Tittar in i ditt kök - förälder

Sv: Tittar in i ditt kök - förälder

Nej det är ju just det jag känner, att det inte är bra att äta så lite och gå så länge utan mat som hon kan göra. Idag åt hon iaf ordentligt med frukost

½ smörgås med ost + en portion turkisk yoghurt & hemlagad äppelmos.

Oj, vad lyxigt! Inte bara att slippa planera/laga mat varannan dag, utan framför allt att maten verkligen blir en social sammankomst, kan jag tänka mig? Mat ska ätas tillsammans tycker jag, att vara två personer är min absoluta nedre smärtgräns. Är jag ensam lagar jag väldigt sällan mat!

Vi började med det för några veckor sedan :) Och det funkar riktigt bra faktiskt!

Jag jobbar kväll ett par kvällar i veckan och då är det bråttom med maten när M och barnen kommer hem (han jobbar till 17 så de är hemma ca 17.20).
De dagarna jag har hämtning så kommer vi hem tidigare, och då hinner jag fixa mat som tar lite mer tid :)

Frukost: Yoghurt till Tuva och rostade mackor och juice till mig.

Lunch: Tuva är på dagis och vi andra kommer äta mackaroner och korv.

Mellis: Antagligen banan, knäckemacka eller yoghurt till Tuva, beroende på vad hon vill ha.

Middag: Lasagne är det tänkt.

Gårdagen (sonen var hemma från förskolan):

Frukost: Jag åt A-fil med havregryn och kanel, kokt ägg med örtsalt och drack standardmjölk till. Sonen på 4,5 år åt en stor portion havregrynsgröt med kanel, osötat äpplemos och kanel med standardmjölk.

Lunch: Nötfärsbiffar (blandar nötfärs med vitlök, peppar, salt och äggula och steker små biffar om ca 40 gram vardera), potatis i ugn (skivad potatis som jag "marinerat" i lite smält smör, oregano och örtsalt), paprika och vitkål. Vatten till det.

Mellanmål: Osötat äpplemos (har kokat enorma mängder, så det erbjuds äpplemos typ tre gånger per dag här hemma, haha), standardmjölk.

Middag: Fläskfilémedaljonger (marinerade i en blandning av chilisås, soja, vitlök och citron) med råris, tomat (sonen äter dock inte tomar), paprika.
Vatten till det.

Söndagen:

Frukost: Grova pannkakor (jag gör dem på fiberhavregryn, ägg och A-fil som jag mixar) med osötat äpplemos (sa jag att jag kokat ett par liter :angel: ), standardmjölk till.

Lunch: Potatis- och köttfärsgratäng (tunt skivad potatis varvat med en stark köttfärsröra kryddad med chili, lime, lök, svartpeppar och basilika och sen hyvlad goudaost över det) med vitkålssallad. Vatten till det.

Mellanmål: Fruktsallad och turkisk yoghurt.

Middag: Ugnsstekt laxfilé i sås på creme fraiche, tomat, örtkryddor och curry, pressad potatis och en blandad sallad till. Vatten att dricka (vi dricker i princip alltid vatten till alla måltider utom frukosten).

Vad härligt att det fungerar! Sambon har pläderat för att vi borde införa det här vid ett antal tillfällen, men jag har varit motspänstig - jag tycker att vad det blir för mat är så avhängigt både dagens ambitionsnivå, tidstillgång och vad man råkar vara sugen på att jag inte velat bestämma mig förrän "i sista sekund". Men vi får väl se vad som händer sedan när livet rullar på som vanligt med jobb och så, och dessutom en liten som man vill hem och umgås med! (Istället för att handla i princip varje dag ;))

Åh, vad mycket gott! (Även om jag inte ger mycket för äppelmos ;)) Man borde ju kunna göra någon potatis- och köttfärsgratäng med feta väl? Min favoritost :D. Hur gör du vitkålssalladen? Jag är tyvärr dålig på sallader...

Jag hade stora planer för dagens middag, men så hamnade sonens sovstund annorlunda mot vad jag trott och jag råkade slumra in med honom, så det blev snabbmiddag istället. Specialpotatismos (vanligt hemgjort potatismos med - gissa vad :p - smaksatt creme fraiche/franska örter iblandat), lite lätt uppstekt chorizo och broccoli till det. Burkmat för sonen igen, Hipps 8-månaders tomat, spaghetti och mozarella och så någon variant med äpple/röda bär till efterrätt (sambon matade, så jag har inte riktig koll :p)

Självklart :)

Jag brukar gör typ moussaka med bara potatis ( inte aubergine ) och vid varje lager smular jag en bit fetaost, dottern älskar det och jag är sjukt svag för fetaost i maträtter ( typ gratänger av olika slag )

Åh, vad mycket gott! (Även om jag inte ger mycket för äppelmos ;)) Man borde ju kunna göra någon potatis- och köttfärsgratäng med feta väl? Min favoritost :D. Hur gör du vitkålssalladen? Jag är tyvärr dålig på sallader...

Feta går alldeles utmärkt! Äter det inte själv (blir illamående av blotta tanken), men resten av familjen uppskattar det. Och efter den äpplemosorgie vi haft de senaste veckorna kommer ingen av oss vilja äta det på ett halvår :angel:. Vitkålssallad gör jag av finriven vitkål, riven morot, paprikabitar och till det smält kryddsmör (vi är inga fan av olja).

*kl*
Bör jag skämmas/tänka om/förändra allt?

Vi äter lagad mat en gång om dagen. Ja, vi vuxna då.
Lillen har vi inte fått in några direkta matrutiner på än då huvuddelen av födan består av ersättning.
Vi äter frukost, middag, kvällsmat som består av typ macka och kanske lite frukt eller nåt där i mellan.
Har aldrig någonsin fallit mig in att laga mat två gånger om dagen!
Har svårt nog att komma på vad vi ska äta till middag en gång om dagen:o

Är det bara vi som är såna?
Och vart finner ni inspiration till 14 lagade måltider i veckan? (förrutom denna tråden då)
Och pengar, blir det inte väldigt dyrt?

Hur får du osötad äpplemos att hålla sej i flera veckor?!

Som sagt, vi lagar i regel mat en gång om dagen, men gör så att det räcker till lunchen dagen därpå. Det halverar ju behovet av inspiration ;). Jag är uppvuxen med två lagade mål mat om dagen, och skulle aldrig överleva en arbetsdag utan en lagad lunch :eek:. När man går på dagis/i skolan blir det ju också automatiskt lagad mat till lunch.

Ju bättre jag äter vid lunch och middag, desto mindre mackor och godis går det åt - så att det blir särskilt mycket dyrare tror jag inte ;)

Åh, jag brukar också göra potatismoussaka, fast utan feta. Väldigt gott!

Feta som är så gott :eek: (fast det gissar jag att du har fått höra många gånger, vi verkar vara många som har ett passionerat förhållande till den godsaken :D)

Kryddsmör var ju smart! Jag har ju 3/4-dels vitkålshuvud kvar i kylen sedan nasi gorengen, så det gäller att se till att använda upp den. Kålpudding :love: står också på listan!

*Springer ut i köket och hämtar makens lista*

Spagetti med räksås
Korvstroganoff
Klyftpotatis och kycklingfilé fylld med parmesan
Pannkakor och soppa
Paiella
Rådjur och rotfrukslåda
Potatis och köttfärslimpa
Kyckling i jordnötssås och ris
Blodpudding och stekt fläsk
Potatis, köttbullar och sås
Pytt i panna, ägg
Chili con carne
Vildsvinsgulasch
Pasta m fläsk i ädelostsås
Makaroner och korv
Skagenpanna
Potatismos och köttbullar
Klyfpotatis och ungsrostat krokett
Kycklingklubbor i ugn
Vildsvinskebab i pitabröd

Till lunch äter vi rester. Och frukost/mellis är olika, gröt, youghurt, mackor.

Lagar det mesta helt från grunden och det mesta är odlat av oss eller bekanta. Viltet har maken skjutit själv :) Bakar eget bröd.
Äts med god aptit av mig och barnen på 10 mån och 3 år :d

Brukar ni göra veckomatsedlar? :)

Ne, jag är verkligen urkass på det. Om jag lyckas planera ett par dagar framåt är det bra, men oftast står jag där en timme innan maten ska vara klar och funderar på vad jag ska göra för nåt.

Idag blev det förresten stuvade makaroner och stekt falukorv till middag.

*kl*
Bör jag skämmas/tänka om/förändra allt?

Vi äter lagad mat en gång om dagen. Ja, vi vuxna då.
Lillen har vi inte fått in några direkta matrutiner på än då huvuddelen av födan består av ersättning.
Vi äter frukost, middag, kvällsmat som består av typ macka och kanske lite frukt eller nåt där i mellan.
Har aldrig någonsin fallit mig in att laga mat två gånger om dagen!
Har svårt nog att komma på vad vi ska äta till middag en gång om dagen:o

Är det bara vi som är såna?
Och vart finner ni inspiration till 14 lagade måltider i veckan? (förrutom denna tråden då)
Och pengar, blir det inte väldigt dyrt?

Jag är preciiiiis likadan. Jag orkar knappt fantisera ihop middag till veckodagarna.:grin: Sambon är dock diabetiker och de dagar han är hemma lär ju vi svänga ihop två riktiga mål, och jag vill att sonen ska få goda matvanor så det är bara att bita ihop. Sedan han börjat på dagis har mitt liv blivit betydligt enklare. Jag studerar på distans och skiter helt enkelt i lunchen när det bara är jag som ska äta. :angel:

För min del tror jag det handlar om barndomsvanor - mamma och pappa har så länge jag kan minnas bara lagat "luddag" (lunch/middag) och ingen av dem är speciellt intresserade av matlagning, vilket även fördes vidare till mig...

Då sonen bara går fyra dagar i veckan på förskola brukar jag försöka se till att ha lite rester kvar som han kan få som lunch på fredagarna samtidigt som jag försöker peta i mig något som sällskap.

Något som hjälpte oss att äta bättre och mer varierat var att bestämma en veckomeny som nämnts tidigare i tråden. Då handlade vi allt som behövdes på sön/mån och följde matlistan hela veckan. Då kom vi ifrån det där jag-är-för-trött-för-att-orka-gå-och-handla-så-vi-äter-fiskpinnar-idag-igen som annars drabbade oss lite för ofta.:idea: Favoriträtterna återkom då lite tätare men inte allt för ofta och det var lätt att titta tillbaka på tidigare veckor och få lite nygamla idéer.

Moussaka med fetaost lät spännande! Jag är nämligen också tokig i fetaost. Fast det låter mer som helgmat. Har ni lammfärs i som det står i en del recept eller har ni vanlig köttfärs?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka