Tittig häst som gärna kan slänga sig?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
G

Gnistra

Hur gör ni med hästar som går och tittar åt sidorna, kan inte helt och hållet fokusera framåt, utan spanar på stenar och diken när ni kör?

Min treåring är tittig, kan slänga sig rätt ut i skogen om det är något "farligt" på ena sidan av vägen osv, tjorvar och larvar sig. Inte alltid, men 5 av 10 gånger.

Inte speciellt roligt att hamna ute bland träden, har bara hänt tre gånger visserligen, men han går gärna och tittar mycket.

Jag har testat att köra på honom något så att han ska tänka framåt, fokusera, och när han gör det så är helt underbar, tyvärr är det bara korta ögonblick han är helt fokuserad på travet framåt.

Har även blivit hetare och mer taggad under höstsäsongen, ligger på mer och mer.

Halvstängt? Helstängt?

Han körs 2-3 ggr/ veckan rids 2-3 ggr/ veckan.

Jogging 1.5 - 2 mil, varvat med galoppträning och skritt bland stock och sten i skogen.

Hra ni några tips för att få honom mindre tittig, mer fokuserad framåt, utan att bli superhet och hänga i tömmarna?

mvh

Sv: Tittig häst som gärna kan slänga sig?

Jag skulle ha provat med halvstängt ett tag. Är han lika tittig om du kör ilag med ngn?

Jag brukar ha helstängt på dessa djur, är jag rädd att de ska bli heta sätter jag på en halsförlänagare (vet inte vad det heter på riktigt) så att de får ngt annat och tänka på.

Är hästen likadan när den har sällskap? Skulle annars kunna ha en häst framför sig, så kanske den fokuserar sig mer på sin uppgift?! Men man vill ju kunna köra själv också, men jag tycker att man får räkna med att en unghäst ändå kan vara lite "tittig". Jag menar alltså att de borde "växa" bort, att den blir mindre tittig med åren.
Men min ena häst, han är bara tittig när han är pigg, efter nån vilodag och sådär. Så då kan man vingla och fara över hela vägen när man är ute med honom, men efter några dagars motion brukar han skärpa till sig, och han är ändå 11 år gammal.
Lycka till iallafall!:)

Hej!

Han blir än mer tittig om jag kör med någon annan och han går först. Då går han bara och bromsar, och vill ha stöd från den bakom.

Går han själv bakom så är är han hur cool som helst. Jag har beställt ett 3/4 dels stängt som jag ska pröva, komme rnu efter nyår, ska bli jätte intressant att testa.

Tack för ditt svar och god jul!

mvh

Hej!

Visst är det så som du säger, att han är ung och att det kommer "växa bort"

Det har jag kalkylerat med, och det är därför jag väntat såpass länge med att vidta åtgärder, jag har väntat med att sätta på halvstängt då jag vill att han ska växa in i uppgiften och sluta larva sig. Nu har det dock gått länge och han fortsätter att titta och fundera bakåt och åt sidorna, så jag tänkte att dte börjar bli dags att ta itu med det :idea:

Ha en bra kväll

mvh

min (fd) heta och supertittiga häst arbetade jag mycket från marken, helst varje dag. ledarskapsövningar och skogspromenader, mycket skrämselträning. det ritkigt stora genombrottet kom när jag red lektion för polistränaren Linus A, riktigt bra och nu har jag en stentrygg häst. vid körning när han var som värst (hade 1 runda i skogen som gick att köra, allt annat var dömt att misslyckas) körde jag endast i rygg och satte på honom en chambon. det hjälper till att sänka huvudet och ger (på honom iaf) en lugnande inverkan, utan att dra in nosen på dom.
annars tror jag också mycket på helstängt (det funkade inte på min, blev ännu hetare och nervösare :crazy: )

Hej

Jag skulle nog säga att du borde prova med helstängt för att få han att fokusera framåt, men då kan han å andra sidan bli hetare eller så tycker han att det är bra och kanske blir mindre tittigare. En del hästar kan bli hyperaktiva när dom får helstängt. Men det låter som det skulle passa din 3 - åring. Mvh Helena

Har du tussar i öronen?
Fast jag har en offtopicfråga med:Varför så många,och så långa turer?

Hallåj!

Tack så mycket för era svar, jag kommer testa att begränsa sikten för honom.

Lines: Jag ser nu att turerna blir missuppfattade:

det jag har kört under hösten är 1 dag i veckan jogging 1.5 -2 mil, sedan en eller två kortare turer beroende på om han rids eller ej,
äsch jag skriver om det, fattar ju kanppt själv hur jag menar :

1 dag i veckan jogging 1,5 -2 mil

1 eller 2 kortare turer på 5-7 km

ridning 2- 3 ggr galoppintervaller ett pass, skritt ute i skogen övriga pass.

så det vi gör är ett långsamt joggingpass i rockard, ett galoppass,
resten lalla runt i skritt eller långsam jogg antingen barbacka eller i långvagn.
Just nu går träningen på sparlåga då det är hårt i marken, ( förutom på banvallen :love: )
och så gick långvagnen sönder förra söndagen, skalmen lossnade i svetsningen :crazy: Allt gick bra, men vagnen är kaputt.

Inga tussar i öronen någonsin.

Jag hade en passhäst en gång.Han pullade aldrig,och var inte bakrädd.Men lite tittig och vinglig.Men tussar gick han spikrakt fram.Lite smått märkligt.

AHA!

kanske jag ska testa det :idea:

alla sätt är ju bra utom de dåliga :D

Jag är ju hårt idrillad att inte använda tussar för att hästarna bör vänja sig vid allt, men nu har jag ju kört honom såpass länge så det ska inte påverka.

Tack för tipset, återkommer när jag provat.

min (fd) heta och supertittiga häst arbetade jag mycket från marken, helst varje dag. ledarskapsövningar och skogspromenader, mycket skrämselträning. det ritkigt stora genombrottet kom när jag red lektion för polistränaren Linus A, riktigt bra och nu har jag en stentrygg häst. vid körning när han var som värst (hade 1 runda i skogen som gick att köra, allt annat var dömt att misslyckas) körde jag endast i rygg och satte på honom en chambon. det hjälper till att sänka huvudet och ger (på honom iaf) en lugnande inverkan, utan att dra in nosen på dom.
annars tror jag också mycket på helstängt (det funkade inte på min, blev ännu hetare och nervösare :crazy: )

Vad är en chambon? :)

Min var också hopplös och tittade och slängde sig och trodde att hela världen skulle äta upp honom! Men jag satte på helstängt och det fungerar underbart bra! :) Han är fortfarande lite mesig men det är mycket bättre! Men akta dig för att sätta på helstängt om din häst visar några som helst tecken på att vara bakrädd.

Men akta dig för att sätta på helstängt om din häst visar några som helst tecken på att vara bakrädd.

Min bakrädda pålle funkar som bäst med helstängt och huva med gummitutor. Funkar inte alls med öppet huvudlag. Så det är nog väldigt olika på häst :idea:

CHAMBON.jpg

Chambon, hjälptygel som ovan beskrivit . :banana:

Jag har också en häst som är rädd för allt och alla, mycket tittig när man kör henne själv. Men hon är dock bara 2år , så jag hoppas att det blir bättre och att hon mognar.
Jag testade med helstängt ett tag efter en olycka på banan, jag körde invändigt och min häst blir rädd för någonting på innerplan och hoppar rätt ut på den andra hästen. Hon kommer lös men inget farligt hände, fick sela om och köra ut igen bara:)

Fungerade jättebra med helstängt, mycket finare att köra i träning. Men när hon skulle gå premielopp blev hon fruktansvärt rädd när springspårshästarna kom i startögonblicket, så då åkte det helstängda av. Så nu går hon med öppet igen, så det blir att man hamnar i diket någon gång då och då om man sitter och sover;)

Ja kanske det, men hon kan lika gärna skygga för någoting på andra sidan om hon springer utvändigt:P Men det gäller bara få henne att fokusera på sin uppgift så kommer det gå bra. Ska till banan på torsdag för första gången sen augusti, så får se hur hon fungerar då:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 652
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 783
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar