Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
F8464BCD-5CF1-4A0D-800E-47287BEDC105.webp


Dagens fynd
 
Jag gjorde tabbouleh idag. Oklart hur ortodox den var, jag kollade lite olika recept och tillsatte (enligt ett) grön paprika och svarta oliver, kanske inte hör till originalet men det var gott! Kyckling marinerad med yoghurt och citron till, och en yoghurtsås med mosad feta, chiliflakes och oregano.

8DE72CBD-ED97-47BB-A42E-1C0D7029155C.webp
 
Karrén in i ugnen. Lite undrande varför jag tog palsternackor som jag egentligen inte alls gillar. Plus att äpplena inte var syrliga och rödlök så får se vad jag kan göra för att ge hela härligheten lite syra (plommonspäckad karré). När jag hällde på buljongen så undrar jag om karrén kommer bli kokt inte stekt eftersom det var så mycket. Jaja. Förhoppningsvis ångar en del av. Nåja nu har jag att leva på i några dagar. Tänkte egentligen vara lite nyttigare men det får bli gräddsås enligt originalreceptet. Vet inte hur gott tsatsiki varit till det.
 
Dagens middag: Elefantöron med pepparsås och friterad lök och pommes och sallad. Igår blev det nästan bara räksoppa, ännu fler räkor och räkor med aioli och massor av oliver, sallad och tzatziki.

Imorgon middag är en fin bit färsk kolja dags att smörsteka med spenat till. Lunchar på ännu mer oliver, sallad, tomater och tzatziki.
 

Nja, redan massor med rotfrukter, jag tänker mer på något syrligt för att skära det söta. Cornish gurkor skulle vara perfekt men har inga hemma. Ska försöka göra lite snabb pressgurka.

Buggerity, naturligtvis är palsternackorna och morötterna fortfarande hårda när allt annat är klart. Grr.
 
I dag har jag statt i koket nastan hela dagen. Jag har gjort paronmarmelad med nagra rabarber, ginger (errr??? :cautious:) och cognac och en jatteladdning seafood soppa. Paronmarmeladen blev himmelskt god:d och jag har en hel kasse till med paron som alltsa maste skalas och goras marmelad av. Dessutom ar det MASSOR av paron pa de hogre grenarna ... jag lar ga igenom grasmattan under tradet innan hundarna snor allt som faller ner. :p

Jag hade tankt gora den som en chowder, men det blev mer som helt vanlig soppa sa jag tog fram "immersion" mixern och tog i lite for haftigt sa det blev som ett mellanting mellan en bisque och chowder. Vansinnigt god i alla handelser och tillrackligt med soppa for atminstone 3-4 middagar ... sa det kommer att frysas in en hel del.

edited to add: Ginger = ingefara och Immersion blender = stav mixer. ;) ;)
 
Har varit hos föräldrarna och plockat svamp. Trattkantareller, gula kantareller, karl-Johan, blomkålssvamp och blek taggsvamp. Kommer inte äta annat än svamp resten av året. Såg svamp när jag blundade på kvällen.

Blev bjuden på älg två gånger! Först hade föräldrarna gjort älggryta med kantareller och lingon ihop med kokt potatis på lördagkvällen. Och på söndag lunch stannade vi till hos en väninna som bjöd på tjälknöl, potatisgratäng, lingon och syltlök. Och en ljuvlig äppelkladdkaka med färskosttopping.

Och väl hemma söndag kväll gjorde vi gratinerade mackor med smörstekta kantareller och parmesan.
 
Torskrygg med räkor, örter och en väldig massa smör samt mandelpotatispuré och små fina morötter i helgen. Nybakade surdegsbaguetter till söndagsfrukosten och i lördags vad som närmast kan beskrivas som en full english (dock inga bönor och ingen blodkorv).

Igår kväll köbetortillas med halloumi, avokado, picklad rödlök, stekt aubergine och sriracha, idag till lunch soppa på diverse rotfrukter (främst butternut squash) toppad med lite frön och resten av krassen och dillen från helgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
28 29 30
Svar
585
· Visningar
26 619
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Allt känns hopplöst…
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp