Tjock om magen

Sv: Tjock om magen

Jaså, så statusen sänks om de själva får välja att para sig? Hm.. nä där förstår jag dig inte alls. Förklara gärna. :)

Och jag hoppas att detta inte handlar om att "man är dum som parar sin katt när man kan ta hand om andra katter som redan behöver hem".. ;)

Det handlar om seriös avel kontra buskavel!
Varför ska det ses som en rättighet att ta kullar på sin katt, eller för den delen ses som en rättighet att kunna få katter gratis eller "25 öre tassen" hos närmsta bonde?

Katten ses i samhället som en slit å slängvara, billig i inköp och slängs ut när man tröttnat "för katter klarar sig alltid"
De tillåts para sig okontrollerat. En katthona kan få mer än två kullar/år. Har du seriösa hem till kanske 15 katter/ år?

Varför är det omöjligt att strukturera upp huskattsaveln?
Testa avelsdjuren, vaccinera och försäkra sina ungar, registrera och sälja för en prissumma i allafall dyrare än en teddybjörn.

Vill man ha hund, inte räknar man då med att få en gratis?
Om det fortsätter vara så här kommer inget att ändras, kattälskare och kattägare måste AGERA!

Men det är till viss del just det det handlar om. TUSENTALS katter runtom i Sverige är hemlösa och ändå väljer du att sätta nya till världen. Du ska sälja dem vidare säger du, jaha, men hur då? Det råder ju uppenbarligen brist på kattköpare så vad är det som säger att just du får dina ungar sålda? Och även om du skulle ha turen att hitta bra köpare tycker jag det är riktigt korkat att inte låta de katter som redan finns få de ägarna i första hand. En ofödd kattunge lider inte, till skillnad från en redan existerande katt.

Eftersom det dessutom verkar vara en väldigt oseriös avel du tänker ägna dig åt (med tanke på att din katt får para sig själv hur hon vill) har du ingen aning om vilka katter du avlar fram. Du har ingen aning om temperament (mamman är väldigt fin mentalt säger du, men pappan då?) och ev. sjukdomar. Din hona riskerar också att bli dålig. Kastrera och du slipper risken för ev. livmoderinflammationer och komplikationer vid förlossning!

Jag förstår inte för fem öre hur du tänker. :crazy: Men eftersom jag bestämt har för mig att du redan varit inblandad i en sådan här diskussion här för något år sedan, känns det tyvärr inte som om det är lönt att ens diskutera med dig. Du tycks fortfarande tro att vi lever på stenåldern där allt är så natuuuuuuurligt. Sen att DU bidrar till att katter lider genom det, det skiter du tydligen i bara för att du ska få gulla med kattungar i ett par månader varje år...

Varför ska det INTE ses som en rättighet för en katt att fortplanta sig? Och vem är du som vet allt om hur jag skulle behandla en kull?

Jag säljer ingen katt under 1000:- om den inte hamnar hos en familjemedlem. Jag hade gärna tagit 3000:- som är rekomenderat men det är för mig viktigare att dom hamnar i bra hem än att jag får pengar för dem. Och 1000:- räcker för att folk ska vara seriösa med djuret. Ffa. som jag följer upp djurens nya hem. Kattungarna ska vaccineras, försäkras, avmaskas och tas hand om som vilket djur som helst. Katt, hund eller häst, ingen skillnad.

Jag har inte plats för 15 katter men så långt skulle jag heller inte låta det gå. Vad vet DU om hur jag skulle agera om min katt blev dräktig gång på gång och jag inte längre hade plats??

Jag låter min katt få leva som hon vill sålänge jag har möjlighet att ta ansvar för det. Jag har både råd, tid och plats för fler katter vilket gör att jag lugnt kan låta henne fortplanta sig så som hon är gjord att göra, änsålänge.

Sluta dra alla över en kam. Trångsynthet kommer man ingenstans med.

Jag säljer ingen katt under 1000:- om den inte hamnar hos en familjemedlem. Jag hade gärna tagit 3000:- som är rekomenderat men det är för mig viktigare att dom hamnar i bra hem än att jag får pengar för dem. Och 1000:- räcker för att folk ska vara seriösa med djuret.

Men grejen är ju att det FINNS knappt inga köpare som vill betala såpass mycket pengar för en katt utan stamtavla! Många katter skänks bort GRATIS, ändå lyckas långt ifrån alla få hem.

Du bidrar fortfarande till katters låga status i samhället. Det du ägnar dig åt är inte avel och kommer aldrig bli!

Är honan blodgrupperad? Hanen? Fiv/felv testade?

Skulle du avla en häst likadant, ta ditt ackså snälla sto, och skicka ut det till ett gäng hingstar och se vad som händer?

Nej jag har ingen som hellst förstående för ditt tankesätt i detta, som djurälskare och kattälskare borde du sträva mot höjd status av katten som husdjur, inte motarbeta det.

Tja, helt sant. Iof. får de få personer jag känner och vet får kattungar, sina sålda för minst 1000:- härute och folk står tom på kö ifall att deras katt skulle få fler kullar. Och det handlar om vanliga bondkatter, med ev. inslag av raskatter. Och alla säljs till hem där de får vara utomhus - inga säljs som innekatter, dessa köpare avböjs. Men det garanterar ju fortfarande inte att mina blir sålda.

Jag säger inte att det kommer att ske för mig. Och det har jag också tänkt på. Om jag inte haft möjlighet att själv ha kvar ungarna så skulle jag inte låta henne bli dräktig.

Jag kanske är känslokall men ja, jag tror nog att det fortfarande är stenåldern. Bortsätt från att katter inte fanns på samma sätt då som de gör nu. Jag anser att alla varelser är fria varelser. Och vi har inte rätt att hindra någon av dem att välja sina egna liv. Tyvärr hindrar samhället detta. Men när det gäller katter finns fortfarande möjligheten, och den utnyttjar jag för mian djurs skull. Att ett djur dör är en del av livets gång. Jag skulle sörja hemskt mycket men i vetskap om att hon hade allt hon jag kunde ge henne till den sista dagen. Jag vill ha lyckliga djur. Jag njuter av att dom mår bra, inte att dom är hos mig.

Absolut är det en god gärning att ta hand om andra katter. Men jag tycker inte att jag är en dålig människa bara för att jag låter min katt få ungar och inte tar hand om andras "misstag". Jag tar hand om mina och ställer gärna upp för andra sålänge det inte hindrar mig i mitt liv. Jag adopterar inte andras barn heller, jag skaffar egna.

Jag är absolut öppen för nya synvinklar. :bow: Men fortfarande har ingen övertygat mig.

Dessutom anser jag att det är bättre att avla på katter med instinkter och egenskaper som främjar dem i det fria än på raskatter vars naturliga instinker och egenskaper tonats ner. Tycker inte du det??

Husdjur?? Vad är ett husdjur för dig?

Nej, det är hon inte. Det är de sällan när saker och ting sker på naturlig väg.

Ett gäng hingstar - nej. Efter som att det med all säkerhet skulle leda till en hel del upprörda slagsmål. Däremot skulle jag gärna släppa henne i en flock med ston och en hingst. Efter som att det är så det går till i vilt tillstånd. Jag skulle inte vilja binda henne och sen låta hingsten göra sitt, som man ofta gör.

Husdjur är ett djur som av människan domectiserats, som lever med oss och som vi har det totala ansvaret över.

Hur kan du garantera din katts säkerhet? Du får tänka hur naturligt du vill, men jag kan inte förstå hur någon som påstår sig älska djur kan tänka sig att göra så här mot sin katt, och mot hela sveriges kattbestånd genom att bidra till att de behandlas som slit och släng.
Tror du själv att situationen kommer att förändras om okastrerade katter tillåts ränna runt och tillverka ungar helt utan plan?

VARFÖR vill du ta ungar på din katt, och varför vill du inte göra det på ett seriöst sätt? Angående hästen så skulle du väl ändå välja ut en hingst, eller skulle du bara ta den närmaste?

Men när det gäller katter finns fortfarande möjligheten

Nej, teoretiskt sätt har vi inte det, inte enligt lagen om tillsyn av hund och katt.

och den utnyttjar jag för mian djurs skull

Du kan ju fortfarande ha katten ute som kastrat. Men att låta katten ränna ute och para sig med vilken hane som helst är fruktansvärt oansvarigt! Anser du det själv vara seriös avel?

Husdjur är ett djur som av människan domectiserats, som lever med oss och som vi har det totala ansvaret över.
Just detta tycker jag är fel. Vi bör inte domesticera djuren. Vi har ansvar för dem, i den mån de tillåter oss ha. Men vi har ingen som helst makt över dem! De är fria varelser precis som vi.

Jag kan inte garantera min katts säkerhet. Jag ka inte ens garantera min egen. Så vad vill du säga? Att du kan garantera dina djurs säkerhet? Hurdå om jag får fråga? Och till vilket pris?

...men jag kan inte förstå hur någon som påstår sig älska djur kan tänka sig att göra så här mot sin katt, och mot hela sveriges kattbestånd genom att bidra till att de behandlas som slit och släng.
Tror du själv att situationen kommer att förändras om okastrerade katter tillåts ränna runt och tillverka ungar helt utan plan?
Och jag måste säga detsamma. Jag kan inte förstå hur man kan påstå sig älska djuren och ta dm till fånga, hindra dem från att leva som de vill och dessutom hindra dem från att fortplanta sig vilket är ett av de starkaste behoven hos de flesta varelser.

JO det gör det faktiskt. Fortfarande finns platser där du har mjlighet at låta katter leva i frihet. HELT lagligt.

Anser du det själv vara seriös avel?
Avel?? Jag har aldrig nämnt ordet avel. Jag kallar det seriös fortplantning på allra högsta nivå. Så som naturen bestämt att det ska vara. Avel är ett ord som ofta klingar illa i mian öron. För avel har skapat en hel del dåliga saker också. det har i många fall försämrat djurets möjlighet att vara ett djur. Det har bidragit till domesticeringö. Tycker du att det är en bra sak?

Katten ÄR domesticerad! Katten ÄR inget vilddjur, det är ett tamdjur och har inget i den svenska faunan att göra.

Jag och du kommer aldrig att komma någon vart i denna diskussionen därför avslutar jag den, men sålänge det finns människor som resonerar som dig kommer det finnas djur som far illa och katterna kommer fortfarande vara vårt lägst stående tamdjur.

Jag och många andra kommer att fortsätta kämpa för att höja kattens status, men motarbeta det du om du känner att det är rätt för djuren.

Katt, hund eller häst, ingen skillnad.
.

Varför skulle du då förmodligen ringt vet. direkt om ursprungsfrågan handlat om din häst? Och inte skrivit på ett forum.

Herregud, anser du också att man ska släppa hundar lösa hipp som happ så de kan para sig oavsett om någon har en mental störning? Jag menar, det sker ju naturligt då.

Senast ändrad:

Avel?? Jag har aldrig nämnt ordet avel. Jag kallar det seriös fortplantning på allra högsta nivå. Så som naturen bestämt att det ska vara. Avel är ett ord som ofta klingar illa i mian öron. För avel har skapat en hel del dåliga saker också. det har i många fall försämrat djurets möjlighet att vara ett djur. Det har bidragit till domesticeringö. Tycker du att det är en bra sak?

Fortplantning på det sätt du fått din hona dräktig på har lett till FIV-epidemie i Norge vilket lett till att 100-tals katter blivit sjuka. I Finland tror jag att det lett till en FeLV-epidemi och i USA ser man båda sjukdomarna hos lösgående, fertila katter. Yeeha!!!

Suck... Det känns som allt katthemmen jobbar för är helt i onödan.

Varför är inte katter värda att ha det bra?
Du säger att du säljer dina katter som utekatter, gud vet hur många kattungar de satt till världen, jag tvivlar på att alla har det så bra som dina. Tyvärr.

Men ja katthemmen har ju nåt att göra iaf? Eller?

Inför en lag som förbjuder okastrerade och omärkta katter från att gå ute säger jag bara! Det räcker med de som finns. 100 000 i Stockholm bara om jag inte minns fel.

Inför en lag som förbjuder okastrerade och omärkta katter från att gå ute säger jag bara! Det räcker med de som finns. 100 000 i Stockholm bara om jag inte minns fel.

:bow:
Jag tycker egentligen att en lag ska införas att katter, precis som hundar ska hållas kopplade/under uppsikt utomhus.
Jag tror det är vad som krävs för att få en ände på detta okontrollerade "vilda"/Hemlösa kattbeståndet i sverige.

Absolut. Men inte så pass mkt att den inte klarar sig på egen hand sålänge den väljer att göra det. Varför jag självklart gör allt jag kan för att de ska må bra. De väljer själva i vilken mån de behöver hjälp. Så klarar dem att leva, och bör få leva, änsålänge. Vilken jag vill främja och behålla. Katten behöver inte bli mer domesticerad än vad den redan är. Underskatta inte djuret.

Om jag ansåg att hunden kunnat vara till fara för allmänheten så skuille jag ej låta den röra sig fritt. Men var det tillåtet så skulle jag överväga det om omgivningen tillät. Dock skulle en hund bete sig annorlunda med tanke på att det är ett helt annat djur.

Jag hade frågat här oavsätt djur. Och ringt vet oavsätt djur. Vilket jag också tänkt göra med katten men inte hunnit. jag är en person som i allmänhet gärna har lite egna funderingar och teorier innan jag låter en vet se på mitt djur. För att kunna ställa så många frågor som möjligt. Om du letar bland mina senaste inlägg kan du se att jag nyligen skrivit en tråd om min häst och hans åkomma, som också undersöktes av vet efteråt.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka