att det sker kontrollerat och att man gör lämpliga tester. Är det planerad avel och uppfödaren har den kunskap som krävs för att bedriva sund avel struntar jag blankt i om det är huskatter eller raskatter man avlar på. Inom min ras paras det in andra raser med jämna mellanrum för att bredda genpolen, något som bara är sunt och bra.
Detta var menat till skribenten vars inlägg jag svarade på och antydde till hennes påstående.Priset avgör inte om en katt är lämplig för avel eller inte.
Ska man vra grym så kan man ju säga att anledningen till att katter kan få ungar året runt, och får flera samtidigt, beror ju på att alla inte klarra sig. Skulle alla klara sig skulle vi få överbefolkning. Vilket ni ju anser att vi har. En tanke...Och den miljö katten behöver för att må bra behöver inte vara "oändlig tillgång på mark och frigång". I dagens samhälle är det väl snarare så att medelådern på utekatter är lägre än den hos innekatter. Av många olika skäl givetvis, många släpper ut katter i olämpliga miljöer (det fatkum att Banverkets statistik visar att det dör minst 44 katter/dag i trafiken visar på att folk i allmänhet inte är så jäkla nogräknade med vart de släpper ut sina katter) och det faktum att folk släpper ut KATTUNGAR lösa drar ju ner medelåldern drastiskt. Farliga miljöer tar kål på fler katter, kattungar klarar sig inte lika bra ute som vuxna katter...
Medelåldern.. jadu, inte när det gäller katter som dör av ålder vad jag förstår. Och det säger ju en hel del isf. Men där har jag inget konkret att hänvisa till. Samtidigt vill jag inte påstå att alla innekatter far illa. Jag menar på att psykisk ohälsa leder till ett kortare liv vilket kanske betyder att man lider mer än vad en utomstående kanske tror.
Hur kom vi föreresten in på kattungar ute ensamma? Talar vi om kattungar som föds ute?
Nä, men bara för att vi tycker att katter passar bättre som husdjur än älgar så ger det oss fortfarande inte rätt att bestämma hur de ska leva om det skadar dem.Njae... det har faktiskt gjort oändliga försök genom historien och det har visat sig vara väldigt svårt att domesticera älgen, földaktligen har håller vi inte älgar som husdjur. Andra arter var helt enkelt mycket lättare att domesticera.
Jag påstår inte att vi ska domesticera någon art. Men efter som att så är fallet så är det ju tyvärr ingenting vi kan göra. Det har sina fördelar och att katten hamnade hos människan är också katten delaktig i. Det jag inte förstår är varför andra varelser ska anpassa sig efter oss, som om vi hade större rätt till världen än dom. Förstår du hur jag menar? Detsamma gäller hundar, hästar, etc etc.. jag anser att alla djur ska hållas så som de själva vill leva i den mån samhället tillåter.Varför skulle vi inte anpassa katten efter oss, vi gör det med alla andra domesticerade arter? Jag kan förstå att man kan tycka att man INGEN art ska anpassas efter människan, men jag kan inte förstå dubbelmoralen att det går bra med andra djur men inte just med katten.
Men vänta nu här. Att hålla djur är en helt annan sak. Att hålla djur kan vara frivilligt från djurens sida - och då handlar det inte längre om att vi anpassar djuren efter oss. Då anpassar sig dom efter oss. Om ett djur VILL vara hos oss, så är det upp till djuret. Jag tvingar inget djur att vara hos mig. Det är inte mitt djur, det är sitt eget. Just därför får mina katter komma och gå som dom vill. Jag ger därför min häst största möjliga ytan att vistas på, och jag rider honom därför utan träns, grimma eller spö.Har man sedan inställningen att inga djur ska anpassa efter människan borde man följdaktligen öht. inte hålla djur. Att hålla djur är alltid en kompromiss och man anpassar dem genom att rikta aveln mot djur som verkar trivas i den situation vi håller dem. Vem lider av att vi föder upp djur som trivs med oss, på det sätt vi håller dem?
Om ett djur inte vill vara med mig så har jag två val: antingen att låta den löpa, eller att övertyuga den om att den vill vara hos mig.
Jag vet inte riktigt. När folk börjar lägga fram egoistiska anledningar så blir jag fundersam på hur mycket man faktiskt tänker på detta. Men nej, jag tror inte att någon här påstått att katter ska leva i något annat än en miljö som de mår bra i.Det är klart man måste se till att katten lever i en miljö där den mår bra. Det är det väl ingen som har ifrågasatt?