Tittar in i ditt kök - förälder

Sv: Tittar in i ditt kök - förälder

Jomen, det där var ett klart expertråd tycker jag! Apelsin/äpple/banan-desserten har vi till och med hemma, det ska jag prova (om ingen annan kommer med ett ännu bättre råd :D). Återrapport kommer! :laugh:

kl

Dagens meny:

Frukost: Mannagrynsgröt med frysta blåbär och hallon och loppfrön till My, cornflakes och yoghurt till mig.

Mellis: Clementin

Lunch: Pasta och köttfärssås på IKEA för oss båda.

Mellis: En banan och en clementin (favoritfrukten just nu).

Middag: Italiensk kalvfärspaj med rotfrukter i ugnen.

Kvällsmat: Välling till My och en kopp thé och en mörk chokladbit till mig.

//Julia

Jag lyckades engagera nästan hela bekantskapskretsen i såsfrågan till slut! ;) Andra förslag jag fick var vatten eller bröstmjölk. Till slut bestämde jag mig dock för att jag var så nöjd med smaken på maten att jag ville förändra den så lite som möjligt. Därför passerade jag några (körsbärs)tomater, och det tillsammans med oljan blev tillräckligt. Jag tror det fick godkänt också, sonen åt i alla fall upp hela portionen :laugh:

kl

Ikväll blir det köttfärspaj, ev lite kassler i, har inte bestämt mig än:D

Vad bestämde du dig för till slut? :D

Sonen fick göra slut på burk-bolognesen idag medan vi andra smorde kråset med citronpepparlax, klyftpotatis, ugnsstekta tomater och en sås på minifraiche/sockerårtor/rödlök. Snabbt och smarrigt!

Lät ju som att det blev bra! Uppskattat i alla fall!

Här hemma har vi ätit Lammytterfile med getoströra och bulgursallad (Recept). Det var helt ok fredagsmiddag. Sonen 15 månader älskade köttet och ville ha mer. Han tuggade sina små cm-stora bitar omsorgsfullt.

Mvh Miks

Dagens meny

frukost:havregrynsgröt med hallon och blåbär. Ett ägg till det.

lunch: Flygande Jakob för oss båda.

Mellis: Banan och clementin.

Middag: Laxpasta hos grannen (rökt lax, sockerärtor, lök, citronskal, någon slags bas av grädde/mjölk)

Kväll: Välling för My, och för mig blir det thé och popcorn till idol om en kvart!

Du som verkar ha hunnit komma igång med clementinerna... har de hunnit bli goda än? Jag tycker sällan de smakar gott förrän framåt åtminstone december, så jag har inte vågat mig på att köpa än!

kl

Jag tar gärna emot tips på maträtter som inte är röror, grytor eller soppor, men inte heller måste stekas. Jag tycker att det tenderar att bli mycket stekt mat eftersom sonen vägrar äta kladdiga saker och de flesta grönsaker.
Nu är det väl mest fisk som är gott att koka. Försöker att laga (eller rättare sagt värma) så mycket som går i ugn då jag tror att det är mindre onyttigt, typ fiskpinnar, lax, kyckling, vegetariska köttbullar, vårrullar.
Men kokt kyckling eller kokta köttbullar tror jag inte att han (eller maken) äter.
Tar tacksamt emot förslag på separerade rätter, dvs där han lätt kan plocka ut vad han äter och inte kan skylla på att det är lök, tomat, grönt etc. i. /A

Hm, så mat som varken är stekt eller ugnsstekt eller kladdig alltså?

På rak arm kommer jag att tänka på de här "korvarna":

0,5 gul lök
500 g köttfärs
1 tsk salt
1 dl vatten
0,5 krm svartpeppar
0,5 tsk timjan

Koka upp vatten i en vid kastrull. Skala och hacka löken (gillar han inte lök så kan man väl skippa den, eller mixa/pressa den så att den inte märks). Blanda färsen med lök, salt, vatten, svartpeppar och timjan (jag brukar nog ha i lite mer än det är i receptet). Rör runt ordentligt och forma korvar av färsen med lätt fuktade händer. Salta det kokande vattnet och lägg i korvarna, låt sjuda i knappt 10 minuter.

Serveras med potatismos och inlagda rödbetor :d

*Knapplån*

Planer för morgondagen:

Frukost: Ugnspannkaka med blåbär och hallon (rester från idag), turkisk yoghurt till.

Mellanmål: Blir nog fruktsallad.

Lunch: Nötstek med rotfruktspytt och kall tomatsås (creme fraiche, franska örter, tomatpuré, vitlök, finhackad paprika).

Middag: Bakad potatis med tillbehör (gräddfil, stenbitsrom, räkor, grönsaker, fetaost, tsatziki, guacamole).

Puttar upp tråden lite. Jag har inte mycket att dela med mig av för tillfället, sambon är magsjuk och sonen som är tvärförkyld dricker vatten och äter luft för tillfället. :crazy:

Här blir det Lax i ugn med broccoli (vilket är Alice favorit) och till det nudlar och en sweet chilisås.

Till lunch blev det varma mackor med rostbiff.

häe var det rester till lunch för sambon och jag åt omelett.

Nu till middag var det chili gjord på köttfärs, paprika, vitabönor(burk) och linser och så sallad/grönsaker till det. kryddade med färdig marinad :P

Men fy, hoppas förkylningseländet ger med sig snart!

Sonen har fått burk-spaghetti-och-köttfärssås igår kväll och ikväll, medan vi fick pepparbiffar igår och laxqueneller idag. Av quenellerna gjorde jag en bebisanpassad version vid sidan av, så det ska han få till lunch imorgon. Det blir hans laxpremiär! :)

Usch vad trist det ar att vara sjuk :(
Jag ar superforkyld just nu, hostar och rosslar och har ont i huvudet sa for mig blir det nog inte sa mycket mat idag...ingenting smakar :(

Men barnen ska fa havregrynsgrot till frukost, pasta med tomatsas och plockgronsaker till lunch och vit fisk med agg/persiljesas och potatis och arter till middag. Ar det tankt :)

*KL*

I måndags blev det pasta med falukorv till M och barnen, jag åt spenatsoppa med en korvskiva i..

Igår blev det findus fiskgratäng till min man och hans pappa (han hade badat med barnen så då brukar han äta här efter), barnen och jag åt bakad potatis, laktosfri keso, minifreish som jag smaksatt, fetaost och så fanns det morotsstavar till.
Hade tänkt att handla på eftermiddagen men med det här vädret (halv snöstorm) så blev det frys och kylrensning istället..
På kvällen köpte M och barnen bland annat färsk ananas (minsta dottern somnade i vagnen på väg hem..), och H ville ha ananassmootie så jag gjorde smootie på laktosfri vaniljyoghurt, laktosfri mellanmjölk, frysta bananbitar och färsk ananas. Mums tyckte hon!

Ikväll blir det kycklingfilé och någon form av potatis (jag är magopererad så för mig blir det nog kycklingfilé och potatismos, får se om barnen också får potatismos eller om jag gör klyftpotatis eller så till dem och M).

KL

Här har vi levt spartanskt ett tag, mycket pasta med olika tillbehör eller pannkaka...

Men idag ville de ha fisk, de små liven :laugh:. Så idag blev dagen bra!

Morgon: Smörgås, mjölk och lite frukt, Minsta pojken tog en portion riskvick med hemkokt jordgubbssylt med.
Lunch: pastaröra, med korv och lite karré som blivit över från en annan dag
Middag: grönsakstallrik, ugnsbakad lax och potatismos, med ärtor vid sidan.

Mellanmålen har mest bestått av clementiner, så där var väl variationen lite mindre....

Jag tycker om den här tråden, den ger massa inspiration helt klart!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka