Ah, tack! Precis detta är det jag tror att jag är ute efter! Jag tror att det även för vår hingst är någon sorts blandning av spänning, frustration och önskan om social kontakt/lek och det blir bara fel om jag "trappar upp konflikten" som ur hästens synvinkel inte ens är en konflikt. Ska försöka framförallt det där med eget lugn och att försöka skapa lite mer avstånd. Han har ju också rätt bråttom, så det är väldigt lätt hänt att jag liksom "drar honom mot mig" när jag bromsar honom. En tränare jag var på clinic för pratade om "mindful walking", att själv gå och ta lite plats och vara på väg någonstans helt lugnt. Ska försöka tänka på detta!Min hingst går och har alltid gått med sällskap (för närvarande tre valacker) men han kan nafsa lite när han blir spänd och/eller frustrerad (som ju är en slags spänning det med).
Som du redan verkar ha märkt blir diverse tillrättavisningar ofta bara triggande och beteendet ökar, så det som funkat bäst för mig med min kille är 1. ignorera totalt, 2. öka avståndet mellan oss så att han inte når att nafsa och 3. andas! Lugna djupa andetag, nästan lite mindfulness och fokusera på vad jag vill göra istället för på vad han pysslar med.
Med honom är det väldigt tydligt att det är spänning eller någon liten lekinvit, så att öka spänningen med tillrättavisningar har bara blivit kontraproduktivt och tjafsigt. Nuförtiden nafsar han knappt alls, och gör han det så räcker det med ovanstående tre steg så slutar han efter ett par försök.