Tittig eller trotsig?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Hej!

Jag har börjat fundera lite på det där med hästar som tittar och "blir rädda" för saker, och på hur man ska bemöta sånt beteende. Har blivit lite osäker på om jag gör rätt, och tar gärna emot tips.

Min pålle (22 år gammal, mkt erfaren och underbar på nästan alla sätt och vis) tenderar att fara iväg rätt ofta, och oftast gör han det när han tycker någonting är jobbigt eller när han bara vill kolla om jag är vaken. :devil: Då kan allt från löv till mörka fläckar på marken bli farliga... Eftersom jag själv störs väldigt mycket av ett sånt beteende (får svårt att slappna av, tappar fokus osv) brukar jag gorma och säga till honom rätt rejält, för att sedan vända tillbaka och gå förbi det farliga tills det inte är lika farligt längre.

Men nu har jag som sagt blivit lite eftertänksam - gör jag fel som blir arg och envis, förvärrar jag liksom situationen för honom då? Spänner han sig kanske bara ännu mer när jag skäller på honom? Kanske det, men samtidigt vill jag att han ska veta att det inte är okej att låtsas bli rädd för något han gått förbi 57 gånger redan, bara för att han tycker att jobbet är tråkigt/ansträngande.

Självklart skiljer jag på situation och situation - reagerar han på något som faktiskt kan verka "farligt" agerar jag helt annorlunda och guidar honom lugnt förbi det i stället. Men det är de där påhittade paddockspökena och de köttätande stenarna som stör mig, för vid hans ålder borde man faktiskt veta bättre än att vara rädd för sådant...

Så... Vad sägs? Är detta ett personlighetsdrag hos honom som jag får leva med (har haft honom i 1½ år) - eller finns det bättre sätt att bearbeta problemet på? :)

Sv: Tittig eller trotsig?

Så länge du gör en grej av det (skäller på honom) så kommer han inte att sluta.

Det bästa är att ignorera och försöka leva med det, förhoppningsvis avtar beteendet. Det som är viktigt är att fortsätta kräva arbete av hästen och att hålla honom sysselsatt hela tiden då brukar de glömma av att bli "rädda" om de inte är rädda på riktigt.

Jag känner så väl igen det här. Min pålle är likadan. Har haft henne i 6 år och i början var ALLT farligt!
Sen började hon lugna ner sej för vi hade sällskap med en äldre häst som inte reagerade på någåt.

Nu dog denna häst i våras och NU är allt farligt igen! Vi kan ha gått förbi en sten femioelva gånger men helt plötsligt är den FARLIG! Nu rider vu ju själva, innan höll den andra hästen koll på "farliga" saker.

Red förbi en björkhage med en massa sly häromdagen och då hade grannen släppt dit sina kvigor. DOM hade ju inte varit där innan! Så då måste vi stanna o stå och titta på dessa farliga monster. Sen ser hon en kviga precis brevid sej, hon tvärvänder och bränner av i galopp. Mot alla under satt jag kvar, barbacka.

Dessa kvigor hade hon sett hela våren o sommaren men inte i DEN hagen!
Så jag la några timmar på att rida fram o tillbaks o nu kan jag trava förbi oxå men hon blänger fortfarande mot hagen!

Så det är nog bara att låta dom titta, trotsiga är dom inte. Men jag håller med dej, det är jobbigt för man vet aldrig när dom flyger i luften!

Hade en märr som var fullständigt elektrisk - och inte i den trevliga, dressyrinriktade meningen av uttrycket. Hon skvätte iväg som hon hade fått en stöt. Det var löv, det var skuggor, grenar som rörde sig.

Givetvis var det en del av hennes personlighet, men det blev oerhört mycket bättre med ett tillskott av magnesium. Efter 10 dagar med tillskott var hon bara brydd, inte skvättig. D v s hon tittade fortfarande, men det där elektriska hoppandet hade helt försvunnit.

Normalt så skiter jag i vilket, så länge de lyder. D v s de ska gå förbi, de ska gå i den formen jag bestämmer etc. Jag vill ha en lydig häst, och för bägges säkerhet måste hästen lyda. Men om den går och glor på saker får den väl göra det, vi är alla olika. :D

Jag tror precis som du säger att det är ett personlighetsdrag. Parelli delar in i 4 olika personligheter, jag köpte en t-shirt där det står "The sky is falling" och en häst som flyr.....

Jag har en sån häst, jag tror han tycker det är roligt:)att kolla mig ibland, det var som en skrev att man ska hålla dem sysselsatta. Helt plötsligt är något farligt på vägen där man gått flera gånger. En sten t ex, vi hade en som var jättefarlig och så en dag var det någon som flyttat denna stora sten för man höll på med vägbom. Då fick hästen bekräftat att den var farlig, den lever:crazy:

Igår låg en presening över en enilagebal! Denna presening hade legat över en hög med hö, då var det inga problem att stå där och mumsa lite under den medan kattungarna skuttade omkring och lekte på den. Men nu var den på ett annat ställe och min häst flög i luften för att sen gå fram och upptäcka att det var ju nåt gott därunder.

Man kanske ska vara glad att man har en häst som är vaken, glad, noterar förändringar, en "känslohäst". Bara det inte går till överdrift och blir farligt. Så det gäller att man har en häst som lyssnar på en;)

Jag tror inte det hjälper att skälla på dom....

Måste bara tillägga. När man är ute och rider i trafik kan nästan vad som helst komma, han bryr sig inte. Såsom sopbilar, lastbilar skrammlande släpvagnar, MC, mopeder, cyklar, smällande HD mm. Han är hur cool som helst, han bara går framåt. Det kan stå hur mycket maskiner, traktorer mm runt en gård, men om det stått en häst på en stallplan har han blivit rädd! Förklara det?

Tycker inte man ska göra så stor grej av det alls, det bara skrämmer och det får knappast upp hästens självförtroende. Huvudsaken är att hästen är lydig och lyssnar framåt, visst kan dom titta och visst kan dom få gå lite åt sidan om det är så men dom ska tänka och ber man dom gå förbi så ska dom.

Min häst kan också ha vissa dagar då han hoppar för allt, han stannar kvar men han tittar på allt och det är bara att ignorera, tillslut så slappnar han av när han märker att jag inte bryr mig. Aldrig göra någon grej av någonting dom tittar på.

Varje gång man själv reagerar på saken dom tittar på, så är det en respons till hästen att det är någonting att bry sig om. Det är någonting att vara vaksam på. Man ska bara sitta där och låssas som ingenting, då inser också hästen ganska fort om den litar på ryttaren att det inte är något att bry sig om.

Senast ändrad av en moderator:

Tackar för alla givande svar! Nu har jag i alla fall fått bekräftat det jag misstänkte; att det där med att gorma åt honom inte verkar vara en bra lösning. Ska kika på det där med Magnesium och se om det kan vara något för oss!

Har på senaste tiden försökt få honom att hålla fokus på mig i stället för saker omkring (t.ex. genom att prata med honom och se till att han lyssnar) vilket funkar jättebra, så det känns som att vi kan leva med lite hopp och skutt ibland (det faktum att han är stor och inte särskilt vig gör det hyfsat enkelt att sitta kvar i alla fall :D). I slutändan är jag nog ändå mest glad för att jag har en sån gammal gubbe med så mycket energi!

Hade en fnoskig valack för många år sedan, när jag red ut i mörker med honom fick sjunga för honom. Hela vägen. Folk trodde jag var galen. Dels höll det min andning igång så jag inte spände mig, men sedan maskerade det också lite ljud för hans del.

Vet inte hur många rundor jag ridit sjungandes allt jag kan komma på, från julsånger till barnvisor. Tilläggas kan att jag har en sångröst som normalt sätter hästar i sken, han kanske blev paralyserad av skräck? ;)

Hade en fnoskig valack för många år sedan, när jag red ut i mörker med honom fick sjunga för honom. Hela vägen. Folk trodde jag var galen. Dels höll det min andning igång så jag inte spände mig, men sedan maskerade det också lite ljud för hans del.

Vet inte hur många rundor jag ridit sjungandes allt jag kan komma på, från julsånger till barnvisor. Tilläggas kan att jag har en sångröst som normalt sätter hästar i sken, han kanske blev paralyserad av skräck? ;)

Hahaha, din sångröst låter helt underbar!! :rofl: Tror att min röst är ungefär lika bra som din, men jag tror minsann att jag ska ge det där med sången ett försök ändå. Carola, watch out!

Hej!

Min pålla kan hoppa och studsa för "läskiga" grejer (stenar, hundar, hallonbuskar etc). De gånger jag tröttnat och blivit arg och skällt har hon blivit etter värre. Så nu brukar jag klappa lite på henne, prata lite uppmuntrande (kalla henne för en fjolla) och bara strunta i det läskiga. Jag brukar inte heller tvinga henne förbi fler gånger vid samma tillfälle- då blir hon helt övertygad om att det är otäckt. Så jag brukar rida förbi samma ställe flera dagar i rad istället och då inser hon att det är ofarligt. Fram och nosa gör henne också värre.

Min förra var inte särskilt fjollig, men blev hon rädd var det bara att gå fram och nosa och så var det inte farligt längre:-).

Så jag är övertygad om att man kan få hästar att sluta vara fjolliga, man måste bara hitta sättet som funkar för just den häst man sitter på.

/Lavinia

Det är lite efter situationen hur jag agerar. Är det något som hästen är rädd för "på riktigt" försöker jag hålla den lugn och uppmuntrar den att gå förbi och berömmer. Men när de skyggar för allt och hoppar runt och bara stressar i onödan driver jag på framåt och försöker få den att koncentrera sig på mig istället. Får den att förstå att nu är det jobb som gäller och att det är viktigare än att gå och snegla på löv och hoppa omkring.

Unghästen började skygga för saker och hoppa från sida till sida på vägen för allt hon såg, det gick inte över förrän jag drev henne framåt varenda gång hon hoppade åt sidan eller innan jag såg att hon tänkte skygga för något. Nu koncentrerar hon sig på att gå framåt och har koll framåt med framåtbjudning istället för att "hitta" saker på sidorna av vägen och i skogen.

Lite skönt att läsa denna tråd då jag har en ny häst som hoppar till för allt möjligt. Med just denna häst verkar det funka bäst att strunta i det han tittar på, jag brukar titta åt andra hållet och tänka "gräs, gräs, gräs". Men ibland behöver han lite tid på sig att titta, sen driver jag förbi honom.

Min andra häst var en riktig vända-hemåt-häst men har efter en morotsbit på alla farliga grejer blivit en som går fram och tittar på det läskiga. Med honom känner jag mig 99,99% trygg. Men nya hästen och jag måste lära känna varandra mer och bygga upp ömsesidig tillit. Att bli arg skulle nog inte leda till något bra alls.

Är det en äldre häst som blivit mer lättskrämd så skulle jag misstänka synproblem.

Min arabdam är också rätt tittig av sig och kan reagera på saker, sättet varierar lite och omfattningen varierar från dag till dag. Jag har blivit allt bättre på att hantera det, numera gör jag inget väsen av det hela utan försöker "hitta sittbenen", sitta ner ordentligt och vara med, och säger "fram" och manar henne förbi det läskiga. Jag bryr mig inte om var hon har nosen någonstans, uppe eller nere, men fram ska hon. Studsandet för saker som hon, men inte jag, har sett/hört har jag lärt mig att leva med. :crazy:

Jag upplever också, om hon är extramycket på tårna, att det funkar att rama in henne ordentligt och få henne att gå i form, för då koncentrerar hon sig på mig och inte på omgivningen. Får hon trava en stund i form brukar hon koppla av rejält, det verkar funka som meditation för henne.

Jag tycker inte man ska bli arg på dom, jag upplever det som ett genuint beteende.

En häst går inte och låtsas bli rädd bara "för att", däremot kan den ju ha en extraenergi, eller vara lite uppspelt någon dag så den blir mer uppmärksam och spänd. Det känner man oftast så fort man hämtar den i hagen tycker jag - om den är på tårna redan då kommer den gissningsvis vara det även under ridturen. OMG jag har precis sett en räääv! *studs, studs, studs i grimskaftet*

Sjunga är ett jättebra tips, som redan står ovan, det har funkat väl för mig på spända hästar. Tror främst det gör att jag andas djupare, och slappnar av. Svårt att göra annat när man andas ordentligt med magen. :)

Rama in den - och rid längst linjen. Sitt inte och åk på en sådan, visa att du är med och ger instruktioner om vad som ska hända/göras hela tiden. Går den och filosoferar för sig själv så kan den också reagera oväntat.

Skyggar den så låt den stå och glo en liten stund. Sedan går ni - fram, fram. Jag tycker inte det gör något att den tittar, eller hajar till och säger "kolla dääär". Men den får inte tvärvända, backa, eller rusa iväg.

Skräm/jaga inte upp den ännu mer genom att börja bestraffa. Bara rid på. Vissa vill nosa och titta, andra vill komma förbi så snabbt som möjligt. Man får anpassa sig lite efter hästen. Vissa blir lugnare av ett högre tempo, rask trav större delen av turen så de får "fly". Andra bli lugnare av ett lägre tempo så de får tid att titta...

Hej!

Så jag är övertygad om att man kan få hästar att sluta vara fjolliga, man måste bara hitta sättet som funkar för just den häst man sitter på.

/Lavinia

Och jag önskar att de fanns en manual till varje häst med instruktioner om hur man får bort fjolligheten. Känns som jag har testat allt, gormat, varit superlugn, andas med magen, gett magnesium, låtit hästen springa av sig innan, gått på samma läskiga ställen gång på gång, tränat läskiga grejer på säkert område, haft med supercoola hästar men ÄNDÅ är det samma grej varje tur. Jag börjar tappa motivationen, det är sällan kul att rida ut längre..

Du har en häst som har det som personlighet. Vissa av oss är nervöst lagda, andra är lugna som filbunkar i alla situationer.

Det är helt enkelt din hästs personlighet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 958
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar