Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spännande! Gör du på sidfläsk eller fläskfilé? Jag är lite skeptisk mot fläsk över huvud taget och sidfläsk i synnerhet...
Jag är skeptisk till fläsk ibland. I kinesiska rätter är jag inte skeptisk till fläsk (om det inte är i Hongkong där jag är skeptisk till all mat). Jag tog sidfläsk.

I övrigt är jag extremt och konsekvent skeptisk till fläskfilé, så det skulle jag inte ta. Rätten ska gärna koka en bra stund, och då tycker jag att fläskfilé blir oätligt. Om sidfläsk är för svårt, skulle jag ta fläskkarré.

De flesta koreanska recept skulle jag säga, they like it spicy! Kanske kan göra lite traditionell kimchi? ;)

Kan tipsa om Maangchi, hon har hemsida och youtube-kanal med massor av recept på traditionell koreansk mat.
Den ska jag kolla, tack för tipset!

Ett halvt kilo chili är ganska mycket. Nu är inte den här chilin jättestark utan tvärtom ganska rund i smaken, men ett halvt kilo.

Idag har jag varit i kryddbutik och köpt iransk grytblandning (torkade örter i en stor påse) samt torkade limefrukter. Jag kände mig väldigt kulturkompetent när den iranska innehavaren frågade om jag skulle laga ghormeh sabzi, för det skulle jag! Vi enades om att det är det godaste som finns och hon önskade mig lycka till!

Det blir basmatiris och rött vin till.

Här blir det udonnudelsoppa med tofu! Och kikärtor rostade i stekpanna. På kikärtsspadet (aquafaba) gjorde vi vegansk chokladmousse som står i kylen nu, ser mkt lovande ut. Rödvin till det!

Idag har jag varit i kryddbutik och köpt iransk grytblandning (torkade örter i en stor påse) samt torkade limefrukter. Jag kände mig väldigt kulturkompetent när den iranska innehavaren frågade om jag skulle laga ghormeh sabzi, för det skulle jag! Vi enades om att det är det godaste som finns och hon önskade mig lycka till!

Det blir basmatiris och rött vin till.

Låter mumma, ska testas!

@VLMF

Udonnudlar är bästa nudlarna! Älskar dem!

Bakar vad som eventuellt blir ciabatta... nåja, det brukar gå att äta iaf :D Särbon kommer idag så jag vill skämma bort honom lite med hembakt bröd :)

Här blir det udonnudelsoppa med tofu! Och kikärtor rostade i stekpanna. På kikärtsspadet (aquafaba) gjorde vi vegansk chokladmousse som står i kylen nu, ser mkt lovande ut. Rödvin till det!
Jag är lite skeptisk till kikärtsspadet, jag sköljer ju kikärterna energiskt för att bli av med den burkiga smaken. Finns den syrliga burkiga smaken inte kvar i spadet och slår igenom i tex moussen?

Jag är lite skeptisk till kikärtsspadet, jag sköljer ju kikärterna energiskt för att bli av med den burkiga smaken. Finns den syrliga burkiga smaken inte kvar i spadet och slår igenom i tex moussen?

Jag brukar också skölja frenetiskt! :D
Men i mina var det inte alls någon syrlig smak (Garants ekologiska på tetra). Vi smakade på skummet innan smaksättningen och då smakade det ju svagt kikärta. Men sen vispar man i vaniljsocker och florsocker och då försvann smaken. Och sen smält mörk choklad. Men just syrligt har jag aldrig tyckt att det smakat, snarare "basiskt" eller vad man ska säga.

Syrligt tycker jag inte att spadet smakar, mest lite burkigt. Jag har provat att göra maränger på burkspadet och de smakade varken kikärtor eller burk. Bara söt maräng! :up:

Lunch på restaurang: penne med oxfilé, rödvin, vitlök, grädde, karljohan och parmesan. Kvällsmat: morotskaka och te. Imorgon tänker jag laga en spännande variant av paner masala med halloumi och kardemummaris. Längtar redan!

Spaghetti med köttfärssås (god sådan som fick puttra i två timmar). PlastBARNBARNET åt så det storknade, dock endast av morotsstavarna och den rivna parmesanosten. Vi andra åt av allt.

Till kaffet fick vi pumpapaj, gjord på innanmätet av den pumpa som plastBARNBARNET och jag gjorde. PlastBARNBARNETs moder tillbringade det mesta av kvällen med att tjuvröka på balkongen, fullt begripligt med tanke på den lilles energi.

Vi har varit på djungeltur, en märklig blandning av jättekul och jättekonstigt. Just att titta på folk tycker jag lätt blir akward deluxe. Men, efter att de förklarat att de faktiskt vill ha besök och att pengarna gör att de kan fortsätta leva traditionellt som de vill så fick jag bita i äpplet. Embera quera, om någon är intresserad. Som vanligt här serveras det genomfriterad fisk och färsk frukt. Allt kan friteras. Och annars friterar man en gång till. Jag är mer av en ceviche-människa, men det var riktigt gott. Sen att jag på 175 är dubbelt så lång som alla andra är ju rätt spännande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar