Tittar in i ditt kök - förälder

Sv: Tittar in i ditt kök - förälder

Frukost
Emilia: Ett ägg och lite skinka
Jag: Tva mackor, en med ost och en med skinka

Lunch
Fanns inget hemma sa det blev en McDonalslunch innan storhandlingen
Emilia at sallad och lite cheesburgare, jag at en Big Mac med sallad

Mellanmal
Frukt

Kväll
Kreolsk gryta med ris och kinakalsallad

Sen blir det nog lite popcorn

Hehe jag brukar ta med mig när jag är hemma, plus att alla som kommer och hälsar på får ta med sig. Än så länge har vi inte haft slut på det och nu kommer mamma om en månad och sen åker jag hem i februari...

Tänkte att det gar at sa mkt när Sam är en storätare av välling. Jag tog ocksa med mig fran Sverige en gang men orkade inte fortsätta med det och planera sa det alltid skulle finnas.

Mabuse- Börjar med att steka stark ölkorv i bitar, tar upp korven och steker fläskfilé i skivor. I med lite mjöl och lagom mängd grädde, det far koka en stund och sen i med paprika i bitar.
Pa slutet lägger jag i syltlök och sana där sma inlagda gurkor. I med korven igen och later allt bli varmt och kryddar med salt, svartpeppar och mejram.

Jag blandar inte den så tjock som den ska vara, till 3.5 dl brukar jag ta 4 msk. Det borde väl egentligen vara 7 tror jag, men fy bubblan vad tjock den blir då. Ett storpack brukar jag få med mig hem, det är väl 6 paket i den. Sam åker ju på "vuxenbiljett" och får ha 20 kg packning med sig så vikten är inga problem. Jag brukar se ut som en packåsna när jag reser, som tur är har jag tre skitbra väskor som man kan knäppa ihop så jag bara behöver en hand för att dra dem. Unge 1 i andra handen och unge 2 på ryggen....

*kl*

Frukost: Tomtegröt ( risgrynsgröt ) med hemgjord äppelmos

Lunch: Grekiska färsbiffar med klyftpotatis och tzatsiki för oss vuxna och hemgjord lingonsylt för E.

Middag: Kantarell & Lax i ugn med pressad potatis

Vilken lyxig matdag, det lät smaskens! :d

Jag har haft två lyxiga matdagar med sambon i köket nu, igår blev det chilistark köttgryta med choklad (av den sort som det "puffas" för på mjölkpaketen just nu) och idag hade vi sambons famil över och då bjöd han på paj: en smaskig tacovariant och en med feta/tomat/spenat :). Fortsatt burkmat till sonen! (Idag blev det Hipps exotiska kycklinggryta till lunch, det är typ den enda av hans bukar som jag kan skilja ut på smaken - allt annat smakar tämligen likartat tycker jag... Är det för att vi är så vana vid salt i maten eller är det burkarna som är supermesiga?)

Igår åt vi så äcklig middag att Jag inte ville skriva här haha. Jag hade köpt en påse vintergrönsaker från aldi på prov, det är så smidigt att kunna laga mat fort ibland. Men av tio poäng fick den noll. Blaskiga soggiga smaklösa bitar, inte ens potatisen var ok. Till detta blev det tinade laxkotletter och aldrig mer säger Jag, färsk lax är bara så mycket godare.

Idag blev det mycket bättre, ugnsgrönsaker igen fast lagat från färskt. Till det fläskkotletter som sambon lät vara i ugnen lite väl länge...

Dagens

Frukost
Emilia: Ett ägg, en bit ost och en skiva skinka
Jag: Tva skivor bröd med philadelphia och skinka. Ett glas mjölk

Mellanmal
En banan och en riskaka till Emilia

Lunch (blev lite sen)
Bratwurst med bröd

Kväll
Grillspett (fläskfilé, kycklingfilé, paprika, lök) med klyftpotatis och tzatsiki

Lunch: köttfärssås och spagetti

Mellanmål: Ultimata lussekatter :d

kvällsmat:Gröt till Alice, Korvomelett till mannen och korv med linsröra till mig.

Vilken lyxig matdag, det lät smaskens! :d

Det var himmelskt gott :)

Lax skuren i tärningar, grovskivade purjo, smörstekta kantareller ovan och sedan kokade jag ihop matgrädde och creme fraiche några matskedar lingon, fond och hällde över laxen som låg i ugnssäker form.

Seltin, svartpeppar och timjan över och sedan in i ugnen 20 min 180 grader.

Mums igen, du verkar ju vara världens mästerkock!

Här har vi ätit köttbullemacka till lunch och lasagne till middag. Isaac har helt bojkottat burkmaten men det gör ju inte så mycket. Han älskar lasagne :D

Internet och lite fantasi ;-)

Idag blev var det en galen matdag..

Frukost: E åt minilite av tomtegröten, fick välling vid lunchvilan

Lunch: Jag åt pepparkaksdeg och kladdkaka medan E fortsatte matvägra ( snodde lite pepparkaksdeg ).

Middag: Ädelostgratinerad Kycklingfilé och vildris, E åt lite grann och fick sedan välling i sängen. Jag åt desto mer och känner mig som en köttebulle nu :D

Haha harligt. Jag har atit upp all min pepparkaksdeg och kommit pa att jag inte ar sa fortjust i pepparkakor... Men jag har ett schweiziskt recept pa kanelstjarnor som ar skitgott, det ska jag nog gora idag.

Knapplån

Gårdagens meny:

Välling till frukost för sonen, limpa med ost för oss andra.

Rester till lunch - pastaröra med bacon och blåmögelost. Sonens favoriträtt. :D

Mandariner till mellanmål och även lite överblivet lördagsgodis.

Middag blev fläskytterfilé med pommes och egen bearnaisesås och sallad.

Idag blev det Calaziryas vilda lax till middag! Smarrigt som utlovat, men jag skulle nog ha kryddat på lite mer :laugh:

Ja lax är alltid så svårt man tycker man kryddar massor, sedan smakar det inget.

Här har vi gjort kycklingpaj med tomat och fetaost - Detta behövs:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 gr smör
2 msk vatten
½ tsk salt

Pajfyllning:
1 kycklingfilè - Skäres i tärningar!
1 bit Apetina Fetaost

Äggstanning:
3 ägg
1 burk Paprika chili Creme Freiche

Tryck ut pajdegen i en pajform, lägg i de stekta kycklingbitarna och fetaosten, häll över äggstanningen, lägg på några tomatskivor och in i ugnen på 175 grader ca en ½ timme.

//Linda

*Knapp*

Frukost: Risgrynsgröt (nej, jag ställde mig inte och kokade ny kl 6 på morgonen, jag hade kvar sedan dagen innan), kanel och mjölk. Äpple till.

Lunch: Sonen på förskolan, jag åt rester av gårdagens lunch: köttfärssoppa (med bla ajvar, potatis och blomkål).

Mellanmål: A-fil med havregryn.

Middag: Fiskgratäng på torsk. Improviserade lite och gjorde en variant med bla curry, creme fraiche och rotmos (som jag kokade flera portioner av i söndags). Gröna ärter och vitkål till.

COMFORT!!!!

Idag kom min munkpanna!!!

Jag håller på att spy!!! Jag har förätit mig på munkar :D

Här ska laboreras med smaker och få till den ultimata efterrätten.....
Yammi!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka