Tittig eller trotsig?

Sv: Tittig eller trotsig?

Själv har jag för länge sedan tröttnat på den typen av riddjur, jag blir nervsvag och totalt avtänd av att sitta på dem.

Visst går det att få bättre - allt går att få bättre, men frågan är till vilken insats och hur bra.

Det är som ett dåligt förhållande.. Man hoppas och hoppas på att de ska bli bättre men istället blir man mer och mer låst..

När det kommer till hästar där man inte kan fixa det får man tyvärr helt enkelt acceptera det och leva med det, eller hitta en annan häst utan den oönskade egenskapen. Det ska vara kul att ha häst och det ska vara kul att hålla på med det man håller på med, oavsett om det är ridning, körning eller vad det nu är.

Ett tips, som jag brukar använda mig av. När jag rider och vi kommer till något "farligt" så tittar jag bortom det och rider dit. Känns som att hästen följer tanken och inte reagerar på det "farliga" då. Jag tror att det är mycket mentalt i ridningen och att man kanske för över tankar och en viss känsla till hästen, mer än vi tror!
Min häst kan bli rädd för "ingenting" också ute i skogen och hoppa till, men hon blir tryggare och tryggare.
Vissa hästar gillar faktiskt inte att gå själva i skogen, och då tycker jag inte att man till varje pris ska försöka! och hamna i bråk eller farliga situationer. Bättre att rida på banan eller ett tryggt ställe och rida ut när man har sällskap!
Egentligen borde man ju aldrig rida ut själv då även den coolastehästen kan få ryck och då ligger man där, ensam...

Som så många redan påpekat är det bäst att strunta i tramset. Sådana hästar har en tendens till att internalisera ryttarens bannor och skruva upp sig lite till. Rids hästen mycket trots sin aktningsvärda ålder? Har märkt att ordentligt motionerade hästar är lite mer lugna och tillfreds med omgivningen på något sätt.

Min kuse är likadan. Allt och inget är värt att studsa till för. Brukar nonchalera det och rida på. Om det nu mot förmodan inte blir någon vända-på-klacken-och-dra-reaktion, för det är absolut inte okej. Det är nog enda gången jag känner att jag måste diskutera med min häst :)

Jag hanterar allt, både det som faktiskt är farligt och det som just då är farligt, genom att inte göra någonting. Jag fortsätter som ingenting, har varken lösare eller fastare händer, spänner mig eller gör tecken på något annat vis att något kan vara "fel".
Jag är den trygga punkten och blir inte jag "rädd" är det heller inte farligt. För mig har det varit den bästa taktiken, det är också sällan jag går förbi något fler gånger för att "vänja" hästen, jag fortsätter som vanligt och gör helt enkelt ingen sak av det.

Hästar har olika personligheter. Att gorma och bli arg på en tittig häst gör det bara värre. Min är också tittig ute, kan bli rädd för en grästuva som växer lite högre än det övriga gräset... Han har ändå gått en hel del fälttävlan och stannar aldrig på ett tittigt hinder i banhoppning.
En del hästar har mer nerv än andra helt enkelt. Fyraåringen som jag håller på och rider in verkar - hittils - inte bry sig så mycket om läskiga saker. Hon är bra mycket coolare än min "gammelvalack".

Rids hästen mycket trots sin aktningsvärda ålder? Har märkt att ordentligt motionerade hästar är lite mer lugna och tillfreds med omgivningen på något sätt.

Det har du säkert rätt i. Men jo då, han rids i princip som vilken annan häst som helst, men vi håller så klart ett lite lugnare tempo med tanke på hans ålder. Men ett par tre stycken 40-minuters pass på banan blir det, och så uteritt två dagar i veckan. Han är i mycket god form, om jag får säga det själv :laugh:

Kan passa på att inflika att vi flyttade till ett nytt stall för en vecka sedan, och det verkar vara ett riktigt lyft för både mig och pållen! :D Han känns redan mycket mer harmonisk, reagerar knappt på saker och ting längre och verkar trivas med livet på ett annat sätt än förut. Kanske var det bara lite miljöombyte som krävdes för att få bukt med "problemet"?

Annars tackar jag så mycket för alla fina tips, jag har verkligen tagit åt mig allt och har dem i bakhuvudet varje gång jag sitter upp. Under barbackaturen i dag satte jag mig till exempel och nynnade på Eric Saade när vi skulle ta oss förbi en fladdrande sopsäck. Funkade huuur bra som helst! :laugh:

Jag hanterar allt, både det som faktiskt är farligt och det som just då är farligt, genom att inte göra någonting. Jag fortsätter som ingenting

Så gör jag också med min skvattiga häst. Börjar man gorma, driva och ha sig skulle hon bara stissa upp sig ännu mer.
Har efter fem år tillsammans gett upp hoppet att hon ska ändra beteendet...det verkar inte gå att träna bort, samma jädra soptunna är fortfarande läskig den 179:e gången man rider förbi på samma väg :angel:
Dock blir jag rätt less ibland, som igår när hon plötsligt vräkte sig åt sidan (för gudvetvad i vägkanten) så snabbt att hon vek in ena bakbenet under sig och nästan satte sig på arslet...det var några läbbiga sekunder innan jag kom av och kunde konstatera att benet hon viftade med i luften varken var brutet eller sönder på annat sätt, utan bara tillfälligt "chockat" :eek:
Men en sådan sak bevisar ju också att det faktiskt inte är bara larv, utan att hon blir rädd på riktigt.

*kl

Jag har en liten hoppetossa, som faktiskt visst får för sig att vara tittig bara för att hon vet att hon kan ;). Hon är inte den som sätter iväg i världens galopp eller vänder hem, men när jag rider ut själv kan jag räkna med att hon studsar till ett par gånger och spänner sig ibland. Det som fungerar bäst är att inte göra någon stor grej av det utan bara rida på när det händer, och att förebygga genom att arbeta henne hela tiden och få henne att tänka på annat. Ryter till gör jag mkt sällan, det ger ingen effekt mer än att jag blir upprörd. Jag säger typ "jaja lilla vän, nu går vi här" och driver henne bara förbi det "läskiga". Jag har också alltid med mig ett spö att hålla i, det kan vara bra att peta med om det skulle vara något alldeles otroligt läskigt monster längs vägen. 99 gånger av 100 använder jag det inte, men har med det som säkerhet.

I sällskap med andra blir min häst oftast bara tittig om den andra hästen/hästarna är det. Rider vi med sällskap av en cool häst så reagerar hon kanske 2 gånger när hon ensam ute med mig hade reagerat 10.

kl

Jag ignorerar sådant beteende oavsett orsak. Vill jag gå rakt fram så går vi rakt fram.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 958
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar