Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

Sv: Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

Ärligt talat så tror jag inte att det finns hästar som inte går att leda på ett säkert sätt utan kedja. Självklart finns d dock hästar som vem som helst inte kan leda på ett säkert sätt... men då återkommer vi till mitt gamla visdomsord: Rätt häst till rätt människa!
Och jag påstår absolut inte att jag kan hantera alla hästar på ett säkert sätt, men dom jag inte kan hantera utan kedja, kan jag heller inte hantera med kedja å då låter jag bli att hantera dom.

Haukur skrev:
Ärligt talat så tror jag inte att det finns hästar som inte går att leda på ett säkert sätt utan kedja. Självklart finns d dock hästar som vem som helst inte kan leda på ett säkert sätt... men då återkommer vi till mitt gamla visdomsord: Rätt häst till rätt människa!
Och jag påstår absolut inte att jag kan hantera alla hästar på ett säkert sätt, men dom jag inte kan hantera utan kedja, kan jag heller inte hantera med kedja å då låter jag bli att hantera dom.
Då är det förmodligen bra att du håller till i de stall du gör och har dina egna hästar..

Jag håller mej i ganska många olika stall å hanterar inte bara mina egna hästar. Men jag är smart nog att inte göra något som är över min förmåga, spec inte när man ansvarar för andras hästar:smirk:

Haukur skrev:
Jag håller mej i ganska många olika stall å hanterar inte bara mina egna hästar. Men jag är smart nog att inte göra något som är över min förmåga, spec inte när man ansvarar för andras hästar:smirk:
Nej precis och de stall du uppehåller dig i passar säkert dina "krav"...

Ja hittills... Å kommer det hästar som visar sej vara en för hård nöt för mej så är jag inte stoltare än att jag inser mina begränsningar å håller mej borta från den hästen.

Haukur skrev:
Ja hittills... Å kommer det hästar som visar sej vara en för hård nöt för mej så är jag inte stoltare än att jag inser mina begränsningar å håller mej borta från den hästen.
Smart flicka

Min egna personliga åsikt är att en kedja inte är "grymmare" än den som använder den. Var ligger skillnaden att ha en kedja och inte behöva använda den och gå i vanlig grimma. Själva kedjan gör ju absolut ingen skada om den bara är där , eller????

Det är ju när man sliter och drar i den som den är kraftigare. Det kan ju handla om att man själv psykiskt, har ett övertag som hästen känner av och tycker att den där människan ser ut som en ledare och ifrågasätter inte det. Utan att jag behöver använda(rycka, dra, trycka osv)

Har haft en häst som är hur snäll som helst att led i grimma, för mig. Men ibland kom det dagar då jag av olika skäl inte kunde ta in honom själv. Han var jordens snällaste men även smartaste. Alla människor var helt enkelt inte hans ledare, och hur han valde ut dem berodde säker på nått litet kroppsspråk han läste av.
Ingen kedja då, innebar en stunds trevligt rejsande runt omkring, medans människodjuren jagade honom, helt till hans eget nöje.
När han roat sig färdigt så kunde han utan problem fångas in.

Till denna hästen rekommenderade jag kedja, bara för att slippa höra varje gång man kom till stallet dessa dager "idag skulle du ha sett han, han hade skitkul"
Men med kedja så visste han att "skit oxå, idag kommer det inte att funka"

lånar knapp

Till er som använder kedja. Sätter ni den i grimman över nosryggen eller??

Har du någonsin gått i en ledvolt med 10 andra hästar där alla ivrigt väntar på att få komma ner till banan och börja springa?! Det finns vissa som uppför sig exemplariskt (har en sådan) och sen finns det de som är verkligt på tårna och ligger på ordentligt med ibland hopp och bakutsparkar som följd (har en sådan). Jag kan lova dig att du inte vill gå omkring med henne utan kedja, hon vill ut på banan så fort det bara går, vill inte vänta på de andra och hon blir irriterad när de andra slöar sig fram, jag lärde mig redan på kvalet att hon inte går att leda utan kedja, med den på uppför hon sig faktiskt ganska trevligt, annars har du ett rent helvete :devil: att hålla i henne.
Kan tillägga att denna tjej är underbar på alla sätt och vis, hemma leds hon ALDRIG med kedja, men hon vet när hon ska tävla och då blir hon väldigt het på gröten och har bråttom. Det rycks eller slits aldrig i hennes kedja, hon känner själv att trycket ökar om hon ligger på, alltså har hon med tiden lärt sig att om man inte har för bråttom blir det inget tryck. Hon mår absolut inte dåligt av att ledas med kedja.

Håller med i det du skrivit i dina inlägg!

Egen reflektion.
En grimma ska inte behöva vara mer än en signallänk mellan människa och häst. Behöver man en kedja, innebär det att signalsystemet inte fungerar, utan tvång (våld om man så vill) fått träda in i stället.

LIA

Jag är nog lite trög men jag förstår inte varför det ska vara så hemskt att använda kedja på en häst som man leder, om det fungerar bra med den. Om jag har en häst som är from som ett lamm med kedja och prillig utan ,så är det väl bra mycket enklare både för djur och människa att använda det som funkar än att behöva bråka i onödan, eller....? :confused:

Lånar knapp..

Jag tycker personligen inte att det skulle vara det minsta grymmare med kedja än alla bett folk knökar in i munnen på sina hästar i tid och otid för att få "kontroll". Inte heller elakare än sporrar eller att slå till sin häst med spö om den tex vägrar på ett hinder..

Själv använder jag inget av ovanstående. Rider utan bett, spö och sporrar och skulle aldrig använda kedja på mina hästar. Men samtidigt förstår jag de som har sina hästar i hyrstall och tex ska ta någon annans häst till/från hagen och tar till kedjan om det finns en häst som är "dum". För det är ju inte denne personens sak att uppfostra en häst som inte går att leda utan kedja och om man har för stora problem får man prata med ägaren..

Om man inte gör illa hästen (oavsett vad det handlar om) så tycker inte jag att man kan säga att tex detta med kedja ALLTID är fel, ibland kan det vara en tillfällig nödlösning. Men att gå runt med kedja år efter år är väl egentligen att lappa över de ursprungliga problemen? Att man sedan har kedja på en hingst som ex leds förbi ston tycker jag är ena annan sak. En hingst kan vara hur snäll som helst men en vacker dag tar instinkterna över och då flyger man :crazy: Så bara detta med kedjans vara eller icke vara är väl som allt annat, helt beroende på situation och hur det hanteras.

Men samtidigt får man inte glömma att om olyckan är framme och kedjan sitter över nosryggen och hästen ändå sliter sej, så kan den sedan fastna och rycka av näsbenet.

Bla därför har jag aldrig något på hästen som kan skada den så allvarligt eller missbrukas, om än oavsiktligt.. För det är trots allt skillnad på en kedja av stål och läder. Visst kan en häst skadas av en grimma också, men jag kan inte se hur den risken kan vara lika stor. Men som sagt, det är ju aldrig svart el vitt coh det måste vara upp till var och en att avgöra vad som behövs och inte till sin häst, så länge inte hästen kommer till skada, och då pratar jag även om psykisk sådan!

jag förstår inte varför det ska vara så hemskt att använda kedja på en häst som man leder, om det fungerar bra med den.
Nej, det är inte alls hemskt. Det behöver inte vara hemskt att använda taggtråd, övertäcka ögon eller annat heller. Se vidare nedan.

Om jag har en häst som är from som ett lamm med kedja och prillig utan ,så är det väl bra mycket enklare både för djur och människa att använda det som funkar
Kanske enklare, men vad säger den situationen dig? Hur betraktar den hästen dig?
Har du inte funderat över varför hästen inte fungerar med dig (eller vem det gäller)?
Vad gör du när kedjan inte räcker till?

Jag ifrågasätter alltså kunskap och duglighet hos den människa, som inte klarar att hantera sin häst utan att tillgripa redskap typ kedja. Alternativt varför man inte skaffar sig en häst man klarar av?

LIA

Usch vad hemskt, stackars henne och hennes anhöriga mfl.
Har alltid hjälm när jag rider mina hästar, har även hjälm när jag lösarbetar ungstoet i paddocken eftersom det stundtals går tämligen villt till, framförallt om hon har mycket överenergi och är på brallhumör.

LIA skrev:
Nej, det är inte alls hemskt. Det behöver inte vara hemskt att använda taggtråd, övertäcka ögon eller annat heller. Se vidare nedan.

Kanske enklare, men vad säger den situationen dig? Hur betraktar den hästen dig?
Har du inte funderat över varför hästen inte fungerar med dig (eller vem det gäller)?
Vad gör du när kedjan inte räcker till?

Jag ifrågasätter alltså kunskap och duglighet hos den människa, som inte klarar att hantera sin häst utan att tillgripa redskap typ kedja. Alternativt varför man inte skaffar sig en häst man klarar av?

LIA
När det handlar om hantering och hur man hanterar olika hästar, vad som är rätt och vad som är fel.. Så tycker jag att man ska försöka respektera varandra så långt det är möjligt och så länge hästen inte far illa!
Att ifrågasätta kunskap och duglighet känns lite onödigt, så länge vi allihopa inte har erfarenhet av samma hästar...

Nej precis och de stall du uppehåller dig i passar säkert dina "krav"...
:rofl: :rofl: :banana:
Till er som använder kedja. Sätter ni den i grimman över nosryggen eller??
Beror på........På veka hingstar, som lätt blir skraja, över nosen. På stöddiga starka rackare, under haken.
Det händer att jag "missbrukar" kedja. När hingstar ska ledas till och från hagen så ska dom hålla klaffen och gå snällt brevid mig. Men den del kaxiga typer........Har inte begirpit det. Så när dom ska går förbi en hage med stört snygga ston och malla sig lite, eller visa boxgrannen vem som är störst och bäst........ett rejält ryck med kedjan.........o vips......han blir tyst går fint och håller koncentration på mig.
"hukar mig"
gulan fd.gulla

Har alltid kedjan under hakan. Då är det lättare att lätta av så att hästen blir av med allt tryck när det inte behövs. Skulle däremot inte tveka på att sätta runt nosryggen om jag trodde att det skulle hjälpa i en viss situation. Däremot aldrig i munnen! Då sätter jag hellre på ett träns.

*lånar*

Fruktansvärt tragiskt med flickan. :(

Jag har aldrig kedja. De hästar jag blivit rekommenderad att ha kedja på har blivit tokiga om man tagit tag i den när de gjort nåt, så då har jag istället gjort som Haukur sade; tagit mig 5 min med hästen och talat om att jag är dess ledare.

Enda gången jag använder kedja har varit när jag var med min kompis o tog in travarhingstar från hagen. Det är för att det är hingstar, och jag inte känner dem, samt att de alltid har kedja på dem och de är vana vid det.

Min egna gammelpålla går typ lös, min unghäst leder jag i grimma till/från hage och med träns/kapson/grimma ute, men ska jag från gården så har jag alltid mer än grimma då hon är 2 år och det kan bli bus.
Men aldrig kedja. Då skulle hon bli mycket olycklig på mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka