Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Grålly

Trådstartare
Jag har flyttat mina hästar till ett nytt stall i början av januari. Det funkade hur bra som helst i början men nu är det rena helvetet.

Jag har haft mina två ston som kräver mycket hagutrymme i en stor hage. Hon ville plötsligt flytta dem till en liten trots att vi kommit överens om att de ska ha en stor hage, muntligt. Det står inte i kontraktet exakt vilken hage de ska ha, och det är hennes argument för att skita i det vi kommit överens om muntligt.

Nu förbjuder hon mig att ge mina hästar middag. Hon har inte "tid eller råd" att köra ut till hästarna en extra gång för att ge sina middag, och för att hennes ena häst som börjar springa omkring när den inte får mat inte ska göra det, kräver hon nu att jag inte heller får utfodra mina hästar den fjärde gång jag vill. Och ska jag göra det måste jag ta in dem. Det funkar förstås inte alltid, jag har ett jobb och ett liv och kan inte stå en timme och glo på medans de äter för att jag inte får fodra de ute. Hennes hästar står alltså utan mat från 13-14 på dagen till 20-22 på kvällen, vilket jag tycker är alldeles för länge, mina kräver regelbunden fodring för att hålla magen igång, hon har då och då problem med kolik. Jag har sagt att jag kan göra det åt henne mot betalning eller att hon hjälper mig med övriga sysslor, men det vill/kan hon inte. Hon kan inte heller åka själv ut någon gång för att göra det. Jag måste alltså mata alla hästar utan att få någonting tillbaka 7 dagar i veckan, eller så får jag inte mata mina heller. Jag anser att hon inte kan bestämma det, det står ingenting om det i kontraktet men hon säger bara att hon "har sista ordet". Jag har sagt att jag kommer mata mina, och då får hon säga vad hon vill. Det handlar om mina hästars hälsa, och den tummar jag inte på.

Så långt allt väl, jag har matat dem. Idag kunde jag dock inte och hon lovade att göra det. När jag kom dit ikväll hade hon inte gjort det. Jag frågade varför och hon sa att det "varit så rörigt i hagarna". Jag blir ärligt talat galen. Vet inte vad jag ska göra, eller hur jag ska göra det. Att hon tjafsar med mig och inte tycker om mig är en sak - men när hon lovar att ge mina hästar mat, något som är otroligt viktigt för deras välbefinnande, och inte gör det, går alla mina proppar.

Råd!? Känner mig så maktlös. Just middagarna får jag börja sköta själv men vem vet om man kan lita på henne i övrigt när man inte kan göra det i det här.

Sv: Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Oj vilken jobbig situation.
Det enda jag kan komma på just nu är att antingen flytta eller varför inte testa slowfeed nät i hagen.
Om du då ger dom både lunch och middagshöet samtidigt i dom så räcker det ju betydligt mycket längre och ägaren kan inte säga något eftersom du inte fodrar dom en extra gång..
Men annars, flytta!

Jag vill hålla på min rätt att utfodra mina hästar, men jag kanske måste prova någonting sånt då. Här är stor brist på stallplatser och jag har två hästar vilket gör det än svårare, att det kommer ut 2 stallplatser i något bra stall är en ovanlighet, och jag vill ju helst flytta NU.

Hon har rätt, det är hennes stall - hennes regler. Trist att ni inte avtalade skriftligt vad som gäller, då hade det nog varit lättare att diskutera.

Ni kommer nog aldrig tillrätta med problemet, jag råder dig att flytta om ni inte kan ge hästarna fri tillgång.

Men kan hon bestämma vad som helst? Fast det är allmänt känt att hästar ska ha mat regelbundet, skulle hon kunna kräva att jag bara ger exempelvis en gång? Eller skulle hon kunna bestämma hur mycket mat mina ska ha, även om hon bestämmer en helt orimlig mängd? Undrar bara var gränsen går. Finns det några gränser alls eller kan hon bestämma precis vad hon vill?

Vad hon kan och inte kan bestämma är ju reglerat i erat kontrakt. Men om hon skulle få för sig att dina hästar ska dela på 1 kg hö/dag går ju djurskyddslagen in

När vi hade eget stall fodrade vi bara en gång/dygn. Hästarna har aldrig mått så bra.

Strider något mot djurskyddslagen kan man så klart gå vidare med det, men det hjälper dig knappast. Du är ansvarig för uppstallningen för dina hästar, du har satt dem där de står och därmed godkänt vissa förutsättningar.

Hennes stall - hennes regler. Så länge det inte strider mot djurskyddslagen.

Flytta, du kommer inte att få rätt på situationen.

Här fodras vissa hästar bara en gång i veckan, de på stall en gång per dag och de dräktiga får mat två gånger per dag.

Så nej, antalet fodringar per dag finns det nog inget minimum på.

Jag ska flytta.

Vilka regler kan hon sätta upp utan att det står i kontraktet? Det står inget i kontraktet om utfodringar, däremot förhållningsregler och ordningsregler. Vad går under det - vad än hon bestämmer? Jag visste ju inget om dessa regler eftersom det inte står i kontraktet och hittills har vi gett middag men nu vill hon inte det mer.

Mina hästar mår inte bra av få utfodringar, men det är en annan diskussion.

Men varför inte ge en större giva då så att det räcker längre?

Ja ha då aldrig varit med om eller hört om att någon stallägare förbjudit en hyresvärd att fodra sina hästar:eek:

Det måste ju va den dummaste människa i detta avseende.
Det skullke ju i så fall varit inskrivet i kontraktet att fodring sker vissa tider och ett visst antal och får inte avikas.
Nu fanns ju inte ens denna regel från början så det va ju knappast något du kunde vänta dej:crazy:

Du har ingen möjlighet att ge dom större giva ist för middagsmålet?
eller sånt där nät som någon föreslog?

Hoppas du hittar ny plats snart...

Men varför inte ge en större giva då så att det räcker längre?

Jag kan ge middag och lunch i ett men då har de mat en halvtimme extra - dvs. det räcker kanske till kl 14 och så står de utan till kl 22. Det är 8 timmar och det vet jag av erfarenhet inte fungerar för min häst som lätt får kolikkänningar när hon inte äter regelbundet och ofta. Jag kan inte ha dem på fri tillgång, de går nu på minimimängd men är ändå tjocka och min ena har haft fång så det ska också hållas i schack.

Norrlänning: Jag har också svårt att se vad problemet är - mina hästar får ju inte mat alltid när hennes får men de börjar inte leva rövare, kanske för att jag aldrig belönat det beteendet (dvs. de får ingen mat när de springer omkring/skrapar med hoven osv).

Det står ingenting - inte ett ord, om det i kontraktet. Det står att jag ska följa förhållningsregler och ordningsregler men jag har ju svårt att se hur jag utfodrar mina egna hästar ska gå in under dessa två punkter utan någon mer specifik förklaring. I så fall kan hon ju bestämma i princip allt jag gör med mina hästar, om hon anser det ligga under "förhållningsregler"-punkten. Känns som att det måste finnas utskrivet mer specifikt. Kanske inte?

Jag kan inte stå kvar i ett stall där jag inte får utfodra mina egna hästar när jag vill, och än värre där min hyresvärd lovar mig att utfodra dem men inte gör det. Jag har ingen tillit till henne och mina hästar ska inte fara illa för att jag är för stolt för att flytta.

Nej, jag visste inte om att jag inte skulle få middagsutfodra. Hon har nu inte tid eller råd att åka ut och middagsfodra så av den anledningen kommer hon inte göra det, och därför får inte heller jag helt plötsligt göra det. Hade detta nämnts, i eller utanför kontraktet, från början, hade jag aldrig flyttat mina hästar dit, men eftersom hon började middagsfodra när jag kom för att jag sa att jag ville göra det antog jag att det inte skulle bli ett problem i framtiden.

Här fodras vissa hästar bara en gång i veckan, de på stall en gång per dag och de dräktiga får mat två gånger per dag.

Så nej, antalet fodringar per dag finns det nog inget minimum på.

Det jag undrade var om hon under nuvarande kontrakt, i vilket det inte nämns någonting om utfodring överhuvudtaget utan "bara" förhållningsregler och ordningsregler, får förbjuda mig att utfodra mina hästar. Vad hon skulle kunna förbjuda i ett framtida kontrakt struntar jag i då jag inte skulle skriva på ett om hon bestämde när och hur jag får utfodra mina hästar, utan om hon under detta kontrakt kan kräva det.

Hon har skrivit ett nytt kontrakt som hon säger jag ska skriva på imorgon, i vilket det står att jag inte får utfodra som jag vill, men jag har ju en månads uppsägningstid på detta så jag gissar att hon inte kan vräka mig imorgon om jag vägrar skriva på (?).

Men hur mkt mat pratar vi om/dygn?
Om du bara kan förlänga mattiden en halvtimme-timme så ger du ju fortfarande 'för lite'.

Jag kan ju bara jämföra med mina som får mellan 6-10 kg för natten inne och jag vet att de har mat fram till åtminstone mellam 4-6 på morgonen. Å andra sidan har de alla fri tillgång ute och det gör ju att de inte är 'hungriga'

Hur menar du nu?

Vi säger att jag ger 12 kg per dag. Då ser jag hellre att de är uppdelade på fyra gånger så att hästarna får 3 kg med jämna mellanrum så att magen hålls igång någorlunda, än att de får 12 kg på en gång och att de äter konstant i ett par timmar för att sedan stå utan 20 timmar. Dvs. även om den sammanlagda ättiden blir densamma ser jag hellre att den delas upp på flera gånger än på en enda. Det skulle ju inte gälla om de kunde gå på fri tillgång, för då blir det ju inget stopp, såvida de inte själv väljer det.

Förstår inte riktigt hur du menar, förklara gärna.

Det funkar inte med båda givorna på en gång i ett slow feeding nät med väldigt små maskor? Då blir det fysiskt omöjligt för hästarna att vräka i sig maten utan dem har att pilla på länge.

Det funkar inte med båda givorna på en gång i ett slow feeding nät med väldigt små maskor? Då blir det fysiskt omöjligt för hästarna att vräka i sig maten utan dem har att pilla på länge.

Kanske det, men jag kan som sagt ändå inte stå kvar i ett stall där jag inte har rättighet att mata mina hästar hur och när jag vill. Jag får inte mata mina hästar vid andra tider än hennes, oavsett det är ett frukost-, lunch-, middags- eller kvällsmål. Jag måste ha mer frihet än att vara tvungen anpassa hela mina dagar efter när hennes hästar får mat.

Så vi behöver inte diskutera ev. lösningar på hur mina hästar ska ta längre tid på sig att äta, vill bara veta hur det funkar med kontrakt.

Ja det är ju som Lovisa säger. Det som står i kontraktet gäller och som hyresvärd kan hon styra och ställa som hon vill så länge hon inte bryter mot kontraktet eller mot djurskyddslagen. Men eftersom ni inte avtalat något gällande fodringar i kontraktet så har du inte mycket att säga till om då hon bara bryter mot er muntliga överenskommelse, och där står ord mot ord vilket blir svårt att bevisa.

Så det bästa och enklaste är att säga upp stallplatsen och flytta.

Har jag förstått rätt att det är okej med henne att hennes hästar får en extra fodring förutsatt att hon slipper göra det själv?

I så fall skulle jag i ditt läge helt enkelt ge alla hästarna själv tills vidare, för min och hästarnas skull. Då vet jag att mina egna fodras som jag vill, och kan ju alltid hoppas på att hyresvärden mjuknar efterhand som hon inser hur mycket trevligare hennes hästar blir när de inte är tokhungriga på kvällarna.

Speciellt om du ändå tänker flytta, ni slipper tjafsa och du kan känna dig som den bättre av er två :)

Testa också att se saken ur hennes perspektiv. Hagbytet kanske har att göra med att spara på marken? Nu vet jag inte vart du bor, men i söder har det varit milt och blött hela vintern i princip, det blir hårt tryck på marken i hagarna.
Hon har inte möjlighet att fodra sina en extra gång, och vill undvika att de stirrar upp sig och blir upprörda när bara dina får mat. Hon borde förstå din oro för kolik, men du borde förstå att hon inte vill utsätta sina hästar för att bli utan mat när dina får.

Sen hade man väl hellre löst det genom att du gav middagshö och att hon tog fler andra fodringar, eller att ni kom överens om att hon gav de dagar hon kan och du resten, men min poäng är att det alltid finns två sidor av saker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024