Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Firade smärre högtid. Bläckfisk till förrät. Troligen den godaste bläckfisk jag har ätit.
received_1231059937065885.webp
 
Igår firades dotterns nytagna körkort med lammfärsbiffar med timjan, vitlök och gräslök. Till det sallad, ugnsrostad sötpotatis och potatis och ugnsrostade grönsaksrester (färsk broccoli, blomkål, rotselleri, rödlök) toppat med gratinerad fetaost. Toppat med rivet gräslökssmör och rödvinssky. Lite mastigt för en torsdagskväll men festligt att fira med.
 
Cevapici till barnen. Idag fick jag asgoda sockersliskiga friterade mjölbollar med pistagenötter och nån sockerlag med citronsmak efter lunch. Kände mig som en 2-åring som fick godis för första gången. Herrejävlar så goda.
Även gjort äppelchutney, tomatmarmelad, lökmarmelad och lavendelskorpor.
 
Grubblar, jag ska göra en plommonspäckad bit fläskkarré, står att man ska lägga i olika grönsaker att steka med i ugnen, men jag vill även ha i paprika eftersom jag älskar det, men blir kanske inte bra tillsammans med morötter, palsternacka, potatis och äpple? Och sedan är frågan, skala eller inte skala potatisen? Lägga i den på samma gång som morötterna och palsternackan? Och kan man använda rödlök istället för gul lök?

Eller är det bättre att koka potatisen för sig? Jag gillar skarpt saker som man bara slänger i en ungsform/gryta och sedan kan ignorera samt generar mindre disk.
 
Grubblar, jag ska göra en plommonspäckad bit fläskkarré, står att man ska lägga i olika grönsaker att steka med i ugnen, men jag vill även ha i paprika eftersom jag älskar det, men blir kanske inte bra tillsammans med morötter, palsternacka, potatis och äpple? Och sedan är frågan, skala eller inte skala potatisen? Lägga i den på samma gång som morötterna och palsternackan? Och kan man använda rödlök istället för gul lök?

Eller är det bättre att koka potatisen för sig? Jag gillar skarpt saker som man bara slänger i en ungsform/gryta och sedan kan ignorera samt generar mindre disk.

Jag hade lagt ner alltihop på en gång och skalar aldrig potatis om jag kan undvika det. Du kan absolut använda rödlök!
 
Jag fick den här mackan (eller ja, fick och fick, betalade för den faktiskt) på skördemarknad idag. Så god!
Köttet var fantastiskt fint och cremen med fetaost var riktigt bra (den skymtas som något litet vitt under det mesta).
A534D102-41C2-4257-8571-FC3F4675A5C0.webp


Satte dock en bit grönkål i halsen så lite av upplevelsen förtogs av allt hostande. :D
 
I kvall blev middagen for Maken och mig tva gula bettor, en "slaw" med lite overbliven svamp och nagra tomater och som "slaw ingridiens" en gudomlig dip med rostad sesame seeds. Till det delade jag en ganska stor "rock fish" file som fick lite lagom asiatisk kryddning for att passa till sesame seed dippen.
Gott vin och mycket prat till. (Nu har jag fastnat bakom datorn medan Maken stadat koket och laddat tvattmaskinen.)
MYCKET gott och valbehovligt i kvall.

IMG_0463.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
28 29 30
Svar
585
· Visningar
26 619
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Allt känns hopplöst…
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp