Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min medryttarponny är lite likadan, men tolkar det främst som att hon inte är helt uppmärksam, hon vill hålla koll på allt "åt" mig, och kan inte slappna av när vi är ute själva. Har inte prövat med spö, för hittills har det inte behövts och sålänge jag ser en förbättring struntar jag nog i det.
Men vi känner å andra sidan inte varandra så bra än, och vet egentligen inte hur van hon är vid att ridas ut själv. Hon är ändå övertalningsbar. Men visst verkar hon försöka luras ibland, om vi nu ska förmänskliga lite, som att tex vägra gå in i spolspiltan, men väl inne är helt ok med det osv.
Så lite svår att "komma in på livet" på något vis, men tänker att det får ta sin tid
Måste bara säga att det kan de visst. Inte alla kanske men det finns de som kan räkna ut saker. Jag har ridit en häst som blev inlärd att gå fram mot läskiga saker. Flera gånger när jag red honom kunde han om han t.ex såg någon smaskig grästuva spela rädd tills jag red framåt och lät honom nosa. Då var han plötsligt inte rädd längre utan ställde sig att äta. Detta gjorde han 2-3 gånger innan jag fattade att stenen/trädet etc. inte var läskigt för honom utan det var maten han var ute efter.
Jag tror ju inte de luras. Jag tror de känner visst obehag. Men jag tror att man kan tvinga hästar göra sånt de tycker är obehagligt.
Därför kollar en del hästar om de verkligen behöver göra det som de är så där fortjusta i, tex gå in i spolspilta. Med någon som de vet har extrem pli på dem gör de bara som de blir tillsagda oavsett om det är läskigt eller ej. Men iom att de tycker saker är obehagliga kollar de av när de inte är säkra på om de kommer behöva göra det obehagliga.
Så jag ser det inte som att de medvetet försöker luras. De kollar bara vilka regler som gäller antingen just i stunden om de hanteras inkonsekvent eller med just den människan.
Men det löser ju ändå inte grundproblemet: Att hon inte har respekt för mig utan ett spö i handen.