Tjock eller dålig mage, dåligt humör?

Sv: Tjock eller dålig mage, dåligt humör?

Det jag menar är att man MÅSTE inte välja. Man kan få allt.

Och bara för att grannen har en dåligt passande sadel, hur berättigar det dig att hålla hästen fet utan att det gör nåt?? :confused: Du ska väl ta hand om din häst på bästa sätt, inte låta den lida på vissa punkter för att andra gör så med sina hästar. Det där tänket fattar jag inte alls..

Nu skriver du "fet" igen och jag förstår inte vad du syftar på.

Du måste vara väldigt lyckligt lottad som kan få allt.
Jag säger som så; det påstås att kunskap inte är tungt att bära men jag tycker det är tvärt om. Ju mer man lärt sig desto mer inser hur många brister man har och utifrån det fått tanken att misskötseln är kanske konstant över alla hästar.

Nu skriver du "fet" igen och jag förstår inte vad du syftar på.

Du måste vara väldigt lyckligt lottad som kan få allt.
Jag säger som så; det påstås att kunskap inte är tungt att bära men jag tycker det är tvärt om. Ju mer man lärt sig desto mer inser hur många brister man har och utifrån det fått tanken att misskötseln är kanske konstant över alla hästar.

Jag kan absolut inte få allt. Har en sjukt krävande häst i matväg som är på tok för lättfödd. Och då får jag välja mellan att låta han vara tjock, smal och fin i kroppen med huvud och mage får lida för det, eller göra det jag kan för att få honom smal och fin och huvud och mage mår lika bra som han ser ut i kroppen.

Det innebär dyrare hö, köpa halm, ge extra protein som faller bort eftersom jag får byta ut hö mot halm, motionera, och fodra på sådana sätt att hästen inte äter upp allt på en gång.

Det anser jag vara min plikt som hästägare. Vet man om en brist - ja då kan man åtgärda den!!! Det är de brister man inte vet om som fortskrider. Men de är väl inte accepterade för det?? Du verkar bara tycka det är jobbigt att försöka göra nåt åt saken och skyller då på att alla andra har brister i hästhållningen. Det gör det inte mer ok. Bara mer tragiskt.
Alla strävar vi väl efter att låta våra hästar ha det så bra som möjligt?? Och fodret må vara en av de lättaste att kontrollera och sköta på bra sätt.

Ja en häst som är överviktig med så kallade ''trivselkilo'' är väl fet? Hade den inte vart överviktig hade väl diskussionen aldrig startat? Överviktig och trivselkilo är bara finare ord för fet. Det känns hemskare att säga att min häst är fet och jag låter den vara det. Men att säga att den har några trivselkilo låter bara gulligt. Tills den dagen den får fång eller hältor pga onödig belastning eller andra påföljder som faktiskt övervikt ger! Då är trivselkilona inte så gulliga längre.

Varför är det ok att en häst bär på massa övervikt?? De bär väl på nog mycket vikt iafl.

Vi har olika definition på ordet fet märker jag och jag är oerhört medveten om mina brister även i fråga om min hästhållning men kämpar på och gör så gott jag kan efter omständigheterna liksom de flesta hästägare gör. Du tror att jag låter hästen lida pga min egen bekvämlighet.

Jag ursäktar inte alls mina brister med att andra har det lika illa eller värre. Det var bara en tanke som slog mig.

Du frågade om det var ok att hålla hästen överviktig och ja sa Nej. När du fick tips på hur du lätt och billigt kan förändra foderstaten för att kunna behålla tuggtid och TS och ändå få hästen smärt och fin var inte det intressant, du skulle hellre hålla den överviktig av någon anledning.

Du frågade om det var ok att hålla hästen överviktig och ja sa Nej. När du fick tips på hur du lätt och billigt kan förändra foderstaten för att kunna behålla tuggtid och TS och ändå få hästen smärt och fin var inte det intressant, du skulle hellre hålla den överviktig av någon anledning.

Nä, men nu hittar du på. Jag tog visst emot tipset om att ersätta en del av hösilaget med halm. Har alls inte skrivit nånstans att det var ointressant även om jag inte får riktigt lika bra siffror som du när jag räknade på det.
Billigt är inte relevant.

Tack för era synpunkter!
Svara alla i samma inlägg.

Höet har 5.8 MJ/kg så jag ser ingen större vits med att byta ut det mot halm och att vid denna årstiden hitta hösilage med lägre MJ verkar vara helt omöjligt. Ska lägga in beställning till höbonden inför nästa skörd.

Han är SWB av den kraftigare typen och har bantat sig en del under hösten/vintern men har fortfarande en bit kvar och jag anser att han inte riskerar några belastningsskador av den övervikt han har nu.

Jag har mycket svårt för att minska TS nåt drastiskt och att ge honom så lite som 9 kg finns inte i min värld. Det skulle motsvara 0.9 kg TS/100 kg. Han skulle bli djupt olyckligt och säkert utveckla massa olater.

Hagen är delvis lerig och stimulerar tyvärr inte till några längre strövtåg. Hästarna är ute 10 timmar per dygn.

Inser nu att det bästa skulle vara mer motion. Får ta fatt i det ordentligt.

Du ska ju ge halm istället för hö. Hälften så mycket halm som hö ger lika mycket TS och tuggbehov med minskar MJ. Du ska ju inte bara dra ner på höt. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 652
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: akleja
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka