Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

Sv: Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

amkm skrev:
Näe,inte när de går lösa i hagen som i detta fall,men ja,jag har också använt kedja på hästar som jag måste hantera på ett eller annat sätt men som inte varit att lita på.
Och med hjälp av kedja så har olyckor kunnat undvikas och då främst vet jag det eftersom det har hänt olyckor tillsammans med "kedjemotståndarna".
Snälla ge mej ett cenario där olyckan skulle kunnat hindras om man haft kedja på hästen.

Jag tror att vi faktiskt kringår själva huvudämnet i våra diskusioner kring "kedja vara eller icke vara".

Det handlar om säkerhet.

Har nu fått reda på att den 13 åriga flickan har dött.
Anledningen till att hon blev sparkad i huvudet var för att hon kratsade en bakhov när hästen plötsligt blev attackerad av en broms.
Här hade troligen inte något annat än en hjälm hjälpt henne.. om ens det.

Men när sådant här händer kan man iallafall tänka till en gång extra och göra vad man kan för att öka säkerheten.

Om det handlar om att sätta på kedja eller träns på hästen,
sätta på hjälm och säkerhetsväst på sig själv,
Eller att se till att alla hästar är snälla att hantera,
är upp till en själv.

Men snälla ni! Tänk på säkerheten så kanske vi kan slippa fler sådana här olyckor i framtiden...

Senast ändrad av en moderator:

Tänk oxå på att ALLA hästar är potentiellt dödliga oavsett din och hästens utrustning! Det är stora, tunga och starka djur.

Har även jag stått i kollektivstall med bl a en häst som stod konvalecent länge.
Kom den loss vid intag från sjukhage så var den kvick nog att ta sig runt och slå emot en,första gången det skedde så trodde alla att det var en "olyckshändelse" men senare insåg alla utom ägaren att detta var ngt hästen helt enkelt gjorde om man råkade tappa den.
Och tappa den gjorde en hel del,dels eftersom kedjan ej ville användas,trots att ägaren efter mångt och mkt sade så.Men dels också eftersom hästen under de 30 m. från hagen utövade allt från skolor ovan mark till regelrätta kosparkar m.m

Men ärligt.. Är det inte rent av korkat att hantera en sån häst! Jag skulle ALDRIG riskera liv å lem på d viset för en annans häst. Ägaren skulle vackert få sköta sin häst själv om den betedde sej så!

Jag kan leda min hingst utan kedja i bara grimma och vanligt grimskaft, men jag använder ändå kedja. Inte för att det egentligen behövs, utan bara som en liten förstärkning då man exempelvis går förbi ston och liknande (han är trots allt hingst och KAN ju reagera annorlunda än vanligt). Han lyder mig bra, men kan också bli lite stark ibland i bara vanligt grimskaft, därför känns det bättre att jag har full kontroll på honom på ett lungt och sansat sätt med en kedja än att jag ska behöva slita i onödan i honom.

För den skull är han inte ett dugg ouppfostrad, utan tvärtom den snällaste hästen i stallet...jag använder nästan alltid kedja när jag leder hästar, men INTE för att rycka och slita i. Nu finns det ju många sätt att ha den på, men jag brukar ha den över mulen, inte i munnen. Tycker inte att kedja är fel, bara den inte missbrukas. Jag skulle lika gärna kunna leda alla mina hästar i bara grimma, utan grimskaft. Men väljer att leda med kedja IFALL det skulle hända något och hästen kanske skulle bli för stark...

Haukur skrev:
Jobbar man med hästar bör man kunna ta sig ½ timme-1 timme med varje häst för att diskutera ledarskap. Har man en ny häst bör man DEFINITIVT inte se till genvägar som kedjor utan befästa ledarskapet ifrån början.

Där jag jobbade fanns det runt 60-70 hästar att leda till hagen. Det var en omöjlighet att ge nån längre tid till varje häst, var inte hästen uppfostrad så blev det en kedja. Det funkade, det gick att leda hästen till hagen tryggt. Sen får ägaren uppfostra sin häst.
Hade EN häst varit lite stökig skulle jag gärna ägnat lite extra tid åt den. Men 30-40 mer eller mindre stökiga hästar går tyvärr inte.

usch vad hemskt!! :(

själv blev jag sparkad på låret idag...kunde gått illa men klarar mig med en lårkaka o svårt att gå några dar.

sker mycket olyckor nu för tiden tycker jag..

Haukur skrev:
Men ärligt.. Är det inte rent av korkat att hantera en sån häst! Jag skulle ALDRIG riskera liv å lem på d viset för en annans häst. Ägaren skulle vackert få sköta sin häst själv om den betedde sej så!

Jo,men har man en stallägare som hävdar fullt ut att det är kollektiv och då ska alla hjälpas åt och rots massiva protester och ingen som ville stå utan stall i januari,så hade tyvärr inte alla ngt val.
Dock slutade det med massflytt fån detta stall och än idag trots många år sen så har den stallägaren rätt kasst rykte om sig.

Har följt eran tråd.

Det smärtar att höra att flickan avled, så fruktansvärt tragiskt.

:(

Haukur skrev:
:bow: Då är vi överens. Och dessa olyckor tror jag fortfarande inte kan förhindras med hjälp av kedja!
Nej, det tror inte jag heller de kan..
En häst som behöver kedja brukar man "ha ögonen på"

Haukur skrev:
Snälla ge mej ett cenario där olyckan skulle kunnat hindras om man haft kedja på hästen.
Cenario 1:
3-års hingst, världens snällaste och sötaste lilla häst och luffsade som en hund på sidan förbi brunstiga ston och vad som helst OM man hade kedja.
Jag fattade inte varför man behövde kedja och stuntade en dag i den... Halvvägs till hagen fick hästen totalfnatt och ansåg att han skulle betäcka MIG... vilket han oxå gjorde med reslutatet att jag hamnade på rygg mellan hans framben medans han stod på mitt hår så jag kunde inte heller komma upp.
DÄRFÖR gick vi med kedja på han...

Cenario 2:
Hingst av äldre årsmodell, taktade på sidan hela vägen till hagen, vilket var helt ok.. men hade kraftigt utvecklad traktor fobi av allvarlig grad och eftersom jag jobbade på en travbana där traktor var vanligt förekommande och inte hade lust att släpa bakom totalt livrädd häst så fort traktorn kom, så hade vi kedja på honom.
Och JA, vi tränade med traktorn och jobbade för att det skulle bli bra- men det GICK inte! Så fort han såg trakorn drog han bara, om vi inte hade kedja...

Båda dessa hästar var trevliga, lugna och väluppfostrade och normalt sett inga problem att hantera. Men kedjan gjorde en enorm skillnad... Bara att sätta på den alltså, behövde aldrig varken rycka eller dra i den..

jag har fler cenarion om det behövs :angel:

Åter igen så ifrågasätter jag HUR hästen fått sån respekt för kedjan... nån gång måste den ha "används"...
I inget av dina cenario anser jag dock att hästarna ser dej som ledare och det är där problemet ligger...

Haukur skrev:
Åter igen så ifrågasätter jag HUR hästen fått sån respekt för kedjan... nån gång måste den ha "används"...
I inget av dina cenario anser jag dock att hästarna ser dej som ledare och det är där problemet ligger...
Förmodligen på samma sätt som de fått respekt av grimman- trycket, du tidigare tog upp..
Hästar är inte särskillt dumma och trycket av en kedja känns mer än hos en vanligt grimma och jag har aldrig behövt dra till särskillt hårt för att få hästen att inse vad kedjan betyder..

Båda hästarna såg människan som ledare i alla andra situationer och var som sagt lätt hanterliga, utom just i vissa situationer och som sagt, hellre kedja än livet. Eftersom man inte ens behövde göra mer än sätta på den. :D

Men du har aldrig varit i en situation eller träffat en häst som du ansett behövt kedja, jätte bra! Anledningen till det kan vara flera 100! Hoppas det fortsätter så :D

Nej, du kan inte varit ledare om hingsten försökte betäcka dej trots att du sa att han inte fick! Hade du varit hans ledare hade han gett sej!
Och åter igen, ett tryck med grimma RÄCKER om hästen anser dej vara ledare, som stark ledare ska du inte ständigt behöva "hota" hästen genom å ha kedja på den!

Haukur skrev:
Nej, du kan inte varit ledare om hingsten försökte betäcka dej trots att du sa att han inte fick! Hade du varit hans ledare hade han gett sej!
Och åter igen, ett tryck med grimma RÄCKER om hästen anser dej vara ledare, som stark ledare ska du inte ständigt behöva "hota" hästen genom å ha kedja på den!
Han hade betäckt vad som helst, sett han försöka med en skottkärra.. :smirk: :eek:
Även i naturen testas gränser och rangordning och mina 60kg är inget mot en stor hingst som testar mig och gränsen på våren...

Men som jag sa tidigare, så handlar detta om special fall inte "normala" hästar....

Om du är en stark ledare, så borde du inte ens behöva grimma och aldrig ens behöva rycka i den... ditt blotta kroppspråk bör tala om för hästen vad som är ok och inte.

Grimma använder jag om jag leder mina hästar i närheten av väg, detta för att ha en liten chans att hindra ev olycka om hästarna blir rädda å skuttar åt sidan, rycker gör jag dock inte i grimman, aldrig.
Onormala hästar anser jag likt aggressiva hundar bör avlivas. Åtminstone ska det INTE avlas på dessa å ska d inte avlas kan man lika gärna kastrera en stökig hingst.

Haukur skrev:
Grimma använder jag om jag leder mina hästar i närheten av väg, detta för att ha en liten chans att hindra ev olycka om hästarna blir rädda å skuttar åt sidan, rycker gör jag dock inte i grimman, aldrig.
Onormala hästar anser jag likt aggressiva hundar bör avlivas. Åtminstone ska det INTE avlas på dessa å ska d inte avlas kan man lika gärna kastrera en stökig hingst.
Att kastrera har inte varit mitt beslut, eftersom jag inte ägt hästarna ifråga utan jobbat i stall som hästskötare.. ingen av ovanstående har verkar i avel..
Men jag vet en hel drös hingstar som regelbundet betäcker på stora stuterier som man använder kedja på... För både häst, människa och omgivningens skull...

Och hurvida de ska avlivas eller inte? Tja, så länge det funkar bra ser jag ingen som helst anledning till avlivning av hästar bara för att de inte knallar på vid sidan av en person på väg till hagen?

Förövrigt så använder jag väldigt sällan kedja på hästar och när jag anser att det behövs, så behövs det oxå... Men det är ju svårt att förklara för någon som aldrig träffat hästar som behöver kedja :D

Nej, jag har hittills aldrig träffat en häst som är fullt fungerande i huvet som med rätt hantering behver kedja. Däremot har jag träffat hundratals felhanterade hästar som går m kedja kring nosen så fort dom vistas utanför hagen/boxen.

Haukur skrev:
Nej, jag har hittills aldrig träffat en häst som är fullt fungerande i huvet som med rätt hantering behver kedja. Däremot har jag träffat hundratals felhanterade hästar som går m kedja kring nosen så fort dom vistas utanför hagen/boxen.
Att du inte träffat en sån individ är ju bara bra och vi får hoppas du slipper träffa någon oxå :D
Tråkigt med felhanterade hästar och att höra att du råkat på så många i dina dagar :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka