Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag på kalas och åt tårta tills det sprutade ur öronen... Trots det lyckades jag få i mig av sambons långkokade chili con carne, vilket nog var vettig (och borde ge någon form av vuxenpoäng?!) samt gott såklart.

Och idag har jag fortsatt att äta tårta eftersom vi fick med oss en rätt rejäl bit. Dock lyckades jag behärska mig något och prioriterade att äta middag innan tårtan... (Men med godis som förrätt :o jag är nog lite sockerberoende tror jag :D). Så, middag idag blev vitlöksmarinerad kyckling stekt i ugn ihop med basilika och oregano. Till det risotto med soltorkade- och cocktailtomater. Det här är nog mitt livs tredje risotto och jag fattar inte varför jag inte äter det oftare?! Det är ju faktiskt rätt så gott :)

@Killaloe Risotto är jättegott och dessutom trevligt att laga!

Jag gjorde någon sorts auberginegratäng med den överblivna (goda) köttfärssåsen och ett generöst lager parmesan. Jag är barnsligt förtjust i aubergine, även om det inte är min erfarenhet att BARN är särskilt förtjusta i det.

@Killaloe Risotto är jättegott och dessutom trevligt att laga!
Ja men verkligen! Jag har aldrig riktigt fattat att det inte är snudd på omöjligt att laga risotto, så de gångerna jag gjort det blir jag alltid lika förvånad :D

Och Aubergine är fantastiskt! Alla BARN borde vara barnsligt förtjusta i det, så länge en inte råkar på ett träigt exemplar med för tjockt skal så är det ju en rätt snäll smak.

Gjorde en frysinventering igår, hittade ett litet paket älgfärs som jag fräste ihop med gul lök, vitlök och både torkade och tinade trattkantareller. Grädde, soja, dijon och persilja, serverades med färskpasta och ett glas rött :up:

Hittade även en bit älg som det står saltrulle på, någon som vet vad jag kan laga på det? @athena_arabians kanske har något välbeprövat förslag?

Gjorde en frysinventering igår, hittade ett litet paket älgfärs som jag fräste ihop med gul lök, vitlök och både torkade och tinade trattkantareller. Grädde, soja, dijon och persilja, serverades med färskpasta och ett glas rött :up:

Hittade även en bit älg som det står saltrulle på, någon som vet vad jag kan laga på det? @athena_arabians kanske har något välbeprövat förslag?

Rullen är en mager och grovtrådig styckdetalj från bakre delen av djuret, mellan ytter- och innanlåret. Precis som ytterlår, bog och fransyska kräver den en lång och fuktig tillagning för att bli mör (den beter sig i mångt och mycket som ytterlår).

Traditionellt rimmar man den och kokar till smörgåsmat, saltrulle. Den skivas ytterst tunt vinkelrät mot muskeltrådarna. Det går också att rimma och sedan röka den.

Annars kan man tillaga den som en stek (ej blodig då utan snarast a la slottsstek) eller så gör man gryta. Det viktigaste är som sagt långsam och fuktig tillagning.

Igår hade jag husmansdag. Till lunch blev det kålpudding (:heart:heart:heart:heart:heart:heart:heart:heart) med kokt potatis, rårörda lingon (sådana där riktigt goda som smakar åt tranbärshållet - eller kranbär, som jag gärna vill kalla dem) och skysås, typ.

2015-10-27-1245_562f63ed2a6b22a855e4a01d.jpg

På kvällen stekt strömming med potatismos hemma hos mamma och pappa. Lingon till det också, tyvärr inga (andra?) grönsaker men det gick bra ändå.

Igår lagade jag någon variant på gulasch ihop med vitlökssmetana och hembakat lantbröd. Mycket gott och brödet passade väldigt bra till.

Idag ligger jag på soffan ochvibte på att sambon ska komma hem med indisk take-away. Så trött som jag är funderar jag på om han till och med kan mata mig så jag slipper resa mig från soffan :D

Lunch med utsikt över höstgrått hav. Musselsoppa till förrätt, Havets Wallenbergare till huvudrätt. Jag gillar inte kokt potatis, men hade tur med salladsbuffén och klarade mig finfint på den.

Nu ska jag strax fixa mackor med trattkantareller och parmesan, och servera med en driva svartkålschips och en flaska rött.

Fredag!

12087926_983051921740821_1191943246817655318_o.jpg

Ugnsstekt lubb (hållbart fiskad) med mycket citronsmak (citronsaft, citronskal samt olivolja med citronsmak i såsen). Det var första gången jag smakade lubb och det var verkligen jättegott! (Och det var ju tur - för jag har mer i frysen!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar