Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ätit rostbiff i dagarna tre, först en klassiker med potatisgratäng och skysås till, sen en rejäl rostbiffmacka med tomat, sallad och en riktigt lyckad majonnäs med massor av dijon. Igår fick den sista rostbiffen bli en pastasås tillsammans med champinjoner som var kvar sen pizzabaket och lite mamma-kantareller.
Ikväll äter jag och 4-åringen en charkbricka, tänkte vi.
 
Vem här var det som hade ätit steel cut havregrynsgröt? Jag åt det på brunch i Stockholm i helgen och blev helt frälst. Jättegott! Köpte mig ett paket och imorse kokade vi gröt. Sambon, som är hungrig av sig, ville ha en extra portion. Helt plötsligt hade vi två liter gröt :laugh: Vad gör man bäst med kall gröt? Bröd? Kan man sjuda upp den igen utrörd med lite vatten?
 
Vem här var det som hade ätit steel cut havregrynsgröt? Jag åt det på brunch i Stockholm i helgen och blev helt frälst. Jättegott! Köpte mig ett paket och imorse kokade vi gröt. Sambon, som är hungrig av sig, ville ha en extra portion. Helt plötsligt hade vi två liter gröt :laugh: Vad gör man bäst med kall gröt? Bröd? Kan man sjuda upp den igen utrörd med lite vatten?

Steker den. Min Mormor gjorde grot sa hon kunde steka till Morfar som alskade smorstekt grot. :p

Det har gjorde jag i gar ... Det vill saga, jag rensade och smorstekte med lok och korsbars tomater och smorstekte Sourdough, la lite hart lagrad cheddar uppepa och in i ugnen for att smalta osten. MYCKET gott som middag.
Nu galler det bara att overtyga kompisen att antingen visa mig var hon plockar ... eller plocka till mig oftare. :p

IMG_0458.webp
 
Vem här var det som hade ätit steel cut havregrynsgröt? Jag åt det på brunch i Stockholm i helgen och blev helt frälst. Jättegott! Köpte mig ett paket och imorse kokade vi gröt. Sambon, som är hungrig av sig, ville ha en extra portion. Helt plötsligt hade vi två liter gröt :laugh: Vad gör man bäst med kall gröt? Bröd? Kan man sjuda upp den igen utrörd med lite vatten?

Min pappa gjorde grötbröd ibland, har dör mig att det var gott!
 
Vem här var det som hade ätit steel cut havregrynsgröt? Jag åt det på brunch i Stockholm i helgen och blev helt frälst. Jättegott! Köpte mig ett paket och imorse kokade vi gröt. Sambon, som är hungrig av sig, ville ha en extra portion. Helt plötsligt hade vi två liter gröt :laugh: Vad gör man bäst med kall gröt? Bröd? Kan man sjuda upp den igen utrörd med lite vatten?
Steker som plättar/burgare bara att dela den kalla stelnade gröten i bitar och steka på. Ät med sylt, frukt eller något annat smarrigt.
 
Tänkte krabbelurer med hallon till barnen, nån god smörgås till mig. Slutade med krabbelurer für alle.
Det var oväntat gott (barndomsminnen från Tjörn, där åt vi krabbelurer), minskade på sockret bara, finns gränser för vad jag kan med att kalla middag.
Är gräsänka så nivån är modest.
 
Tänkte krabbelurer med hallon till barnen, nån god smörgås till mig. Slutade med krabbelurer für alle.
Det var oväntat gott (barndomsminnen från Tjörn, där åt vi krabbelurer), minskade på sockret bara, finns gränser för vad jag kan med att kalla middag.
Är gräsänka så nivån är modest.
Krabbelurer. Du och Lennart Hellsing. Vad är det?
 
Vem här var det som hade ätit steel cut havregrynsgröt? Jag åt det på brunch i Stockholm i helgen och blev helt frälst. Jättegott! Köpte mig ett paket och imorse kokade vi gröt. Sambon, som är hungrig av sig, ville ha en extra portion. Helt plötsligt hade vi två liter gröt :laugh: Vad gör man bäst med kall gröt? Bröd? Kan man sjuda upp den igen utrörd med lite vatten?
Jag äter steel cut!

Det händer att jag sparar gröt i kylen till nästa dag, då jag värmer den i micron spädd med havremjölk (iKaffe!). Stekt gröt blir också gott, i smör och med sylt eller bär och en klatt fet yoghurt, tex. Fast jag är kanske inte att lita på - jag gillar tom kall gröt (dock endast om den är kokt på mjölk och då helst fetare havremjölk).

Min mamma brukade ha överbliven gröt i bröd, men jag har aldrig orkat prova.
 
Jag äter steel cut!

Det händer att jag sparar gröt i kylen till nästa dag, då jag värmer den i micron spädd med havremjölk (iKaffe!). Stekt gröt blir också gott, i smör och med sylt eller bär och en klatt fet yoghurt, tex. Fast jag är kanske inte att lita på - jag gillar tom kall gröt (dock endast om den är kokt på mjölk och då helst fetare havremjölk).

Min mamma brukade ha överbliven gröt i bröd, men jag har aldrig orkat prova.

Jag sökte i tråden nu och det var såklart du som skrivit om det! :D Tack för tips. Sambon mikrade den imorse utspädd med lite vatten. Det blev bra. Jag var mer sugen på filmjölk, men det finns ju kall gröt och en ny dag imorgon med...
 
#färgförfan på min middagstallrik igår. Mangosalsa med vitlök, chili, koriander, lime, rödlök och gurka, ugnslagade gröna bönor med finfint örtsalt från Imperia i Italien där jag besökte olivimperiet (med tillhörande museum!) Fratelli Carli i somras och köpte massa goda grejer, samt en stekt laxfilé. Fint som snus, både för ögat och gommen måste jag säga.

 
Influerad svamptortellini igår och till lunch idag rester av en rotfruktsgryta (vitt vin, timjan osv) toppad med smulad feta och en näve basilika. I förmiddags finfika med havrelatte och mandelcroissant (tur att jag bara ätit halv frukost).
 
Tänkte krabbelurer med hallon till barnen, nån god smörgås till mig. Slutade med krabbelurer für alle.
Det var oväntat gott (barndomsminnen från Tjörn, där åt vi krabbelurer), minskade på sockret bara, finns gränser för vad jag kan med att kalla middag.
Är gräsänka så nivån är modest.
Åh, krabbelurer! Fick det i våras när jag låg inlagd på psyk, hela avdelningen blev plötsligt lugn och folk mig. 🙂
 
Genomled charkbrickan med hög feber, men dottern var nöjd i alla fall. Idag räckte energin till köttbullar och makaroner...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
28 29 30
Svar
585
· Visningar
26 619
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp