Tjock om magen

Sv: Tjock om magen

Ett sätt för naturen att förhindra att det blir för många. Detta har hänt även människan.

Jag säger inte att det är bra. Men varför ska min katt som lever på en plats där det fortfarande finns plats för henne, hindras att leva som hon vill? Och vilka är vi som försöker åtgärda problem som naturen åtgärdar på sitt sätt. Det blir inte färre katter för att dom stängs inne. Istället ger det möjlighet för fler att föröka sig när naturen inte behöver förhindra det.

En tanke...

Jag förstår vad du menar. Och det är så tråkigt att det ska behöva finnas människor som gör så. Jag säljer (läs: ska sälja) dem som utekatter, det betyder inte att köparna vill att de får ungar. Detta är saker som jag anser att man som säljare av ett djur bör informera köparen om.

Skaffar jag nånsin en till katt så blir det troligen från ett katthem. Men jag tycker också att jag har rätt att ta egna ungar om jag vill det.

Ett sätt för naturen att förhindra att det blir för många. Detta har hänt även människan.

Jag säger inte att det är bra. Men varför ska min katt som lever på en plats där det fortfarande finns plats för henne, hindras att leva som hon vill? Och vilka är vi som försöker åtgärda problem som naturen åtgärdar på sitt sätt. Det blir inte färre katter för att dom stängs inne. Istället ger det möjlighet för fler att föröka sig när naturen inte behöver förhindra det.

En tanke...

Men nu är det ju så att vi människor faktiskt kan se till att hålla antalet lösgående katter i Sverige i schack, eller hur? Varför ska vi låta en HIV-liknande sjukdom och ett cancerframkallande virus? De flesta innekatter i Sverige får aldrig möjlighet att reproducera sig så i praktiken är det inte så att kattbeståndet i Sverige ökar i takt med att antalet innekatter ökar. Vi djurägare är enligt lag skyldiga att skydda våra djur mot onödigt lidande och jag anser iaf att FIV och FeLV är onödigt lidande.

Saken är den att dessa sjukdomar nästan enbart smittar via parning och revirslagsmål och praktisk erfarenhet i USA visar att sjukdomarna dör ut om man KASTRERAR smittade populationer.

Jag har ingenting emot att folk låter sina katter gå lösa ute i lämpliga miljöer men jag anser att dessa katter ska vara kastrerade.

Och som redan nämnt så är inte tamkatten en vild art. Det är en domesticerad art, en av människan skapad art så det är väl våran skyldighet att hålla efter den kan man tycka.

Skaffar jag nånsin en till katt så blir det troligen från ett katthem. Men jag tycker också att jag har rätt att ta egna ungar om jag vill det.

Med den inställningen lär du aldrig få köpa en katt från ett katthem, om du är ärlig med det.

En tanke...
Enkelt svar.
Eftersom lösgående katter förstör balansen i den naturliga faunan!

Skulle du låta en löpande tik springa fritt?
Antagligen inte. Men hundar och katter är i samma grad domesticerade, bara att djurarterna har olika egenskaper.

Jag tycker att det är bra att det finns lagar om tillsyn för våra husdjur, för de är trots allt våra ansvar LIKA MYCKET SOM VÅRA BARN, om inte mer, då våra barn kan klara sig själva när de blir vuxna, de har en naturlig plats i samhället. Det har inte katter.

Om man vill låta sin katt föröka sig, kan man inte då göra det på samma sätt som med andra djur? Inte ens kaniner, som kan jämföras med katter vad gäller tamt och förvildat bestånd och naturlighet, släpps lösa vind för våg för att få para sig!

Du kanske kan ge din hona p-piller om du vill ha henne som utekatt och ändå ta en kull på henne någon gång när du hittar en passande hane? Du kan ändå inte tvinga dem att para sig, de kommer para sig lika naturligt och trevligt i ditt vardagsrum/trädgård som de gör i skogen eller under någons parkerade traktor flera kilometer bort.
En bra lösning? Riskerna som finns med p-piller blir det inget snack om, du tar större risker med överförbara sjukdomar och cancer när du låter henne springa fritt fertil.

När man har ett husdjur så har man mer ansvar för djuret än att bara vara vän med det! För djurets bästa.
Och djur som ÄR domesticerade, hur negativt ordet än må klinga i dina öron, - för flera tusen år sen!!, de ÄR det vare sig man vill eller inte och då måste man ta sitt ansvar för det djuret.

Hoppas din lilla hona klarar av sin första kull bra om du väljer att låta henne föda den, helt ärligt, jag önskar dig och henne inget annat än lycka, men jag hoppas att du tänker efter lite på det här med naturlighet. Jag har absolut ingen lust att bråka, men allt vore så mycket bättre med fler lagar för att skydda våra små - hur vuxna de än är så är de våra husdjur.

Absolut. Men inte så pass mkt att den inte klarar sig på egen hand sålänge den väljer att göra det. Varför jag självklart gör allt jag kan för att de ska må bra. De väljer själva i vilken mån de behöver hjälp. Så klarar dem att leva, och bör få leva, änsålänge. Vilken jag vill främja och behålla. Katten behöver inte bli mer domesticerad än vad den redan är. Underskatta inte djuret.

Hur kan katterna klara sig själva när tusentals svälter ihjäl och fryser ihjäl för att ingen människa tar hand om den?
Om det vore så att katterna klarade sig bra på egen hand skulle vi bara se välmående hemlösingar.
De som jobbar på katthemmen har riktiga skräckhistorier att berätta om detta.

Vi djurägare är enligt lag skyldiga att skydda våra djur mot onödigt lidande och jag anser iaf att FIV och FeLV är onödigt lidande.
Till vilket pris? Och vad är onödigt lidande? Jag anser att det är onödigt lidande att hålla katten fången inomhus.

Vild art? Nej, halvvild enligt mig. Iaf de som fortfarande har sina instinkter kvar.

Varför skulle jag inte få ta en katt bara för att jag tagit kullar på tidigare katter?? Får jag då inte heller adopera om jag skaffat egna barn?

Ditt synsätt stämmer inte överens med katthemmens och eftersom att du motarbetar deras arbete tvivlar jag på att du, om du är ärlig, kommer att få köpa en katt därifrån. Trots att i alla fall den kommer vara kastrerad/bli kastrerad.

Till vilket pris? Och vad är onödigt lidande? Jag anser att det är onödigt lidande att hålla katten fången inomhus.
Jag anser att onödigt lidande är att utsätta katten för dessa sjukdomar, och göra det medvetet.
Om du inte vill ha katten inomhus, KASTRERA den då! Förstår du inte att diskussionen är om två olika saker, inne/ute och kastrering.
Det minsta du kan göra för din katt är att kastrera henne. Men du verkar inte måna om din katts hälsa och välbefinnande.
Oansvariga djurägare bör i mina ögon inte ha djur alls.

Tack för ett trevligt inlägg. :bow:

Löpande tik. Nja, jag tror inte att det skulle gillas av omgivningen där jag bor. Dessutom hade jag nog inte haft råd att ta hand om alla valpar om jag inte skulle få dem sålda. Jag vill inte ha valpar.

Inte i samhället, men i vårt land och vår natur.

Kaniner.. det vet jag inte, jag har inte haft så mycket kaniner och än mindre velat ha ungar på dem. Sen klarade sig inte min kanin själv ute så som mina katter gör. Däremot var hans pappa fri på deras gård, följde med matte till skolan. Om han fick para sig vet jag inte. Dom bode precis som vi på landet och omgivningen hade inga problem med att kaninen var lös.

Absolut kan hon gå på p-piller, om hon inte mår dåligt av det. Det har jag inget alls emot. Sålänge jag inte vill att hon ska bli dräktig.

Domesticerade ja - men i vilken grad? Det är nog där våra åsikter skiljer sig.

Jag tror att det ska gå fint. Och som jag sa är jag inte heller nöjd över att hon blev dräktig så tidigt. Men jag kan inte göra så mycket mer med tanke på att det bara är 1-2 veckor kvar. Vet bor 5-10 min härifrån så han får väl agera jour. ;)

Jag säger inte att de klarar sig själva. Jag säger att de klarar sig på egen hand i den mån de själva väljer.

Vild art? Nej, halvvild enligt mig. Iaf de som fortfarande har sina instinkter kvar.

Varför skulle jag inte få ta en katt bara för att jag tagit kullar på tidigare katter?? Får jag då inte heller adopera om jag skaffat egna barn?

Jag säger inte att du måste hålla din katt inomhus men du minimerar risken för att den ska drabbas av nämnda sjukdomar genom att KASTRERA den.

Om du är ärlig med de som sköter katthemmen kommer du antagligen få erfara att ditt sätt att tänka inte överensstämmer med deras och därför kommer du inte heller att få köpa en okastrerad katt av dem. De kämpar, ofta i motvind, med att få folk att kastrera sina utekatter så att de ska slippa behöva ta hand om avkommorna till dessa okastrerade utekatter.

När folk inte blir av med sina kattungar, vad gör de med dem då? Det finns i princip 3 alternativ:
1. Kattungarna avlivas.
2. Kattungarna ställs ut i en pappkartong eller liknande och lämnas till sitt öde.
3. Kattungarna lämnas till närmsta katthem.

Katthemmens prio 1 är inte konstigt nog att minska antalet fertila katter så att det föds färre kattungar. Föds det färre kattungar kommer färre kattungar att bli utsparkade, att bli avlivade eller att bli dumpade hos katthemmen.

Jag kan kastrera min katt, när jag inte längre vill ha ungar efter den.

Och om katthemmen inte vill ge mig en katt så får jag väl avstå. Jag skulle inte heller sälja en katt till ngn som inte behandlade den vänligt enligt mig. Det är något jag får acceptera och respektera. Personigen skulle jag nog inte heller vilja ta en katt som säljaren ville skulle bli innekatt. Båda måste ju vara nöjda med hemmet. Det är jätteviktigt. Och det finns katter som behöver hem på andra platser också, kanske vill någon av dem sälja sina missar som utekatter..

Jag förstår detta till 100%. Men precis som vilken kattuppfödare som helst bör jag ha lika stor rätt att ta ungar på min katt som den med en dyr raskatt har. Eller hur?

Om jag skaffar mig en katt från katthem så har jag ju i regel inte för avsikt att ta ungar på den efter som att jag redan kan få det från en mkt trevlig katt. Varför skaffa katt från katthem när man ändå tänker "producera" egna. Nej, det sker isf när jag känner att jag är nöjd med kattungar och vill skaffa en kattunge för att jag vill ha en till katt.

Att ta ungar på ett djur är ingen rätt enligt mig, man ska sköta det så som reglerna säger. När marknaden är mättat så gör man en paus.

Marknaden för huskatter är så mättad den kan bli! Om folk ändå kunde förstå vilka konsekvenser det blir med en okastrerad lösspringande katt =/

Sol - en snabb fråga till bara.
Hur stora är oddsen att en katt i sverige smittas av dessa sjukdommar eller att en epidemi bryter ut?

Det är fel när marknaden är mättad. Skulle det springa runt massa hemlösa Norska Skogkatter ute i naturen så hoppas jag verkligen att uppfödarna av den rasen la av med uppfödningen.

Rasavel är ju generellt sett mycket mer seriös, men tester och koll på anlag osv. Skulle huskattsaveln vara lika kontrollerad så skulle jag inte ha nåt emot den sen när problemet med massa hemlösingar är löst. Men det kommer ta tid för det finns ju alltid folk som inte förstår allvaret.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar