Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

Sv: Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

Räkningen slutade på närmare 7 lakan. Det ersatte försäkringen fullt ut.
Säkert? Våra försäkringar belastas av självrisk samt 20% avdrag på resten, betalar inte mediciner, ej heller resor mm. Dessutom "börjar det om" med självrisk efter, tror jag, 6 månader, samt har ett tak vid skada.

Vi har våra hästar försäkrade, men har allvarligt börjat funder på ekonomin i det. Alternativ kan vara att sätta av premiepengarna på ett räntebärande konto, för ev framtida bruk.

Om man tänker efter, så är det ju premiepengarna minus all administration, vinstutdelningar mm, som betalas ut i ersättningar. Det finns ju ingen pengamaskin som ger ett jättenetto till försäkringstagarna att använda vid skador.

Man har ju också möjligheten att på olika sätt i sin hästhållning påverka skaderiskernas storlek.

LIA

LIA skrev:
Vad ska det där inlägget tillföra i diskussionen, menar du? :confused:

LIA

Vad ska det tillföra i diskussionen att ni berättar för oss andra vilka oerhört dåliga hästägera/hästmänniskor vi är bara för att vi väljer att använda t.ex.kedjegrimskaft??? :confused:

Nu var min fråga, vad du ville tillföra diskussionen i o m ditt inlägg. Jag ser nämligen inga argument eller saklig information där.

Så passar jag på att upprepa min fråga:

Citat:
Kanske inte så kul att behöva ta bort en häst för att man inte har råd att betala vet om det händer något.

Varför har man inte det???

LIA

Senast ändrad:

norrland65 skrev:
Din häst är väl vbl och yngre så du skulle inte ens ha kommit i mina summor än... Frågan är om du ens skulle ha kunnat timanställa en vet... :)

Dock är det ju bra att du kan betala ev vet.vård...

Norrland
Visst är det ett varmblod, men det gamla trollet är över 20 år så hon har i alla fall passerat strecket för försäkring.

LIA skrev:
Så passar jag på att upprepa min fråga:

Citat:
Kanske inte så kul att behöva ta bort en häst för att man inte har råd att betala vet om det händer något.

Varför har man inte det???

LIA

OM det är så att försäkringsbolaget inte går in och täcker upp om man inte använt betsel så har då i alla fall inte jag råd att betala t.ex.en operation efter en exempalvis trafiksskada själv, då hade jag fått ta bort min häst. Men om ni har det så är det ju som sagt jättetrevligt för er, då kan ni fortsätta behandla hästarna som 600-kilos leksaker!!

Och ang försäkringarna har jag läst någon tråd om det här på buke förr, där någon tog reda på vad som faktiskt gällde, det är bara att söka!!

Så nu kanske DU kan berätta för MIG vad det ska tillföra i diskussionen att ni berättar för oss andra hur dåliga hästägare vi är eftersom vi inte behandlar våra hästar som stora hundar????

OM det är så att försäkringsbolaget inte går in och täcker upp om man inte använt betsel så har då i alla fall inte jag råd att betala t.ex.en operation efter en exempalvis trafiksskada själv, då hade jag fått ta bort min häst.
Det är du det. Som du ser ovan, finns det alternativ till försäkringar. Försäkringsbolagen lämnar dessutom, i dom fall jag känner till, till försäkringstagaren att själv stå för en stor del av kostnaderna! Kanske värt att tänka på, för den som tror något annat?

Men om ni har det så är det ju som sagt jättetrevligt för er, då kan ni fortsätta behandla hästarna som 600-kilos leksaker!!
Förstår inte kopplingen. Menar du, att behandling av hästar har med försäkringen att göra? :confused:

Och ang försäkringarna har jag läst någon tråd om det här på buke förr, där någon tog reda på vad som faktiskt gällde, det är bara att söka!!
Nu begriper jag inte alls vad du syftar på! :confused: Så här skriver du: "Vem har sagt det? Kolla vad försäkringsbolaget kräver i stället för att gå på hörsägen." (Beträffande försäkring och betsel)
Är det det du menar, för i så fall håller jag med dig. Försäkringsbolagen har nämligen inga sådana synpunkter. Man har i stort sett inga detaljerade villkor alls inom det här området.

LIA

LIA skrev:
Nu begriper jag inte alls vad du syftar på! :confused: Så här skriver du: "Vem har sagt det? Kolla vad försäkringsbolaget kräver i stället för att gå på hörsägen." (Beträffande försäkring och betsel)
Är det det du menar, för i så fall håller jag med dig. Försäkringsbolagen har nämligen inga sådana synpunkter. Man har i stort sett inga detaljerade villkor alls inom det här området.

LIA

Det var inte jag som skrev det, om jag inte missminner var det Ride Ons kommenter till en annans inlägg.

Du har rätt, fel av mig. Det var Ride Ons.
Hon har alltså samma uppfattning som jag i den frågan.
Kan du motivera din, ifall du menar att försäkringsbolagen ställer krav på betsel?

LIA

Som synd är INSER många inte att det faktiskt kan hända saker med hästar. Det är stora djur och även om "Han är ju så snäll" så kan hästen bli skrämd eller hamna i en trängd situation. Blir lite irriterad när folk inte alls tar sig i akt, utan leder hästar i flip-flop, sitter upp utan hjälm, longerar hingstar utan hjälm trots att de hoppar runt och stegrar sig, leder hästar på tävlingar i grimma (vilket inte är tillåtet) låter småbarn springa i stallet helt utan uppsikt m.m.

Även den snällaste lilla shettis kan göra skada. Iochförsig är detta var och ens val, men man är inte odödlig som så många tycks tro.

Var rädda om er!

Regina skrev:
leder hästar på tävlingar i grimma (vilket inte är tillåtet) Var rädda om er!
Min gamla fjorda hade jag bara i grimma på tävling, när hon hade ledsnat att stå och titta på så knöt hon upp grimskaftet och gick och la sig i skuggan bredvid kiosken och sov. Såna hästar har jag.

Ja, leder nån sin häst i flip flops så får den skylla sig själv. Min kära sambo gick med sandaler ut i hagen för att hämta fram vår shetlandsponny att visa för några besökare.
Vem ställer sig då rakt på hans tår så han blir helt grön i ansiktet?
Det är lugnt! krystade han fram, jag kände nästan elakt för att skratta.

Våra hästar lufsar också snällt efter oss i en sytråd om det är så, men ska jag ut på en längre promenad så sätter jag självklart utan att tveka huvudlag med bett eller kedja på vår nordsvenska unghingst. Han är mycket väluppfostrad och vet precis hur man uppför sig, men kommer det en okänd häst eller ett sto så kan jag inte räkna med att hans uppmärksamhet kommer att vara 100% på mig, och han är stor och kraftfull.
Då känns det bra för alla parter om jag utrustat mig så jag kan kontrollera mitt djur utan att utsätta honom eller andra för risker.

Jag vill absolut inte ha några okända hästar bakom mig när jag leder dem, en tokig valack stegrade sig en gång så jag kände framfötterna i huvudet på mig, faktiskt hade jag vid det tillfället hjälm. Inte för att jag skulle ut och leda en häst, bara för att jag nyss hade ridit och helt enkelt gick runt med den på huvudet fortfarande när jag blev tillfrågad om jag kunde hjälpa till att hämta en häst i hagen.
Men jag har också blivit sparkad på hakan en gång och där hade ingen hjälm hjälpt även om jag haft nån, som tur var tog det inte så illa.

Senast ändrad av en moderator:

Lånar knapp

Stackars flicka, tänker på henne och hennes anhöriga, hoppas det slutar lyckligt.

Har läst tråden nu och förundras över hur man orkar diskutera småsaker i all oändlighet. Kan inte de som vill ha kedja få använda kedja på sina hästar ? Har själv gjort det och kommer göra det igen om det nehövs, även om målet är att inte behöva. Man är inte bättre eller sämre för det.
Dessutom, OM hästen får ett frispel och bestämmer sig för att dra kan vi stå där med våra kedjor, hjälmar och piskor och titta långt efter den, tar den till all sin kraft har vi inte en chans
överhuvudtaget.

Personligen tror jag att många olyckor beror på den mänskliga faktorn. Att man leder slarvigt för "man känner ju hästen så väl" man är ouppmärksam på hästens kroppsspråk, man är ouppmärksam på hur man förhåller sig rent kroppsligt till hästen, vart man ställer sig osv. Eller bara pga att man är okunnig och inte vet hur man beter sig på ett säkert sätt med hästar. Tror att man kan förhindra mycket genom att ALLTID vara noggrann och uppmärksam samt vara riskmedveten. Självklart inte allt, olyckor kan hända, men som sagt mycket.

Jag påminner mig själv varje dag om att vara noggrann och tillåter inte mig själv att släppa på några rutiner gällande hantering.

Senast ändrad:

och jag har sett de som kan leda flocken (hingstar 7 st)utan grimmor och rep ett antal kilometer. Det går med ett tydligt ledarskap. Fungerade utmärkt. Att jag sedan inte kan och inte prövar må vara en annan sak.

dvs då hanterar du unghingsten som vi hanterar våra stora hundar (GD) som också är unghundar och under utbildning....

tycker det är jätte hemskt att hon dött:(
Hon dog för att hon rädda två andra små tjejer från att bli nedspringda. Hon dog som hjälte kan man säga.
Hon skulle häma en häst i hagen när två andra tjejer va med, och så kom hela flocken springande och hon "slängde" ut dom små tjejerna (va kanske hennes lilla syster? och någon mer), och när alla hästar vad vi grinden blev la dom så där sura dom kan bli och sparkar mot varandra, och tyvärr träffade hästen henne!! :(
Hemskt!!

Mycket hemskt, om vi kan alla bidra med att bara göra små saker för att de ska bli säkrare för oss, som te x att alltid ha hjälm på hos när man håller på med hästen , och ska man hämta en häst i en hage full med andra hästar ska man alltid ta med sig en eller två personer som kan hjälpa till. Eller hur?

Tänker på tjejer och hennea annhöriga! Och beklagar sorgen!! hemskt!!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka