Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Killaloe : tips är att köpa ett helt nät avokado, enligt min högst empiriska studie mognar de ungefär med hastigheten 1 avokado per dag. Ljuvligt!
Det låter vettigt! Och om min sambo (som oftast är den som köper stenhårda avocadosar, jag brukar vara bättre såklart :D) frågar efter källa så ska jag säga att det är en rekommendation baserat på en empirisk studie :up: :D

(Låter f.ö som om du har enorma pendlingsavstånd, din stackare :cry: )

Idag åt vi wallenbergare gjord på nötfärs (tänkte att vi skulle göra på viltfärs men utbudet på viltkött är under all kritik i de affärerna jag letat i :down: ), till det ugnsrostad potatis, whiskylingon och sås. :up:

Idag åt vi wallenbergare gjord på nötfärs (tänkte att vi skulle göra på viltfärs men utbudet på viltkött är under all kritik i de affärerna jag letat i :down: ), till det ugnsrostad potatis, whiskylingon och sås. :up:
Jag är jättehungrig NU!! Sluta skriva i mattråden!:rage: Det är alldeles för sent att börja skramla med kastruller nu, ju.

Men det lät gott. Fastän jag aldrig ätit Wallenbergare.:)

Jag är jättehungrig NU!! Sluta skriva i mattråden!:rage: Det är alldeles för sent att börja skramla med kastruller nu, ju.

Men det lät gott. Fastän jag aldrig ätit Wallenbergare.:)

Förlååååååååt :arghh:

Men det är gott, även om min variant väl inte är helt korrekt! (Jag äter inte kalv). Men iaf, om du vill ha ett bra recept någon gång när det inte är mitt i natten så gillar jag det här:
http://www.ica.se/recept/viltwallenbergare-med-whiskylingon-och-rosmarinpotatis-714368/

Förlååååååååt :arghh:

Men det är gott, även om min variant väl inte är helt korrekt! (Jag äter inte kalv). Men iaf, om du vill ha ett bra recept någon gång när det inte är mitt i natten så gillar jag det här:
http://www.ica.se/recept/viltwallenbergare-med-whiskylingon-och-rosmarinpotatis-714368/

Men jag behöver en veggovariant, ju! Fast whiskylingon och rosmarinpotatis lät ganska så veggo. Och om jag skulle äta kött är det helst vilt som gäller.

Tack:love:

Men jag behöver en veggovariant, ju! Fast whiskylingon och rosmarinpotatis lät ganska så veggo. Och om jag skulle äta kött är det helst vilt som gäller.

Tack:love:

Veggoschmeggo ;)
Nä men det finns säkert några som är kreativa och har gjort vettiga veggobergare :)

Själv föredrar jag också vilt och vet att det går att göra typ på fasan också (Mammerström har något recept på det) om du känner dig manad i framtiden :) :up:

Gjorde egenhändigt någon sorts bibimap. Med tofu, inte kött. Det var första gången och det finns förbättringspotential, men det blev jättegott ändå! Han som kallar sig min bihustru, det vuxna BARNET och jag åt så vi storknade.

Den minsta förpackningen koreanska chiliflagor i någon sorts Asian Trading affär där vi handlade, väger ett halvt kilo. Receptet krävde att vi använde två teskedar. Om någon känner till någon god maträtt där koreansk chili är huvudingrediens, tar jag tacksamt emot recept.

Jag drabbades av intensiva höstkänslor i lördags och hittade billiga grytbitar på fläsk så det blev en riktigt mustig gryta med lite sting i. Som tog typ ett dygn att bli klar, eftersom jag hastigt och lustigt bestämde mig för att gå på bio på lördagsaftonen, innan grytan var klar... tihi. (Obs: Kan rekommendera Tjuvheder. Fantastisk. Hemsk men fantastisk.)

Men ja. Mat. Lök, vitlök, kött bryntes i smör. Salt, peppar, tomatpuré, soja, lite fond, vatten, krossade tomater. Puttra i en evighet. I med färsk chili, svamp (färsk!!!), puttra mer. I med röd paprika mot slutet för färg och konsistens. Och lite mer chiliflakes. Mört, gott och värmande. Återfinnes även i lunchlådan idag och antagligen hela veckan då det var en faslig massa kött ;)

Igår blev det middag på lokal, ingen högre pretentionsnivå - carbonara på kafé med bokcirkeln. God, för all del, men väldigt tung och troligen béchamelbaserad - men baconet eller vad det nu var väldigt gott, hårt rökt och knaprigt.

I helgen lagade jag en rätt jag tänkt på länge: zucchini panerad i parmesan och stekt i olivolja, med basilika/spenatrisoni med saffran och en varm vinägrett med mycket svarta oliver, vitlök, lök, tomater och vitt vin. Helt galet gott. :love:

Idag blev det snabblagad räkpasta. Mycket chili, vitlök och olivolja samt mängder av parmesan gjorde det till en mycket bra måndagsmiddag :)

Tur att det inte är så många som äter just nu, då räcker maten längre till mig :D :up:

Idag testade jag att göra falafel på gula ärtor enligt ett av aröas senaste recept. Väldigt gott och det blev en rätt så bra och lätthanterlig smet (ibland tycker jag att det ör stört omöjligt att firma något annat än smulor av sådan smet :grin: ). Så det lär vi göra fler gånger :)

Rödkokt fläsk på Mao Zedongs favoritsätt. En rätt jag har vuxit upp med. Enligt Mao skulle revolutionen inte vara klar förrän alla kunde äta rödkokt fläsk. Jag förmodar att han missade att tänka på muslimer och judar. Till detta vitlöksstekt broccoli och glasnudlar med diverse kryddor och små gröna sojabönor.

Matbanan. I löv it. Idag stekt med salt och lime samt chili, tillsammans med havsabborre och ris kokt i kokosmjölk. Cashewnötter till samt avokado med lime, salt och chili. Jag är ett matgeni besatt av matbanan. Lustigt, eftersom jag avskyr banan i mat annars. Matbanan (kokbanan, Mjölbanan, platanos etc) är en helt annan grej. Sanslöst gott och användbart.

Rödkokt fläsk på Mao Zedongs favoritsätt. En rätt jag har vuxit upp med. Enligt Mao skulle revolutionen inte vara klar förrän alla kunde äta rödkokt fläsk. Jag förmodar att han missade att tänka på muslimer och judar. Till detta vitlöksstekt broccoli och glasnudlar med diverse kryddor och små gröna sojabönor.
Men hur?

Åh jag vill bara hylla Malmö och alla trevliga lunchrestauranger här! Har ätit vegansk lunch på fyra olika restauranger den här veckan. Kanongott och varierat, både "fine dining lite snoffsigt" lunch och vegansk version på husmanskost. Vegetariskt är ett ännu större utbud, och de flesta har animaliska rätter som huvudalternativ så man kan ta med vilken gammal mossig kollega som helst utan prostester, men ändå få vällagat vegetariskt själv :love: Sa jag till bra priser också?!

Gjorde egenhändigt någon sorts bibimap. Med tofu, inte kött. Det var första gången och det finns förbättringspotential, men det blev jättegott ändå! Han som kallar sig min bihustru, det vuxna BARNET och jag åt så vi storknade.

Den minsta förpackningen koreanska chiliflagor i någon sorts Asian Trading affär där vi handlade, väger ett halvt kilo. Receptet krävde att vi använde två teskedar. Om någon känner till någon god maträtt där koreansk chili är huvudingrediens, tar jag tacksamt emot recept.

De flesta koreanska recept skulle jag säga, they like it spicy! Kanske kan göra lite traditionell kimchi? ;)

Kan tipsa om Maangchi, hon har hemsida och youtube-kanal med massor av recept på traditionell koreansk mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 117
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?