Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ännu inte gjort egen. Beskriv gärna din bowl sedan!

Vi bottnade med ljumna risnudlar, eftersom barnen älskar risnudlar. Barnen åt sina nudlar färgade med blå spirulina, om man är lagd åt det hållet. Nudlarna fick en marinad av japansk soya, mirin, sesamfrön och misopasta. Jag picklade rödlök, mandolinade broccoli (som jag hällde kokande vatten över och sen citron och salt) morötter, rättika och en liten ynklig daikon från landet. Avokado är ruskigt gott till, så det också och soyabönor.
Rostad lök, nötter och sesamfrön i valfri mängd ovanpå. Som protein hade vi kylskåpsrensning, så det fanns rå lax, räkor, lite kyckling och rostbiff.
Jag brukar ställa fram wasabimajonäs, sriracha, nån liten limedip, alger mm. Tror jag fick med allt?
Eftersom det ska vara kul för alla så lägger jag gärna de starka kryddorna lite vid sidan av så man kan swacos-bygga själv.
Jag älskar ägg med suger på att tillaga ägg, så inget sånt.

Jag gör på samma sätt om vi gör färska vårrullar inser jag.
 
Åt på asiatisk restaurang igår. Lammfärs- och ingefäradumplings i kryddig soppbuljong med koriander, friterad sej med syrlig sallad och jordnötter, morot med fermenterad tofu och macadamianötter. Öl till. Och dessert: ingefärs-custardpaj med lapsang souchong och brynt smör. Gott och prisvärt!
 
Vi bottnade med ljumna risnudlar, eftersom barnen älskar risnudlar. Barnen åt sina nudlar färgade med blå spirulina, om man är lagd åt det hållet. Nudlarna fick en marinad av japansk soya, mirin, sesamfrön och misopasta. Jag picklade rödlök, mandolinade broccoli (som jag hällde kokande vatten över och sen citron och salt) morötter, rättika och en liten ynklig daikon från landet. Avokado är ruskigt gott till, så det också och soyabönor.
Rostad lök, nötter och sesamfrön i valfri mängd ovanpå. Som protein hade vi kylskåpsrensning, så det fanns rå lax, räkor, lite kyckling och rostbiff.
Jag brukar ställa fram wasabimajonäs, sriracha, nån liten limedip, alger mm. Tror jag fick med allt?
Eftersom det ska vara kul för alla så lägger jag gärna de starka kryddorna lite vid sidan av så man kan swacos-bygga själv.
Jag älskar ägg med suger på att tillaga ägg, så inget sånt.

Jag gör på samma sätt om vi gör färska vårrullar inser jag.
Det är nog det att man tar lite av många ingredienser som bromsar mig. Jag är så dålig på den kombinationen.
 
Stekte, sparsam som jag är, ihop en omelett till lunch. Tomaterna är som en gåva direkt från Paradiset. Många små tomater i omeletten.

Drabbades av akut kolhydratbrist, och åt därför en stor persika och en stor persimonfrukt. Båda har jag pallat! Jag älskar att palla sådan frukt! Jag har även två pallade granatäpplen, men åtgången är ju begränsad på sådana. Jag äter inte direkt två stycken som de är som efterrätt.
 
Något gick lite fel. Ett vinglas mandellikör till mellanmål. :p
20191011_161740.webp
 
En smått fantastisk coq au vin (fast såklart på kyckling) har just inmundigats med en god Shiraz. Tokgillar inte Shiraz men väl inkokt i maten och sedan i glas blev det riktigt bra. Till och med den yngre skaran tyckte att det smakade riktigt bra, även om yngsta tyckte att allt utom just kycklingen kunde undvaras. Rosmarin, timjan, schalottenlök och vinet drog ihop sig till nåt bra. Sås med rökt o grillad paprika till.

Inspirationen kom via appen Kitchen Stories som ibland glimrar till med riktiga diamanter.

(För den känslige kan noteras att den yngre skaran bara fick tillgång till vinet genom timmeskokt , avalkoholiserad sås)
 
I Italien är allt från storlek på grappa till betalningstid helt relativt betraktaren. Men inte kaffet. Då ligger du illa till. Inget blask.

Helt OT. En kund i Italien skrattade en gång när vi ville ha 30 dagars betalningstid. Inte ens tekniskt möjligt att genomföra var svaret.Under 90 dagar var närmast ett mirakel. Det blev 342 dagar. Antingen behöver detta land vår effektivitetshunger eller så behöver vi slappna av litegrann eller lite mer mandellikör i höstsol.
 
Maste nog kopa lite mandellikor nar jag ska ivag och kopa mer cognac for dagen's paronskord. :angel:

I dag blir det lunch med familjen. Det far nog bli en shakshuka, snabbt enkelt och gott.
 
I Italien är allt från storlek på grappa till betalningstid helt relativt betraktaren. Men inte kaffet. Då ligger du illa till. Inget blask.
Kaffet är genomgående toppen! Men serveras i på tok för små mängder. Hela grejen med avspända italienare och patologiskt effektiva svenskar ställs på ända när det kommer till kaffet. BARA JAG i hela byn sitter länge med mitt kaffe.
 
Kaffet är genomgående toppen! Men serveras i på tok för små mängder. Hela grejen med avspända italienare och patologiskt effektiva svenskar ställs på ända när det kommer till kaffet. BARA JAG i hela byn sitter länge med mitt kaffe.

espresso i liten kopp på mindre än 20 sekunder. Där har italienarna rätt. Du har helt enkelt fel.:grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
28 29 30
Svar
585
· Visningar
26 625
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp