Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

Sv: Tjej blev sparkad i huvudet på Orust..

rabarber2 skrev:
Det handlar INTE om smärta och obehag! Utan att hästarna lär sig att stanna för tryck emot nosryggen. precis som den gör när man rider på hackamore.
En häst känner när en fluga sätter sej på den. Följaktligen känner den tryck från en vanlig grimma, utan kedja.
Så, varför kedja?

Haukur skrev:
Frågan är ju VARFÖR hästen skärper sej när den har kedja? En häst som aldrig haft kedja å inte har erfarenheter av den, skärper den sej oxå utan att du måste VISA hur kedjan verkar om hästen inte skärper sej?
Om det vore så enkelt så alla hästar gick som tända ljus så fort dom fick kedja på sej, utan att dom har dåliga erfarenheter av kedja skulle jag givetvis förespråka att alla använder kedja, va lätt hästhanteringen skulle bli då!:smirk:
Som sagt, förstärkning... :idea:
Att ta i en kedja känns mer än att ta i en grimma... Det betyder att samma tryck känns olika, där med inte sagt att det gör hästen illa på något sätt.
De hästar som går snällt i grimma, har de dåliga erfarenhetar av grimman då eller hur har de lärt sig vad trycket i grimman betyder? :smirk: :crazy:

Men visst, jag tar hellre ett hårdare tag i en kedja, och får hästens uppmärkasamhet och kontroll över den, än går och rycker 100 gånger i en grimma för att uppnå.. ja? att hästen inte bryr sig ett skit, blir rädd och vänder bort huvudet?

Haukur skrev:
JA, dom är flockdjur. Flockdjur som ser trygghet i flocken och i ledaren. Detta bör människan lära sig att utnyttja!
Blir mina hästar rädda flyr dom -till mig, till tryggheten. För är dom hos mej kan inget ont hända. Men visst skulle d kunna hända att dom blir överaskade å rädda å råkar springa ikull mej eller liknande, men vilken nytta skulle jag ha av en kedja i d läget?

En stor häst väger runt 500 kg å ingen kedja hindrar en häst som blir så rädd så den inte har koll på var folk är. Och har dom koll så ska dom inte springa över en, dom ska springa till en, annars är det nåt i hästhanteringen som inte stämmer och man bör ta ett steg tillbaka och lära sej grunderna för att hantera häst.

Frågan är ju VARFÖR hästen skärper sej när den har kedja? En häst som aldrig haft kedja å inte har erfarenheter av den, skärper den sej oxå utan att du måste VISA hur kedjan verkar om hästen inte skärper sej?
Om det vore så enkelt så alla hästar gick som tända ljus så fort dom fick kedja på sej, utan att dom har dåliga erfarenheter av kedja skulle jag givetvis förespråka att alla använder kedja, va lätt hästhanteringen skulle bli då!

Självklart måste vi utnyttja det. Men även om du på dina egna hästar och jag på mina egna hästar hanterar dom på ett sånt sett att dom söker oss som ledar utan att behöva använda kedja eller andra hjälpmedel.
Men vi kan ju inte springa runt och lägga oss i vad varje hästägare gör med sina hästar. Alla hästar är inte lätta att hantera och är de svåra får man göra det bästa av situationen för att behålla säkerheten.

Självklart finns det inget hjälpmedel som kan stoppa en häst om den väl bestämt sig för att springa.

En häst som aldrig har mött en kedja har förhoppningsvis lärt sig att tryck emot nosryggen betyder stopp. Trycket emot nosryggen uppstår ju även när man leder sin häst i grimma. Om hästen emot förmodan aldrig har blivit ledd i grimma är det ju inte kedja man ska ta till det första man gör, utan givetvis börja om från början i utbildningen av hästen.

Humelibumlan skrev:
De hästar som går snällt i grimma, har de dåliga erfarenhetar av grimman då eller hur har de lärt sig vad trycket i grimman betyder? :smirk: :crazy:
Hästen har lärt sej att gå undan för tryck =obehag. En så häst behöver inget hårt tryck för att stanna/svänga/backa.

Humelibumlan skrev:
Men visst, jag tar hellre ett hårdare tag i en kedja, och får hästens uppmärkasamhet och kontroll över den, än går och rycker 100 gånger i en grimma för att uppnå.. ja? att hästen inte bryr sig ett skit, blir rädd och vänder bort huvudet?
En häst som har lärt sej att du är ledaren och att man går undan för tryck klara sej bra på ett lätt tryck i GRIMMAN! En häst som inte lärt sej d bör lära sej innan man ger sej ut å knallar med den, för sin egen och andras säkerhet.

Varför hantera en häst som inte är korrekt hanterad om du inte får "lära" den hur du vill ha d? Det anser jag vara en idioti! Jag skulle ALDRIG ge mej ut å knalla med en häst som inte ser mej som ledare, det är ju potentiellt farligt.
Det är ju som å köra nån annans bil men du får inte ändra sätet å når därför inte ner till bromspedalen.. så dum e ju ingen, varför skulle man försätta sej i idiot-situationer bara för att d gäller häst?

Haukur skrev:
En häst känner när en fluga sätter sej på den. Följaktligen känner den tryck från en vanlig grimma, utan kedja.
Så, varför kedja?

Så du menar att om du möter en häst hoppas du då på att den är så uppmärksam att den känner av att du petar på den och ber den om något? Att den lysssnar på alla dina kommandon och följer dig efter att du bara tittat på den?

Det finns grymt mkt ouppfostrade hästar. Som är ouppfostrade bara för att ägaren aldrig tar ledarrollen och inte tar tag i problemen! Hur hanterar man en sådan häst?
Hade det varit min egen häst hade jag börjat om från början och få den att lyssna på mig och lita på mig som ledare! Men eftersom jag inte kan köpa alla ouppfostrade hästar sätter jag på hästen en kedja och sätter på mig själv en hjälm och försöker så gott som det går hantera hästen.

Haukur skrev:
Hästen har lärt sej att gå undan för tryck =obehag. En så häst behöver inget hårt tryck för att stanna/svänga/backa.

En häst som har lärt sej att du är ledaren och att man går undan för tryck klara sej bra på ett lätt tryck i GRIMMAN! En häst som inte lärt sej d bör lära sej innan man ger sej ut å knallar med den, för sin egen och andras säkerhet.
Och det var ju just dessa hästar jag talade om, hästar som inte respekterar människor i alla situationer, utan kan bli rent farliga att hantera av olika anledningar.

Sen kan vi tala om hantering och situationer tills vi somnar... Jag sätter ändå hellre på en kejda på en häst som jag anser behöver det och tar mig hel fram och tillbaka till hagen utan att bråka.

Jag frågar igen: VARFÖR hantera dessa hästar över huvud taget?

Jobbar man med hästar bör man kunna ta sig ½ timme-1 timme med varje häst för att diskutera ledarskap. Har man en ny häst bör man DEFINITIVT inte se till genvägar som kedjor utan befästa ledarskapet ifrån början.

Haukur skrev:
Barn ska inte hantera svårhanterade hästar. Kan man inte hantera hästar ska man lära sej d INNAN man skaffar en egen häst. MAn får väl börja på dom "snälla" hästarna å arbeta sej upp mot monstren...

Vad är en svårhanterad häst?
Detta är en ögonblicksolycka som hände här hemma hos oss för ca 2 veckor sedan utav hästar (föl) som min dotter hanterar dagligen sen de föddes?
Är de för den sakens skull svårhanterade?

Jag är mkt glad och tacksam över att det inte blev värre än 28 stygn i pannan men det hade kunnat varit min dotter i den situation som flickan i artikeln befinner sig i.
Hoppas verkligen att hon överlever.

Haukur skrev:
Jobbar man med hästar bör man kunna ta sig ½ timme-1 timme med varje häst för att diskutera ledarskap. Har man en ny häst bör man DEFINITIVT inte se till genvägar som kedjor utan befästa ledarskapet ifrån början.
Ja, så kan man se på saken.

Jag har sagt min åsikt o syn på saken och känner att det räcker så.

Frågan är ju om sånna ögonblicksolyckor kan förhindras med kedja:smirk:

Jag skulle aldrig gå med på att hantera en häst som inte var hanterbar.
Men jag skulle heller aldrig strunta i att ta ut "de något ouppfostrade hästarna som behövs ledas i kedja" till hagen bara för att jag idiotiförklarar en kedja! Jag skulle heller aldrig låta dessa hästar stå ute utan mat och bara ta in min egen, när jag faktiskt har ansvaret för att ta in dom.

Näe,inte när de går lösa i hagen som i detta fall,men ja,jag har också använt kedja på hästar som jag måste hantera på ett eller annat sätt men som inte varit att lita på.
Och med hjälp av kedja så har olyckor kunnat undvikas och då främst vet jag det eftersom det har hänt olyckor tillsammans med "kedjemotståndarna".

Haukur skrev:
Frågan är ju om sånna ögonblicksolyckor kan förhindras med kedja:smirk:
Nej, det tror jag inte.
De flesta allvarliga olyckor tror jag händer med "snälla o väluppfostrade" hästar vars ägare/skötare/ryttare förlorat/glömt att respekterar hästen och dess styrka.

Humelibumlan skrev:
Nej, det tror jag inte.
De flesta allvarliga olyckor tror jag händer med "snälla o väluppfostrade" hästar vars ägare/skötare/ryttare förlorat/glömt att respekterar hästen och dess styrka.

Precis,och precis så var fallet för min dotter.
Det har/hade ju aldrig hänt något tidigare så.. :crazy:

rabarber2 skrev:
Jag skulle aldrig gå med på att hantera en häst som inte var hanterbar.
Men jag skulle heller aldrig strunta i att ta ut "de något ouppfostrade hästarna som behövs ledas i kedja" till hagen bara för att jag idiotiförklarar en kedja! Jag skulle heller aldrig låta dessa hästar stå ute utan mat och bara ta in min egen, när jag faktiskt har ansvaret för att ta in dom.
Antar att du står i ett kollektivstall. Det har jag alltid gjort och jag har gjort klart för alla ägare från början att får jag inte hantera deras hästar på mitt sätt så tänker jag inte hantera dom alls.
Jag har aldrig haft kedja på en häst å jag har inte ens varit i närheten en olycka p.g.a. avsaknaden av kedja.

Humelibumlan skrev:
Nej, det tror jag inte.
:bow: Då är vi överens. Och dessa olyckor tror jag fortfarande inte kan förhindras med hjälp av kedja!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka