Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu en dag med viltköttsbrist. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att få tag i?! :eek:

Så istället för vilt blev det lammköttbullar med potatis/morotsstomp, svampsås och smörstekta kantareller. Väldigt gott men ändååååååå!

Linssoppa inspirerad av en soppa på en libanesisk lunchrestaurang. Kokade lite rotfrukter och mixade dem, spädde lite lagom konsistens och hällde i spenat och röda linser. Massor av spiskummin och pressad citron. Bröd till. Riktigt gott, blev det.

Nudelsoppan igår blev kanongod :up: Vi lade upp det så att vi kokade en god buljong ihop med de grönsaker som behövde bli mjuka (morötter och broccoli) och sen hade vi massor av småskålar med ingredienser som man själv la upp i sin sopptallrik (gröna sojabönor, tofutärningar, tunt skivade champinjoner, vårlök, röd chili, koriander, sesamfrön, sesamolja, de kokta nudlarna m.m.) och sen öste man över buljong. Till efterrätt gjorde vi blåbärspaj på mina blåbär från i somras, vaniljsås på fusk (snabbmarsan pimpad med lite vaniljpulver).

Vilken tragisk mathållning, du måste verkligen lida :D

Det känns synnerligen svårtartat :laugh:
Enda familjemedlemmen som är i samma stad som mig kommer på lunch på onsdag, men hon äter inte kött så jag får ha oxfilén helt för mig själv :laugh::laugh:

Imorgon ska jag göra mig en liten oxfilégratäng, dvs slänga på en klutt med parmesan/smör/rivet bröd och en sallad till lunch, har inte kommit på vad jag ska äta till middag än

BARNET har fått blåsor i munnen och fick plättar med smultron/hallonsylt som tröst. Jag har ätit glass, ska snart göra dumplings. Det blir vegetariska med chili/ingefära och liiiiiiiiiiiiiiiiite korianderfrön. Ångar först, sen steks de. Ska göra någon dippsås till, men återstår att se vad.

Idag har sambon lagat mat och från och med idag är min mandolin samboförbjuden. Tydligen var den för avancerad att hantera :grin: så efter vissa svordomar och bandagering blev det god lax med ingefära/chili/soja, glasnudlar och en sallad med mandolinad gurka/blomkål samt sesamfrön och salladsdressing.

Ikväll ska jag göra helstekt rostbiff, på franskt vis tänker jag mig. Inte för att jag vet vad det betyder mer än att det är lägre ugnstemperatur än engelsk. Så jag tänkte krydda den som bara f-n, och köra i 125° till 55-57° någonting. Servera med... ja, jag vet inte. Rostade grönsaker kanske och lite feta eller schevrééééé på?

Tänkte på dig när jag åt den:D

Mattorka här. Suuuuck. Jag behöver en hemmafru/-man/hushållerska/-hållare som kan laga aptitretande och lättätna måltider till mig. Tror ni jag hittar hen på Happypancake eller ska jag söka via platsbanken?
Har du försökt att "approva" de på Tinder som lagar mat på bild? :D

På fredag ska jag bjuda våra fabulösa vänner på sushi. Det blir mest rullar för hela slanten. Har ni tips på roliga fyllningar? Vill hitta på lite nytt, och inga jäkla crabsticks.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 116
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar