Tjej som friar??

moster

Trådstartare
nu vänder jag mig (igen) till kloka buke!
Jag och en kompis började prata lite igårkväll och jag kan inte riktigt släppa det:p
Hon är tillsammans m en kille, dom har börjat prata om barn och har aktiv verkstad, relativt unga hon är i yngre 20års ålder och han är 8 år äldre.

För henne är äktenskap viktigt. Inte av religösa skäl utan mera att visa att nu är det vi och det är allvar. Han tar väl ännu hårdare på äktenskap och sagt att han kommer bara gifta sig en gång i livet och då ska han verkligen veta att det är rätt tjej.
Men hon o jag tänker att barn egentligen är större än att gifta sig?
Kan tillägas att han har ett barn sen innan och var förlovad med den mamman.

Nu till den egentliga frågan: hon går i tankarna att hon kanske ska fria. MEN hon är rädd att han ska säga nej bara för att.
Han har varit väldigt noga med att säga att han vill vara den som friar (varför vet jag inte riktigt, men det är viktigt för honom att vara den som friar, det vet jag).
Så till min/vår fråga/tanke: hur hade du gjort? Du som tjej tycker det är viktigt, och väljer därför att fria, men det finns risk att han känner att du inte respekterat honom och trampar honom på tårna??

Jag "friade" genom att räcka mannen det positiva graviditetstestet och säga "Vi måste gifta oss innan april". :D Han hade sagt någon gång att han ville vara den som friade, men det sket jag bevisligen högaktningsfullt i.

Jag tycker att den som vill fria ska göra det, sedan får väl den andra gräma sig över att hen inte var snabbare. Att säga nej "bara för att" tycker jag känns rätt så himla omoget och jag hade nog själv vänt på klacken om karln sagt nej till frieriet bara för att det inte var han som kläckte ur sig frågan.

Det låter väldigt omoget att säga nej av princip bara för att man inte var den som frågade först, oavsett kön. Då har man enligt min mening missat väldigt mycket av vad som är viktigt i ett förhållande och i ett eventuellt äktenskap.

Jag skulle aldrig gå med på att skaffa barn med någon utan att vara gift, just pga den juridiska säkerheten det ger.

Fö har jag en bekant som kände likadant. Hon meddelade mannen att "om vi inte gifter oss blir det inga barn". Han ville gärna ha barn med henne och friade m e m direkt.

Är det viktigt finns det väl ingen anledning att prioritera bort sina egna önskemål. Då får man väl hitta en ny partner istället. Som delar tunga värderingar.

Fö har jag en bekant som kände likadant. Hon meddelade mannen att "om vi inte gifter oss blir det inga barn". Han ville gärna ha barn med henne och friade m e m direkt.

Jag har också haft det som ultimatum. Innan bröllop blir det inga barn, jag tycker också det är konstigt att ett bröllop skulle vara "större" än att skaffa barn ihop :confused:

Nu finns jag i bröllopstråden också :angel:

Om man läser mellan raderna så står det att han inte tycker att hon är den rätta ;) märkligt att tycka att äktenskap är mer för evigt än barn. Okej att man inte gifter sig med vem som helst men skilja sig kan man alltid göra - barn kan man inte bara göra sig av med...

Fast så är det faktiskt! :)
Nog för att jag gärna vill gifta mig och tycker det är viktigt, men jag har inga planer på att göra det än, även om jag vart lite sugen med tanke på diskussionen igår. För mig handlar det mera om att man får vara förlovad max ett år, så jag och sambon måste spara pengar innan någon av oss ska fria ;)

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 062
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat