Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

Sv: Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

Ride on skrev:
Jösses, och jag som bara använder halsrem när vi är ut och promenerar, har aldrig använt något annat på nån häst och grimma när jag rider, jag äger inte ett träns,,,,,,,,,,,, :crazy:
Är inte hästar individer länge? :smirk:

LIA skrev:
En sån omdömeslösa människa! Såna hästar finns inte som går att hantera säkert på det viset! Du har bergis ingen hingstkedja heller, va? Huga, sånt folk det finns! :eek:

LIA
PS! Jag är likadan, gör likadant och har likadana hästar... ;)
Jo såna hästar finns, i massor... men alla har dem inte :eek:
Jag har 2 såna, som jag kan leda i pannluggen om jag vill... sen äger jag faktiskt kedjor och träns med bett oxå, det du! :angel:

Jag har också grejer, jag aldrig använder. Gödningsspridare t ex. :cool:

LIA

En idé för er med sådana superhästar är ju att ta reda på vad försäkringsbolaget säger, vet att det hänt att folk inte fått ut försäkringen när det hänt olycker på grund av avsaknad av betsel!
Försäkringsbolagen säger ingenting om det. Dom ser generellt på hanteringen, och brukar ofta ha omvänt resonemang (min erfarenhet!). Alltså, har man en tokig häst/hund, ska man ha starkare koll. Det du vet om "avsaknad av betsel", tror jag du missuppfattat!

Kanske inte så kul att behöva ta bort en häst för att man inte har råd att betala vet om det händer något.
Varför har man inte det???

LIA

ja har hört att man inte får ut någon försäkring om man typ rider i grimma o så?
eller om hästen sticker från hagen utan grimma får man inte heller ut nån?
låter skumt.

inte för att strö salt i några sår...
chansen att klara sig undan allvarliga skador ökar om hästen inte är skodd.
samma sak gäller sparkskador hästar emellan. En oskodd hov gör inte alls samma skada som en skodd. tänk själv ett knytnävsslag med eller utan knogjärn...plus att den viktökning som foten får iom. skon gör att den blir som en slägga i gungning....

för övrigt håller jag helt med om att det enbart handlar om uppfostran och hästmannaskap...en bra kommunikation utesluter alla former av tvång- kedjan kan ALDRIG göra nytta i längden.

själv leder jag främmande/farliga hästar. men alltid med ett långt leadrope. Det gör att jag kan ta avstånd, samt att jag får längre räckvidd om jag behöver flytta på hästen om den blir farlig/rädd.
skippa kedjan och fördubbla längden på grimskaften!

Senast ändrad:

Uddatyp skrev:
ja har hört att man inte får ut någon försäkring om man typ rider i grimma o så?
eller om hästen sticker från hagen utan grimma får man inte heller ut nån?
låter skumt.
Vem har sagt det? Kolla vad försäkringsbolaget kräver i stället för att gå på hörsägen.

Migo skrev:
för övrigt håller jag helt med om att det enbart handlar om uppfostran och hästmannaskap...en bra kommunikation utesluter alla former av tvång- kedjan kan ALDRIG göra nytta i längden.

själv leder jag främmande/farliga hästar. men alltid med ett långt leadrope. Det gör att jag kan ta avstånd, samt att jag får längre räckvidd om jag behöver flytta på hästen om den blir farlig/rädd.
skippa kedjan och fördubbla längden på grimskaften!

Tack men jag skulle bli livrädd om jag hade en "främmande" häst ca 1,5-2 m bakom mej... Jag vill ha hästen vid SIDAN av mej (som om man går fot med en hund) så jag hela tiden ser vad den "tänker"... Om jag går framför en häst å den blir rädd så har den redan fått upp farten när han ska sätta sej i knät på mej, om man går precis bredvid blir hoppet mot en mindre hastigt + att jag antagligen redan sett på hästen att den tänker hoppa till och garderat mej mot de...

men som sagt så köper jag inte Nh/ledarskapsträningar eller nåt som ens andas såna saker... Jag eftersträvar inte att kunna rida mina hästar utan träns/grimma... Jag rider med träns för att jag tycker det är ett bra sätt... Missförstå mej rätt... Ni som nu e så "ambitiösa" åså FÅR ha era hästar å behandla dem som "hundar" om ni vill.. Men säg inte att VI inte vet vad vi håller på med bara för att vi har olika åsikter !

Min värsta hästskada är iofs bara en väldigt ful sårskada lååångt ner på vaden men den var av en oskodd B-ponny för 18 år sedan.

Hade det varit huvudet jag haft där hade jag säkert inte levt i dag även om hästen inte hade skor och inte var speciellt stor. :crazy:

Hoven är marginellt mindre "farlig" utan skor så som den är utformad så det argumentet köper jag inte.

Att hantera hästar innebär alltid en risk för att de är stora och starka men att undvika allt här i livet som skulle innebära minsta fara för en själv låter som ett hemskt tråååååkigt liv... ;)

/// ghost

Tack men jag skulle bli livrädd om jag hade en "främmande" häst ca 1,5-2 m bakom mej... Jag vill ha hästen vid SIDAN av mej (som om man går fot med en hund) så jag hela tiden ser vad den "tänker"... Om jag går framför en häst å den blir rädd så har den redan fått upp farten när han ska sätta sej i knät på mej, om man går precis bredvid blir hoppet mot en mindre hastigt + att jag antagligen redan sett på hästen att den tänker hoppa till och garderat mej mot de...
En häst som blir skrämd (reflex alltså) av något, reagerar bort från detta och söker ev stöd hos sin människa, inte springer över henne. Är hästen 1-2 m bakom, har den gott om utrymme att välja sida. Att den går där, innebär inte att man inte har kontakt med den.
Vad händer, om denna skrämda häst går vid din sida (sin vänstra regelmässigt) och blir skrämd av något på sin högra? Och tar det där lilla reaktionsskuttet? F ö har du ingen chans att reagera snabbare än hästen.

men som sagt så köper jag inte Nh/ledarskapsträningar eller nåt som ens andas såna saker... Jag eftersträvar inte att kunna rida mina hästar utan träns/grimma... Jag rider med träns för att jag tycker det är ett bra sätt... Missförstå mej rätt... Ni som nu e så "ambitiösa" åså FÅR ha era hästar å behandla dem som "hundar" om ni vill.. Men säg inte att VI inte vet vad vi håller på med bara för att vi har olika åsikter !
Problemet, åtminstone här på Bukefals, är att NI inte vet vad VI håller på med! :idea:

LIA

LIA skrev:
Problemet, åtminstone här på Bukefals, är att NI inte vet vad VI håller på med! :idea:

LIA

Jodå jag TROR jag vet vad ni sysslar med då ni baserar ut de så fort ni kan å iom de också oftast hävdar att "vi andra" är mer eller mindre korkade som inte verkar fatta bättre eftersom vi fortfarande behandlar våra hästar på "vårt" vis...
Missförstå inläggen "rätt" oftast försöker ingen tvinga på er nh/ledarskapsmänniskor "vår" syn på hästar ej heller säger vi att ni MÅSTE använda bett/kedja/spö/graman (eller vad det nu kan va för annan pryl utöver hästen) utan oftast är det bara att man skriver hur man själv gör för att kunna ge en inblick i hur "jag" bemöter vissa problem... "Ni" bemöter problem på ett annat sätt (helt ok med mej så länge det inte är mina hästar ni sysslar med)...

Tro mej bara en sån sak som hur folk bemöter olika problem får jag nästan dagligen märka av på jobbet då vi (två st receptionister) jobbar olika å därmed inte alltid drar jämt. Huvudsaken är att jobbet blir utfört... (alla sätt är bra utom de dåliga men ibland funkar även de dåliga bra :angel: )

corzette skrev:
Jodå jag TROR jag vet vad ni sysslar med då ni baserar ut de så fort ni kan å iom de också oftast hävdar att "vi andra" är mer eller mindre korkade som inte verkar fatta bättre eftersom vi fortfarande behandlar våra hästar på "vårt" vis...
Angående korkade, vi tror inte, vi vet,,,,,,,,,,,,,, :angel: :devil:

*nu rämnar väl korsetten* :o

Ok, det är som sagt kul för dig! Du kanske inte äger någon sadel i heller?? Och varför över huvud taget ha halsrem, som den ledare du är följer väl hästen dig vilkorslöst vart du än går??

Vad en skogsmaskin kostar har jag ingen aning om, som den stadsmänniska jag är, så det är lite svårt för mig att jämföra.

Men om du bor is kogen så släpp hästarna fria vet jag!! Varför ha staket, de står säkert utanför dörren på morgonen, och väntar på sin ledare!

Det är människor som ni som gör att jag inte tror på nh, jag tror på att läsa av hästens signaler, och till viss del prata på hästens språk, men hur mycket häst ska jag behöva bli för att vara en bra hästägare???

Nej, jag vidhåller det du citerade.
Sedan så missar du en sak. Nämligen att de allra flesta av "oss" varit i samma båt som du! Vilket gör, att jag vet hur det fungerar i båda lägren och kan göra jämförelserna. Vilket inte du och "ni andra" kan. Logiskt!?

LIA
PS! Du kan väl svara på frågorna kring "räddahästskuttet". DS

Ok, det är som sagt kul för dig! Du kanske inte äger någon sadel i heller?? Och varför över huvud taget ha halsrem, som den ledare du är följer väl hästen dig vilkorslöst vart du än går??

Men om du bor is kogen så släpp hästarna fria vet jag!! Varför ha staket, de står säkert utanför dörren på morgonen, och väntar på sin ledare!

Det är människor som ni som gör att jag inte tror på nh, jag tror på att läsa av hästens signaler, och till viss del prata på hästens språk, men hur mycket häst ska jag behöva bli för att vara en bra hästägare???
Vad ska det där inlägget tillföra i diskussionen, menar du? :confused:

LIA

LIA skrev:
En häst som blir skrämd (reflex alltså) av något, reagerar bort från detta och söker ev stöd hos sin människa, inte springer över henne. Är hästen 1-2 m bakom, har den gott om utrymme att välja sida. Att den går där, innebär inte att man inte har kontakt med den.
Vad händer, om denna skrämda häst går vid din sida (sin vänstra regelmässigt) och blir skrämd av något på sin högra? Och tar det där lilla reaktionsskuttet? F ö har du ingen chans att reagera snabbare än hästen.
LIA

Har jag hästen bredvid mej så ser jag å häst saker samtidigt. Oftast reagerar iaf jag och de hästar jag håller på med "samtidigt" och jag har ännu aldrig blivit överhoppad av häst gåendes "fot" , visserligen ej heller översprungen av häst bakifrån då jag ALDRIG har hästar så (gillar att ha ryggen fri)...

Ang varit i min sits ??? Ibland undrar jag :angel: ...
Men som sagt de säger folk som blivit frälsta/gått med i sekter åxå... De mår SÅÅÅÅ mkt bättre nu... Vi andra står utanför å skakar på huvvena ... men som sagt det är era liv, ERA hästar...

Speciella_tina skrev:
Klart hon följer mig som en hund, halsremmen har jag bara för syn skull.

Speciella_tina skrev:
Men om du bor i skogen så släpp hästarna fria vet jag!! Varför ha staket, de står säkert utanför dörren på morgonen, och väntar på sin ledare!
Jag bor inte i skogen men när jag bodde på förra stället hade jag både hästen och hennes kompis älgen lösa utan staket.

Speciella_tina skrev:
Vad en skogsmaskin kostar har jag ingen aning om, som den stadsmänniska jag är, så det är lite svårt för mig att jämföra.
Mera än ett par personbilar av bra klass.

Ride on skrev:
Kunde jag köpa en skogsmaskin kontant kan jag väl betala ev. veterinär kontant också. Under alla år som jag har haft häst så har jag sparat samma summa som försäkringspremierna skulle kostat och stoppat in pengarna på ett separat konto. Snart kan jag heltidsanställa en egen veterinär,,,,,,,,,,,,,, :smirk:

Roade mig med ett räkneexempel. Jag har ett kbl, h*n är 19 år. Visst har du ett vbl? Mitt kbl har en A1 försäkring med utökad veterinär, livvärde 15000 kr. Vi har betalt ca 1800 kr/år för den. (Nu senaste förs.räkningen som kom har både avgiften och livvärdet sjunkit pga åldern) :)

Om avgiften var 1800 kr / år i 19 år så skulle vi ha betalt 34 200 kr under hästens levnad i försäkringspremier.

För det kan du heltidsanställa en veterinär max två veckor, om man räknar med arbetsgivaravgifter.

Man kan oxå se det så här: vårt kbl skadade sig tidigare. Räkningen slutade på närmare 7 lakan. Det ersatte försäkringen fullt ut. Det är 3.5 års försäkringskostnader för mig... Och h*n är ej färdigutredd än... plus att jag får tillbaks om h*n blir utdömd (hur trist det nu än låter).

Så jag köper inte ditt raljerande om försäkringskostnader...

Din häst är väl vbl och yngre så du skulle inte ens ha kommit i mina summor än... Frågan är om du ens skulle ha kunnat timanställa en vet... :)

Dock är det ju bra att du kan betala ev vet.vård...

Men jag kan aldrig se att en försäkring är ovärd. Tvärtom tror jag att den är livsnödvändig för många hästar för att de ska få adekvat vet. vård!

Norrland

Speciella_tina skrev:

:bump: :rofl:

Mycket med NH är bra, jag tycker att man kan plocka många bra saker från filosofin... Men det är när anhängarna blir fanatiska som det blir lite för mycket ... Men så är det ju med alla "religioner" ...

Norrland

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka