Tittar in i ditt kök - förälder

Sv: Tittar in i ditt kök - förälder

Vi kokar i omgångar! Har gjort mos på totalt 15 kg äpplen den här hösten. Brukar ha det ståendes i kylen cirka 3 dagar, men har även fryst in den ibland!

Dagens mat

Till frukost åt sonen en hel vuxenportion havregrynsgröt med russin, jag åt två smörgåsar när jag lämnat sonen på dagis.

Frukt, lunch och mellis för sonen på dagis.

Till middag gjorde jag en bassallad på pasta, ägg, gurka, tomat och sallad, valbara tillbehör var tonfisk, skinka, ost, fetaost och majs. Sonen åt inte med någon större aptit...

Inget kvällsmål idag heller. Vi äter middagen så sent. Dålig ursäkt men sonen verkar inte vara hungrig efter middagarna.

Hur orkar man skala 15 kg äpplen, ens i omgångar? Jag storknade efter två! :p

*kl*
Ja, får väl börja laga mat så det bli rester då att äta till lunch:)

Det jag lyckats komma på hittills för denna veckan iag, som för övrigt tog mig jättelång tid så jag inte är mycket för avancerad matlagning med "udda" ingridienser:
Pasta med skinksås
Potatisgratäng, kassler
kasslergratäng
Potatismos och falukorv
Kycklingwrap

Vi (M) hinner inte handla när han slutar kl 17 (inte kul att släpa med barnen till affären när man hämtar så sent), så de dagarna är det ett måste att matingridienserna åtmindstånde finns hemma även om man inte har lagat klart maten. Som tur är så blir det inte så sen hämtning mer än någon/några ggr i veckan (barnens farfar brukar hämta dem vid 15 på tisdagar och åka till mitt jobb och bada, annars skulle de gå till kl 17.15 tisdagar också).

Hur orkar man skala 15 kg äpplen, ens i omgångar? Jag storknade efter två! :p

Det orkar man inte, men maken är en riktig pysselälskare, han står mer än gärna halva dagen och skalar rotfrukter/ligger på knä och skurar badrumsgolvet/bakar kladdkaka med förbannad fyraåring. Själv flyr jag in till sovrummet och löser korsord under tiden :angel:.

Dagens då:

Frukost: A-fil och rågflingor med kanel.

Lunch: Sonen åt falukorv på förskolan, jag åt räksallad.

Mellanmål: Turkisk yoghurt med hallon

Middag: Spenatkyckling med fjärilspasta och majs (smörstekt kycklingfilé i en sås på färsk spenat, olivolja, lök, svartpeppar och citron som mixats med stavmixer).

Den såsen ska jag sno! :)

Sambon jobbar på kvällen idag, således ingen matlagning för min del. Hade dock rester kvar i kylskåpet så att jag klarade mig från mackträsket! Sonen åt burkmat (surprise! ;) Jag längtar tills att han blir större så att han kan äta mer av vår mat, som det är nu blir det inte det så ofta): ris, grönsaker och kyckling med äpple/röda bär till efterrätt. En och annan chokladbit har slunkit ner hos mig också :o

Med tanke på den aptit som vällingen gått ner med tidigare så känns det lite avhugget utan kvällsmål... Idag ville han äntligen ha välling innan sängdags igen! :love:

Till middag blev det kasslergratäng efter inspiration härifrån. :D

kl

Dagens mat:

Frukost: En vuxenportion mannagrynsgröt med mosad banan och loppfrön till My.

Ett ägg och en clementin till mellis för My samtidigt som jag åt en sen frukost med yoghurt och cornflakes.

Flygande Jakob från gårdagen till lunch för oss båda.

Lite yoghurt och en macka till mellis för My, själv åt jag ingenting.

Ugnsbakad falukorv med potatismos hos grannen till middag.

Välling till kvällsmat för My, och jag knaprade just i mig två knäckemackor med keso och drack en kopp thé.

//Julia

Den såsen ska jag sno! :)
Jag snodde den också! :D Lät verkligen som en jättegod rätt!

/Jozze, som hälsar på från kökstråden på Senior ;)

Edit: Fräser du löken och spenaten i oljan först, innan du mixar? Använder du bara citronsaft eller skal också?

Senast ändrad:

Jag mixar direkt! Har inte provat att ha i citronskal också, men nu när du skrev det så måste jag prova! Hade schalottenlök den här gången, men gul lök funkar också bra. Kör löken först så att den verkligen blir finhackad, det ska inte synas att det är lök i (och syns det att det är lök i här hemma så vet jag en fyraåring som inte skulle äta om inte annat ;) ). Vill man ha lite tunnare sås kan man spä med standardmjölk eller lite grädde.

Dagens inplanerade meny:

Frukost: Risgrynsgröt med kanel, äpplebitar och standardmjölk. Kokt ägg med örtsalt till oss vuxna.

Lunch: Sonen äter kycklinggryta på förskolan, jag ska äta köttfärspaj om jag ids svänga ihop degen snart.

Mellanmål: Det blir förmodligen kall risgrynsgröt med hallonsås (vilket är ett finare ord för frysta hallon som jag tinat i micron och sen mixat, haha).

Middag: Renskavsröra i tunnbröd. (Fräser vitlök och schalottenlök i lite smör, har i renskav och sen creme fraiche och låter det koka ihop. Mot slutet har jag i halva körsbärstomater. Gör tunnbrödsrullar av detta och har lite grönsallad till).

Gurkburk också, kom på att jag måste gå och köpa creme fraiche. Tur att jag skrev här, annars hade jag stått där och svurit över kylskåpet som inte själv talat om att vi saknade en huvudingrediens :angel:.

Hur gör du kycklingwrapsen? :)

Enkelt. En vanlig blandad grönsallad (sallad,tomat,gurka och paprika)
Lite lök, typ purjo eller rödlök. Grillad kyckling och en dressing gjord på turkisk youghurt och sweet chili sås. Släng ner allt i en tortillasbröd.
Man kan ju variera den lite som man vill.

*kl*
Skinksåsen blev supergod :d

Gurkburk också, kom på att jag måste gå och köpa creme fraiche. Tur att jag skrev här, annars hade jag stått där och svurit över kylskåpet som inte själv talat om att vi saknade en huvudingrediens :angel:.

Ja, vilken himla tur att den här tråden finns! :D;) Er middag lät jättegod!

Här provade vi på ett nytt recept ikväll, en kycklinggryta med tomat/äpple/banan. Rätt annorlunda mot vad vi brukar äta, men jag blev rätt nöjd. Sonen skulle få samma som oss, men det hann bli så sent innan jag började med maten att han fick burk-bolognese istället, grytan får bli till lunch imorgon... Men jag behöver era kreativa expertråd! När jag mixade ihop hans gryta så blev den mycket mindre såsig än vad jag räknat med, så jag tror inte att han kommer att uppskatta konsistensen som den är nu. Jag skulle behöva "såsa till" den lite, men med vad? Vatten känns... vattnigt :p. Helst ingen mejeriprodukt (jo, jag vet att man "får" använda mejeriprodukter i matlagningen även till de här små, men jag försöker hålla nere lite på det eftersom han har tömda (?) järndepåer + lågt HB och äter järntillskott). Lite olja får han alltid i maten, men jag kan inte hälla i så mycket att den fixar konsistensen. Råd och dåd? :D

kl

Här blev det toast till lunch och paj med broccoli, strimlad kalkon, ost majs och svamp till kvällsmat.
mycket gott. :)

Moas mat-dag:
frukost: Välling (hon har börjat rata gröten) och en macka

Lunch: Stuvade makaroner och köttbullar

Mellis. macka

kvällsmat: egenpanerad schinksnitzel med potatis och brunsås

välling vid läggning

Men jag behöver era kreativa expertråd! När jag mixade ihop hans gryta så blev den mycket mindre såsig än vad jag räknat med, så jag tror inte att han kommer att uppskatta konsistensen som den är nu. Jag skulle behöva "såsa till" den lite, men med vad? Vatten känns... vattnigt :p. Helst ingen mejeriprodukt (jo, jag vet att man "får" använda mejeriprodukter i matlagningen även till de här små, men jag försöker hålla nere lite på det eftersom han har tömda (?) järndepåer + lågt HB och äter järntillskott). Lite olja får han alltid i maten, men jag kan inte hälla i så mycket att den fixar konsistensen. Råd och dåd? :D

Jag brukade klicka i lite efterrätt från en burk och gojsa ihop. Finns ju någon från Semper som är med banan, äpple, apelsin som dessutom är järnberikad. Jag har inte gjort någon skillnad om det varit potatismos eller spagetti och köttfärssås som blivit för torr. I med lite dessert bara :D Faaast, någon expert är jag ju inte ;)

Mvh Miks

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka