Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

Sv: Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

En kedja skapar bara problem om den blir fel hanterad.
Jag har haft stor nytta av min kedja på mina unghästar.
När jag har varit ute och gått då dom har haft sina "tonårsperioder" och dom har stegrat sig och haft sig. Då har jag haft kedjan tillhands några gånger bara för att kunna ta i det lilla extra och sen när dom lärt sig det gick det att gå utan igen...
Har kedjan med för säkerhetens skull!

LIA[/QUOTE]Jag ifrågasätter alltså kunskap och duglighet hos den människa, som inte klarar att hantera sin häst utan att tillgripa redskap typ kedja. Alternativt varför man inte skaffar sig en häst man klarar av?

Då skulle jag vilja ifrågasätta intelligensen hos den som hanterar så pass stora djur som hästar ,om denne inte har vett att använda sig av den säkerhetsutrustning som finns tillgänglig. :D
Nu är det väl så att det mest är hingstar man använder kedja på, och ofta är det väl anställda på stuterier och travstall som hanterar dessa? Jag använder den säkerhetsutrustning som finns på mitt jobb iallafall om inte annat för försäkringarnas skull.
Vad jag gör hemma med min "Märta" är en annan sak på henne behövs ingen kedja men skulle jag anse att det behövdes för säkerhetens skull så skulle jag inte tveka en enda sekund.
Det är synd att vissa diskussioner blir så vassa det är lite sandlåda över det-"Jag har rätt och alla som inte tycker som jag är dumma i huvudet" Lite tolerans vore inte så fel (blir jag utslängd nu?) /Lisa

Senast ändrad:

En kedja skapar bara problem om den blir fel hanterad.
På vad för sätt skulle den kunna skapa problem?
Jag har haft stor nytta av min kedja på mina unghästar.
När jag har varit ute och gått då dom har haft sina "tonårsperioder" och dom har stegrat sig och haft sig. Då har jag haft kedjan tillhands några gånger bara för att kunna ta i det lilla extra och sen när dom lärt sig det gick det att gå utan igen...
Tänk så olíka det är. VI har i ALDRIG kedja på unghästar. Däremot kan det börja behövas på hingstar då dom blivit varse om vad det är dom har mellan benen........inträder oftast på sommaren som 3åringar. Aldrig på ston eller valacker.

*lånar knapp*

Nh och ledarskap i all ära ... *NOT*
Jag har aldrig tränat ovanstående, har i stort sett aldrig haft problem med hanteringen av mina hästar, de vet vem som bestämmer.. Har haft "tillbud" vid "rädd/fly situationer" som inte ens nh tränade hästar skulle klara av (MIN åsikt)...

Olyckor händer så lätt... I denna olycka visade det sej inte ens vara i "hanteringen" ... Utan tjejen hamnade i "skärselden" då hästen skulle jaga bort flygfän...

Men tillbaka till kedjans vara / icke vara ...
VARFÖR INTE använda hjälpmedel ? Jodå jag kan redan nu se mångas svar "för att om man tränar hästen rätt kommer det aldrig behövas" men om man nu anser så varför då rida med hjälm ?
Hur ofta åker ni i backen ? Med huvvet före ??? Har inte hänt mej på *tänker* aldrig !!! Men likförbannat rider jag med hjälm när jag rider...
Använder jag kedja ??? Ja när jag tycker de behövs... Varför ? Jo som "hjälpmedel" och säkerhetstänkande och i stället för träns...
Hur använder jag kedjan ? Som vanligt ihakad underst på grimman, vid ev "faromoment" ändrar jag snabbt å sätter den i motsatt sida å under hakan, vid "mer skärpta faromoment" sätter jag tom kedjan i munnen på hästen som sagt fortfarande för att jag inte har ett träns att tillgå... det händer tom att jag använder VANLIGT grimskaft i munnen på mina hästar när de inte "uppför sej" vid "fara"... Och nej är FORTFARANDE inte ett dugg intresserad av nh/ ledarskap... Mina sätt fungerar för mej å då är det tillräckligt... Vad ni sen än tycker om mina hästar/min hästhantering e för mej lika väsentligt som vad ni åt till lunch (dvs kunde inte bry mej mindre)...

rabarber2 skrev:
Har nu fått reda på att den 13 åriga flickan har dött.

Konstigt.

Enligt media lever hon idag men hon är fortfarande svårt skadad och vårdas på neurokirurgen i Göteborg.

*Knapplån*

RAUKUR

Jag har kedja på mitt RUSS, inte för att hon inte går fint vid mig, inte för att hon är så stark att jag inte klarar av henne om hon får ett fnatt, utan för att det är SÄKRARE så! om hon blir rädd för något plötsligt och rycker bakåt vill jag inte tappa henne för att jag ansåg att hon litade på mig till den grad att hon kommer till mig för att söka skydd, för det gör hon inte.

Bristande ledarskap? Tror inte det! Men om du kan berätta för mig vart det brister i mitt ledarskap då pållan hellre vill hem till hästarna än gömma sig bakom mig när det smäller av skott, och tippsa mig om vad jag gör för fel så är jag idel öra!

Jag inser att jag är lyckligt lottad som har en häst som inte reagerar på nånting alls i omgivningen, henne skulle jag utan vidare kunna slöskritta barbacka i grimma och grimskaft över ett militärt övningsfällt under full övningsverksamhet.

rabarber2 skrev:
Undertiden som vi försöker lära alla sveriges hästmänniskor hur man fostrar sina hästar normalt kan vi ju använda kedja så vi slipper ha barn som dör.

Vad har 50 cm kedja att sätta emot 600 kg häst när det verkligen gäller? :confused:

Nog för att det kan vara bra att använda i början av hanteringen om den är svår, men är hästen så svår ska man inte ens tänka tanken att rida förrän man tagit itu med problemen...

bara för man har kedja betyder inte de att man ska dra sönder hästen med den.
på den skolan ja gick på fick man inte ens leda hästen utan kedja hur snäll hästen än va.
de är lättare att få tillbaka uppmärksamheten från hästen ifall den skulle flippa ur.
de blir ju säkrare för hästen än att den sliter sej och sticker ut på nån väg eller nåt.
men visst ja undviker kedja men de är inget fel att ha de på hästen heller..man behöver ju inte använda den bara för den är på.

sen bara för hästen är svår att hantera på marken betyder inte att den är svår att rida. dessutom har man ju offtast mer kontroll om man rider än leder.

och sen så kan man ju säga samma sak om repgrimmor då..för dom är me väldigt skarpa..

Har inte läst alla svaren, men svarar iallafall och riktar mig inte till trådskaparen utan till många av er andra som svarat.

Även en häst som är ytterst väluppfostrad och utan problem går att leda i grimma och grimskaft (eller tom. utan grimma och grimskaft) KAN få tokfnatt och hoppa iluften. Det är trots allt levande varelser och man kan inte kontrollera precis allt de gör precis hela tiden. Hur mycket ledare man än må vara över hästen, hur snäll den än är, lugn osv. Olyckan kan vara framme när man minst anar det.
Vi ska vara lite försiktiga med att dömma andra. Denna stackars tjej kanske bara hade en enorm otur och i vanliga fall skulle olyckan kanske aldrig skett. Det kan ha kommit en illvillig geting tex...

Oavsett orsak så är det synd om flickstackaren och jag hoppas att hon klarar sig.

// Anna

Förstår att mitt inlägg är lätt att missuppfatta! Se det som en hypotes!

Mitt sto är lugnt som enfilbunke, och än så länge bara två år, men den dagen hon blir rädd o försöker sticka vill JAG ha mer att sätta emot än grimma o vanligt grimskaft.

Ser helt enkelt kedjan som en säkerhetsåtgärd, spänd under hakan, används inte.

:bow: :bow: :bow:
håller med dig till 100%
Det är tunga levande varelser, med egna viljor och instinkter vi håller på med!

Speciella_tina skrev:
Förstår att mitt inlägg är lätt att missuppfatta! Se det som en hypotes!

Mitt sto är lugnt som enfilbunke, och än så länge bara två år, men den dagen hon blir rädd o försöker sticka vill JAG ha mer att sätta emot än grimma o vanligt grimskaft.

Ser helt enkelt kedjan som en säkerhetsåtgärd, spänd under hakan, används inte.
Jösses, och jag som bara använder halsrem när vi är ut och promenerar, har aldrig använt något annat på nån häst och grimma när jag rider, jag äger inte ett träns,,,,,,,,,,,, :crazy:

Jösses, och jag som bara använder halsrem när vi är ut och promenerar, har aldrig använt något annat på nån häst och grimma när jag rider, jag äger inte ett träns,,,,,,,,,,,,
En sån omdömeslösa människa! Såna hästar finns inte som går att hantera säkert på det viset! Du har bergis ingen hingstkedja heller, va? Huga, sånt folk det finns! :eek:

LIA
PS! Jag är likadan, gör likadant och har likadana hästar... ;)

Tjaaa, det är ju kul för dig att du känner dig så pass säker på din häst! Jag skulle KLARA AV det med min häst, ja, men jag vill inte riskera att det händer en olycka bara för att jag ska visa mig på styva linan och visa världen att jag varken behöver träns eller grimma på min häst.

En idé för er med sådana superhästar är ju att ta reda på vad försäkringsbolaget säger, vet att det hänt att folk inte fått ut försäkringen när det hänt olycker på grund av avsaknad av betsel! Kanske inte så kul att behöva ta bort en häst för att man inte har råd att betala vet om det händer något.

//Tina, som tar det säkra före det osäkra!

Jag skiter i vad folk tycker och tänker om mig, jag har hästen för min egen skull och inte för att visa upp oss. Dessutom har jag ingen försäkring.

Och jag skiter i att vissa här uppenberligen tycker att jag är en dålig hästägare för att jag använder kedja :smirk:

Det låter ju smart att inte ha någon försäkring, har du ett fett sparkapital att ta fram om hästen blir sjuk, eller åker bössan fram direkt???

Kunde jag köpa en skogsmaskin kontant kan jag väl betala ev. veterinär kontant också. Under alla år som jag har haft häst så har jag sparat samma summa som försäkringspremierna skulle kostat och stoppat in pengarna på ett separat konto. Snart kan jag heltidsanställa en egen veterinär,,,,,,,,,,,,,, :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka