Tittar in i ditt kök - förälder

uva

Trådstartare
På Senior har de en långkörare där folks delar med sig av sina luncher/middagar, väldigt farligt att läsa när man är hungrig! Länk till (för närvarande) sista sidan i den nuvarande tråden. Nu vill jag ju kika in i köket hos er och era barn! Så, vad har dagen bjudit på för kulinariska delikatesser?

Här blev det nasi goreng till middag idag, sonen (~7 månader) åt spaghetti och köttfärssås (på burk) och katrinplommon :d till efterrätt.

Sv: Tittar in i ditt kök - förälder

Här har det blivit lite smått och gott under dagen. Till frukost åt jag och äldsta dottern (fyller två år 27 januari) varsin portion havregrynsgröt med mosade jordgubbar och banan, varsin macka och varsitt kokt ägg. My äter loppfrön i gröten för magens skull.

Till lunch blev det piccata (panerad fläskfilé), ris och tomatsås. Clementin till efterrätt.

Till mellanmål bjöds det på lite yoghurt, cornflakes och en macka. Clementin även här.

Till middag blev det pasta med kycklinggryta (bitar av kycklingfilé och bacon, broccoli, morötter, lök, creme fraiche och lite annat smått och gott).

My drack lite välling till kvällen och nu sitter jag med en kopp thé och en bit mörk choklad =)

//Julia

Här blev det spiralmakaroner med pastasås till middag. I pastasåsen har jag:
lök, bacon, skinka, champinjoner och majs. Där häller jag sen i två burkar lättcreme fraiche och en creme fraich med smaken paprika chili.

Detta blir supergott och är otroligt lättlagat!

Här blev det spagetti och köttfärssås till middag idag.
Dock fattades det lite saker så vet inte om det blev så bra.
Vanligtvis har jag köttfärs då såklart, krossad tomat, paprika, lök och sedan riven ost och strö över när allt är klart.
Gärna parmesan.
Idag blev det bara köttfärs, vitlök och lite mjölk för att få det mindre torrt

Senast ändrad:

Frukost blev bara mackor idag eftersom vi hade lite tajt med tid.
Vanligtvis blir det gröt eller yoghurt med flingor, stor favorit hos Isak.

Lunchen åt han på dagis och jag på skolan:)

Låter som att ni ätit gott! Är du så duktig att du lagar lunch också? Jag kör på samma stuk som när jag jobbade - lagar så pass mycket middag att det finns att ha som matlåda till lunch nästa dag. Skulle det inte finnas någon dag tenderar det att bli mackor :o, kanske inte ett alternativ sedan när barnen blir så stora att de uppmärksammar vad man äter :p

Alltså jag tycker att E äter så väldigt lite om man jämför med många andra, exempelvis din matdag med My..

Dagsexempel:

Ella äter frukost 2/3 dels portions gröt med hemgjord äppelmos

Lunch: Idag blev det vit fiberpasta med lax & basilika sås ( som jag ser det en liten liten portion )

Kvällsmat: kyckling & potatis (liten portion ), alt gröt om det går ner bättre ..

Kvällsvälling: 1½ dl fullkorsvälling.

Mellis: Ofta vill hon inget ha, men ibland kan hon äta 1/3 dels banan eller någon klyfta apelsin, alt några vinddruvor.

Åh, jag fick en jättegod pastasås med skinka när jag åt lunch hos en kompis här om veckan! Där var dock basen i såsen tomat. Det imponerade på mig, jag brukar aldrig använda skinka i matlagningen och har väldigt gärna creme fraiche eller mjölk/grädde som bas i såser :p. Men, som du säger, det är ju både gott och snabbt!

Förstår att det blir svårt att få till köttfärssåsen utan krossade tomater! Här brukar köttfärssåsen (som inte kommer från burk, alltså ;)) bestå av köttfärs, krossade tomater, lök, vitlök, svamp, riven morot om man har tur och smaksatt creme fraiche, typ... Sambons specialare, så jag har inte full koll!

Kokt torsk med hemmagjort potatismos och kokta ärtor. Till det en vit sås som man valfritt kunde smaksätta med pepparrot, dijonsenap eller kokt hackat ägg.
Sonen (snart 4) som inte äter sås, soppa, gryta åt mest potatismos, lite ärtor och ganska mycket fisk.

Det där lät jättesmaskigt, ingridienser till detta skall inhandlas i morgon :d

Idag åt Oscar biffstroganoff på burk.
Jag å gubben åt raggmunkar (:d) Och stekt fläsk.
Allt va ifrån hemodlade potatisar och hemslaktad gris. Då blir allt mycket mer godare :)

Här var det potatisgratäng med strimlad kassler i till lunch (rester sedan igår)
M 6månader fick testa rotfrukter med kyckling (burk) men var inte så intresserad

Till kvällsmat blev det hemgjord pizza och dottern fick lite fruktpuré

Vilken kul tråd! Jag återkommer när Jag inte ätit ute hela dagen och slipper skriva på min telefon...

Vilken toppentråd! Jag och sambon har allt som oftast fantasitorka i köket vilket är synd eftersom sonen (18 mån) äter det mesta. Hoppas på att få inspiration här.

Idag har vi ätit:
Frukost - smörgås med leverpastej
Lunch och mellis på dagis
Middag - chili con carne, första gången vi testade det hemma, uppskattades sådär av samtliga familjemedlemmar, dock snodde sonen chilin före matlagningen och tog ett stort bett av den och såg helt oberörd ut! :eek: Jag tycker det svider förbannat mycket efter skärandet av chili nu när jag flera timmar efteråt biter på naglarna. :angel:

Förr har sonen ätit välling till frukost och kvällsmål men sen han blev förkyld för 2-3 veckor sedan (är inte helt bra än) så slänger han flaskan så fort man räcker fram den. Jag saknar enkelheten och att känna att det inte är massa onyttigheter han får i sig. :(

Åh vilken bra tråd! Här kommer jag hämta inspiration, det blir lätt samma, samma här hemma...

Igår såg våran dag ut så här

Frukost: yoghurt och flingor, vitaminer (eskimo kids)

Mellis: risifrutti, frukt

Lunch: pannkakor

Mellis: grönsaker

Middag: ris och fiskgryta (kokade fisken i en god buljong, som sedan riset fick koka i för att få lite mer smak. Fisken hamnade i lite matlagningsgrädde och fick puttra till lite. Detta serverades med en rejäl grönsakstallrik och mjölk)

Sen äter de ganska mycket frukt mellan målen med, just nu är det äpple som är favoriten hos L, D gillar clementiner.

Jag brukar laga mycket mat så det blir minst två matlådor av det vi gör med. Toppen att ha till lunch när vi är ute i parkis på dagarna.

Nej så duktig är jag inte =) Vi har ofta över från gårdagens middag, och då äter vi det till lunch. Min man äter aldrig lunch och jag äter bara lunch om det räcker till mig med, annars får My allting. Vi har också mycket i frysen till henne om det krisar.

Vi har det så lyxigt här hemma att vi bara lagar middag varannan dag. Det är nämligen så att min mans bror och hans familj bor granne med oss, så vi lagar mat varannan dag (och äter hos varandra). Det är sjukt smidigt och jätte trevligt! Är man trött någon dag behöver man ju inte stanna kvar och umgås, utan man äter och kan sedan gå hem (alt skicka hem dem:D). Det är så skönt att slippa matlagningen och all disk varannan dag!

Idag har det blivit en stor portion mannagrynsgröt (2 dl mjölk) med mosad banan och loppfrön till My till frukost. Själv åt jag en skål med yoghurt och flingor och drack en kopp thé.

Till lunch är det tänkt att bli en portion med lammcurrygryta med ris till My, och jag klarar mig nog på en smoothie med jordgubb och banan.

Mellis blir antagligen lite yoghurt och någon frukt.

Till middag blir det flygande jakob :d

Cala: Det är väl olika det där med hur mycket man äter, det är så individuellt. My har alltid behövt äta ganska ofta för att hålla humöret uppe, själv kan jag gå många timmar utan mat (fast det är ju inte så bra egentligen).

//Julia

Veckans matsedel (barnen är H som fyller 6 år i januari, och N som är 3,5 år nu).
Jag är hemma och är nyopererad den här veckan så maten ska vara enkel, antingen att jag sätter på ugnen med mat eller att M fixar middagen när han kommer hem).

Måndag: Lasagne (köpt, att värma i ugnen), brysselkål och morötter kokade i buljong.
Tisdag: rester (hemmagjord pizza från i söndags, vita stora bönor på burk brevid). Barnen ska bada med farfar innan de kommer hem idag.
Onsdag: Pytt i panna, ägg (från farfars höns!), rödbetor och grönsaker (tex grönsaksstavar eller broccoli).
Torsdag: Hemmagjorda järpar från frysen (med vitlök, örter mm), ris, sås och grönsaker
Fredag-söndag blir antagligen mat på landet för Mats och barnen ska vara hus & kattvakt, jag får se om jag kan åka med etc.

Om de ätit för lite middag/ om vi ätit tidigt eller så, så får de en knäckemacka, frukt eller smootie tex innan de går och lägger sig.

Vi har det så lyxigt här hemma att vi bara lagar middag varannan dag. Det är nämligen så att min mans bror och hans familj bor granne med oss, så vi lagar mat varannan dag (och äter hos varandra). Det är sjukt smidigt och jätte trevligt! Är man trött någon dag behöver man ju inte stanna kvar och umgås, utan man äter och kan sedan gå hem (alt skicka hem dem:D). Det är så skönt att slippa matlagningen och all disk varannan dag!

Det där hörde jag två kvinnliga kockar berätta om på nyhetsmorgon en gång och det var verkligen så himla smart! De lagade inte just varannan dag och åt inte alltid ihop men ändå väldigt ofta och det gick jämnt ut tillslut. Verkligen en super smart lösning

Det måste verkligen va hur skönt som helst att kunna få avlastning vissa dagar! Dessutom måste det ju någonstans bli billigare? För det är ju billigare att köpa storpack med mat istället för små förpackningar? Iof måste man ju inte köpa små förpackningar bara för att man är en familj men endå ;)
Det lär ju inte heller ta jätte mycket längre tid att laga mat till en familj till heller och så länge alla sköljer av sin tallrik och stoppar den fint i diskmaskinen så blir det ju ingen mer diska att hantera heller!

Hoppas verkligen att vi flyttar till ett ställe sedan där det finns en familj i grannskapet som man kan göra så här med för det låter så himla suveränt!! :bow:

Ja, visst är det inspirerande att läsa vad andra äter! Och så kanske man vidgar sina vyer lite också, det man själv lagar tenderar ju ofta att gå i samma "smakskala" tycker jag... Det är liksom ingen slump vilka kryddburkar vi köper i storpack... Fast gott är det ju, som tur är :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka