Tittar in i ditt kök - förälder

Sv: Tittar in i ditt kök - förälder

Ja det är jätte bra!

Här äter vi alltid havregrynsgröt till frukost.

Lunch blev stuvade morötter, potatis och korv.

Till mellanmål har vi ätit morötter :o (dags att åka och handla kanske...)

På spisen står köttfärssåsen och puttrar inför ikväll.

Lillen har idag, utöver sedvanliga gröten och ersättningen ätit pasta med broccoli på burk. Premiär för den smaken och den slank ner lätt.
Vi stora åt crêpes till midda, fyllda med champinjon och skinkstuvning:d

*Knapp*

Gårdagens:

Frukost: Naturell yoghurt med hallon och havregryn.

Lunch: Köttfärspaj (med champinjoner, körsbärstomater, squash och rödlök i), grönsallad till.

Mellanmål: Mjölk och rågflingor.

Middag: Raggmunk med stekt fläsk, äppleskivor och kanel.

igår blev det ugnsstekt rostbiff med potatis, kokta morötter, rödkål och sås. till förrätt ugnsrostade kastanjer. sonen smakade en kastanj även om det inte föll på läppen. Tuggade och spottade ut en kokt morot ,men åt en del kött och potatis. Nog mest motiverad av att han skulle få smaka en ballerinapepparkaka.

Idag blir det vit fisk. Vet ej hur ännu. Den populäraste varianten är att tina, göra fyrkanter som paneras genom att man skakar de i en påse med curry, ströbröd, salt, peppar och sedan steker de i smör. Kan serveras till såväl potatis(mos) som ris och med sweetchili i gräddfilsås. Jag är dock lite trött på den rätten, så en variant kanske hade varit bra.

Igår åt jag och mannen Lasagne-rester, barnen ville hellre ha havregrynsgröt (de hade ätit lasagne dagen innan), så H åt en vuxenportion havregrynsgröt med blåbär och hallon i, och åt sen en del lasagne efter.
N-L åt en vuxenportion havregrynsgröt, med blåbär och lite russin i och sen åt hon nästan en hel banan..
Så de var visst hungriga, så mkt brukar de inte äta..

Pasta med broccoliburken var i princip den enda matburken ett av mina barn åt. så det blir många såna burkar under en period :p

Idag har det hittills varit:
Frukost där både jag och barnen (pojkar 1.5 och 4 år) åt vars en vuxenportion havregröt + macka + mjölk.
Inget mellanmål då vi åt frukost rätt sent.
Alldeles strax är det lunch. Barnen ska äta rester från gårdagen och det är spagetti och köttfärsås. Jag tänkte ta en Frödinge ostkaka.
Sen i em blir det kanske nån lussekatt eller lite frukt.
Sen har jag inte funderat så mkt på vad vi ska äta ikväll...

kl

mina kids är roliga, ena dagen ska de inte ha frukost, nästa så är frukosten hett efterlängtad. Och gärna serverad i lite udda format.

Som idag. Grönsakstallrik till frukost, ett glas mjölk, och en smörgås.

Lunchen blev pannkakor, tyvärr vägrar de äta dem med nåt annat än lite socker på, så det blev så.

Mellisen består åter av clementiner i MÄNGDER. De har väl ett behov av det just nu.. sen slank det ner en bit choklad i killarna, vi var i stugan och de blev akut snorhungriga på vägen hem. Choklad gör både barn och mamma go´och glad!

Middag ska jag börja med nu, potatis, grönsaker och så har jag en rejäl bit fläskfilé uppe, vet inte än vad det blir av den. Troligtvis hamnar den i medaljonger i pannan, på med lök och kryddor, tomat och eventuellt nåt äpple. Sen hade jag visst lite ädelost i kylen, det kan få slinka ner på slutet med, och sist på med matlagningsgrädde.

Smaskigt! Jag provade att ge sonen en större portion till lunch idag, 3/4 burk istället för 1/2, och det slank ner - så nu har jag varit och köpt på mig ett gäng "matchande" burkar för att vi inte ska behöva slänga en massa ensamma fjärdedelar... Upplagt för en del märkliga matkombinationer framöver, alltså! :p

Roligt att tråden kom upp igen :), själv har jag inte riktigt vågat vara och puffa på den, för igår åt vi pizza till Ung & bortskämd :o och idag slog vi till med tacos... Svindlande kulinariska höjder :D. Lilla E åt middag med sambon båda dagarna, så vad han fick har jag inte koll på!

Åh, raggmunk som är så gott! Tyvärr är jag ensam om att tycka det här hemma, så det blir sällan att jag får det.

Då kan jag kontra med kvällens mat som blev nuggets från gyllene M:et :D
Hade noll med lust att ställa mig och laga mat, då jag har dragit på mig en inflammation i ena bröstet. Ont i hela kroppen och hade feberfrossa inatt. Så jag tog en enkel utväg när det gällde maten....

Haha nu när det blev lite mer McD och choklad i tråden kan ju till och med jag vara med...

Frulle: Cheerios + mjölk + juice + clementin + halvt äpple för Sam, 3 bast
Musli och mjölk + juice för mig
En ljus macka med ost i minibitar till Isaac, 1, som slök alltihop

Lunch: Pasta + korv + tomat + mjölk för pojkarna, jag jobbade

Mellis: 1 banan + 2 clementiner + 1 yoghurt för Sam
1 tuttar för Isaac

Middag: Brunt ris (heter det så på svenska?) wokat med en massa grönsaker och panerade kycklingbitar till.
Sam tjatade och grät för att få glass men han fick en pepparkaka och en clementin istället.

Kvällsmat: 7 dl välling för Sam
1 dl välling för Isaac
pepparkaksdeg åt mig :D

Imorrn blir vi bjudna på middag av sambons syster med familj.

Lyx att bli bjuden på middag! :)

*kl*
Vår dag såg ut såhär:
frukost: Selma drack drygt 2 dl välling, jag 1 nutrilettshake ( fuskbantar bort lite semesterkilon efter vår USA-trip förra veckan :angel: )

lunch: Selma åt en burk med torsk/potatis/morot (tror jag) och en halv hallon/blåbär/äpplepuré, jag en till shake.

Mellis: Selma drack drygt 2 dl välling, hon hamnade fel med sin eftermiddagslur så det var ingen idé att ge en trött och gnällig bebis gröt...

Sen ställde jag mig framför spisen och imponerade på mig själv. Hade tagit upp kött ur frysen från senaste jakten hemma, ett vildsvin som min sambo skjutit. Gjorde en gryta med köttbitar, potatis, ärtor och crème fraiche. En med köttfärs, grädde och lite cf, lök, majs och potatis. En med köttfärs, krossade tomater, lite grädde, basilika, morötter och pasta. Hon fick den röda köttfärsåsen till middag, succé! Imorgon ska vi göra en massa olika fruktpuréer.

Själv gjorde jag en gigantisk sats av köttfärssås och makaroner + äppelpaj med vaniljsås. Det var vår tur att ha Hockeykväll, så vi hade 4 kompisar över. Riktigt mysigt!

Igår såg det i stort sett likadant ut, förutom att vi gjorde egen pizza istället för köttfärssås. Mums!

*Knapp*

Gårdagen:

Frukost: Smoothie på turkisk yoghurt, banan och blandade bär.

Lunch: Vegetarisk lasagne (som säkert skulle varit jättegod om jag kommit ihåg att ta ut den ur ugnen i tid), riven morot.

Mellanmål: Havregrynsgröt med kanel och mjölk, kokt ägg.

Middag: Gravad lax med vitlöksost, råstekt potatis, tomat och smörstekt vitkål.

Idag har jag tänkt mig wook med räkor och kokosmjölk, om jag orkar skala räkjävlarna :idea:.

kl

Frukost: Havregröt
Mellanmål: nån frukt tror jag ( jag jobbade 4-11 idag så jag vet inte)
Lunch: Resterna från gårdagen dvs pasta med nån pastasås av lax, lök, creme fraiche, rökat salt, svamp mm.
Fika: Har mamma på besök då så jag tror vi slår till med nån lussekatt till dom vill...antagligen vill nite barnen utan dom brukar konstigt nog föredra frukt eller macka.
Middag: Ingen aning!!!! Nåt väldigt enkelt, möjligtvis lite risgrynsgröt och macka.

kl

till middag här idag blev det stuvad broccoli och makaroner med köttbullar.

Alla älskade det, både Moa,jag och särskilt katten som alltid sitter under Moas stol när hon äter.. förstår inte varför:angel:

Då kan jag kontra med kvällens mat som blev nuggets från gyllene M:et :D

Härligt att inte vara ensam i biktstolen :D

Idag bjöd vi över min mamma på middag, så det blev onsdagsfest. Jag hittade lammstek med kort datum för halva priset igår, så den + tomat/vitlökssky + potatisgratäng + varm rädis/sockerärtssallad satte vi i oss. Nu är jag proppmätt :p. Sonen fick burk-kalops och ett litet, litet smakprov av potatisgratängen, vilket verkade falla honom på läppen :)

Lunch: Lasagne
Kvällsmat: Korvstroganoff

Tilltugg till Greys: CHOKLAD! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka