Tittar in i ditt kök del 27

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 982
  • Visningar Visningar 43 579
Efter en riktigt god restaurangmiddag igår så blir kvällens middag spaghetti bolognese med nybakt foccacia och sallad.

En perfekt restaurangmiddag som utgörs av att det var väldigt god mat på bra råvaror, fint tekniskt utförande med smak precis där den ska vara och TVÅ saker som man tar med sig hem som riktigt bra grejer att ta till sig i egen matlagning.

Provade att göra någon slags tuna melt-wrapslösning!

Röran bestod av:

Hackad babyspenat
En skvätt majs (pga lite kvar i kylen)
Selleri
Tre finhackade svampar (pga lite kvar i kylen)
En halv paprika
Tonfisk
Smaksatt CF (sån där mini med chili)
Riven ost med låg fetthalt
Salt, peppar, soya och sriracha

Mitt kök har panik då det imorgon ska bjudas på mat till en gäst som äter laktosfritt samt minus lök, kål och baljväxter 😅. Ridå. (Alltså jag har verkligen fått hjärnsläpp.)
Är personen vegetarian också? Annars känns det ju som att man kan göra i princip vad som helst men att hoppa över lök och byta ut mot laktosfritt.

Är personen vegetarian också? Annars känns det ju som att man kan göra i princip vad som helst men att hoppa över lök och byta ut mot laktosfritt.
Nej, så det är faktiskt sant. Blev bara lite ställd där ett tag. Får bara tänka att allt finns i laktosfritt. Blir svårt att låta bli lök dock. Det är liksom ett ständigt inslag i maträtterna här hemma.

Idag blev det färdig-rotfruktsgratäng och färdig-köttbullar med vitkålssallad. Både köttbullar och gratäng köpta på svinnsmartrabatt :) . Av pastagratängen som jag lagade igår blev det JÄTTEMYCKET rester, så jag har fryst tre matlådor (eller, ja, fryspåsar då ;) ) åt mig. Och då har vi ändå ätit av gratängen både igår och idag!

1000011928.webp

Hemgjord bönchili med låg fetthalt-ost och majs.

Har i ett tillstånd av övermod inhandlat innerfilé av ren. Enligt förpackningen färskfryst.

Tänkte tillaga på fredag, med hasselbackspotatis, eller potatisgratäng. Och blåbärsrödvinssåsen, tillslut :D

Då är frågan, är det bara att tina den (rumstemperatur?) och sen tillaga som vanligt? Tänker mig bryna för yta och sen in i ugnen sista, om det ens behövs. Två tunna bitar.

Har i ett tillstånd av övermod inhandlat innerfilé av ren. Enligt förpackningen färskfryst.

Tänkte tillaga på fredag, med hasselbackspotatis, eller potatisgratäng. Och blåbärsrödvinssåsen, tillslut :D

Då är frågan, är det bara att tina den (rumstemperatur?) och sen tillaga som vanligt? Tänker mig bryna för yta och sen in i ugnen sista, om det ens behövs. Två tunna bitar.
Mitt tips är att skippa ugnen, den behöver inte det. Det låter vansinnigt gott! :d

Köpte en fryst lammstek som nu tinar långsamt i kylen. Jag räknar med att den är tinad någon gång i övermorgon om jag har tur.

Haft någon slags matförbannelse på sistone, tycker att både jag och partner alltid brukar slänga ihop god mat oavsett ambitionsnivå men icke senaste veckorna. 😆

Nu minns jag knappt men åtminstone ett par gånger blivit så salt att det verkligen inte gick att rädda, och andra grejer bara råkat bli torrt eller smaklöst. (Kom ihåg det ena nu, partner trodde att en halv flaska koncentrerad fond var lagom till någon deciliter sås för två personer. 😄🙈)

Tröstade oss i helgen med att gå ut och äta vegetarisk kålpudding som alltid är lika god, även om portionsstorleken minskat med typ hälften senaste 1-2 åren (förutom skålen med rårörda lingon, är inte lingon dyrt?!). 🙄 Sen lagade jag något slags indisk gryta med kikärter, blomkål, grönkål och kokosmjölk som blev amazing så nu känns det okej igen.

Nu blir det lite skryt, faktiskt. Jag gillar att bjuda på mat ibland och förra helgen lyckades jag och min sambo verkligen. Allt blev jättegott, inget gick fel, allt var väl tajmat.. en perfekt kväll helt enkelt och jag känner mig ja, lite stolt helt enkelt och vill därför visa upp lite bilder på maten här. Jag älskar att se fina matbilder och misstänker att fler här kanske känner samma :)

20250208_181329.webp

Till förrätt blev skivad mango och avokado med kräftstjärtar. Dressingen är gjord på sweet chili, citron, lite olja och hackad koriander. En av mina favoritförrätter. Det salta i kräftorna, den söta mangon och den krämiga avokadon blir en perfekt smakexplosion ihop med den syrliga dressingen.

Upplägget var kanske sådär dock.

20250208_191040.webp

Till huvudrätt blandfärsbiffar med griljerad spetskål. Lite brynt smör östes också över kålen innan servering. Detta var första gången jag åt spetskål och den var väldigt god såhär. Nu följde vi originalreceptet men jag skulle kunna tänka mig att göra om rätten i framtiden och göra lite roligare biffar (kanske med kapris eller fetaost i) eller ha något fint kött till. Lingonen är bara tinade, plockade i år.

20250208_200915.webp

Till efterrätt en sorts chokladdröm. Det understa lagret är en brownie, på den är det en chokladkräm och spritsat uppe på är chokladgrädde. Den här riktigt smälte i munnen, otroligt god. Inte svår att göra men lite tidskrävande, men väldigt smidigt att allt kunde förberedas dagen innan. Det enda jag gjorde samma kväll var att skärma upp den och vispa grädden. Väldigt lämplig efterrätt alltså när man har mycket annat som ska göras.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 820
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 368
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 850
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat

Tillbaka