Sv: Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..
Lånar knapp..
Jag tycker personligen inte att det skulle vara det minsta grymmare med kedja än alla bett folk knökar in i munnen på sina hästar i tid och otid för att få "kontroll". Inte heller elakare än sporrar eller att slå till sin häst med spö om den tex vägrar på ett hinder..
Själv använder jag inget av ovanstående. Rider utan bett, spö och sporrar och skulle aldrig använda kedja på mina hästar. Men samtidigt förstår jag de som har sina hästar i hyrstall och tex ska ta någon annans häst till/från hagen och tar till kedjan om det finns en häst som är "dum". För det är ju inte denne personens sak att uppfostra en häst som inte går att leda utan kedja och om man har för stora problem får man prata med ägaren..
Om man inte gör illa hästen (oavsett vad det handlar om) så tycker inte jag att man kan säga att tex detta med kedja ALLTID är fel, ibland kan det vara en tillfällig nödlösning. Men att gå runt med kedja år efter år är väl egentligen att lappa över de ursprungliga problemen? Att man sedan har kedja på en hingst som ex leds förbi ston tycker jag är ena annan sak. En hingst kan vara hur snäll som helst men en vacker dag tar instinkterna över och då flyger man
Så bara detta med kedjans vara eller icke vara är väl som allt annat, helt beroende på situation och hur det hanteras.
Men samtidigt får man inte glömma att om olyckan är framme och kedjan sitter över nosryggen och hästen ändå sliter sej, så kan den sedan fastna och rycka av näsbenet.
Bla därför har jag aldrig något på hästen som kan skada den så allvarligt eller missbrukas, om än oavsiktligt.. För det är trots allt skillnad på en kedja av stål och läder. Visst kan en häst skadas av en grimma också, men jag kan inte se hur den risken kan vara lika stor. Men som sagt, det är ju aldrig svart el vitt coh det måste vara upp till var och en att avgöra vad som behövs och inte till sin häst, så länge inte hästen kommer till skada, och då pratar jag även om psykisk sådan!