Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll gjorde vi något paella-liknande med en twist. Körde libanesiska riset, kycklinglårfilé, kammusslor, vanameiräkor och frästa men krispiga paprikor, majs och zucchini. Och en burk körsbärstomater. Hade även i rödlök, vitlök och kryddor, buljong etc.
Det blev gott. Men med någon chorizo ex hade det blivit perfekt.

Jag fick feeling och bakade en god och simpel kaka med päron rullade i nymalen kardemumma och strösocker. Själva smeten var väl lik sockerkaka. Men jag hade i lite mer kardemumma och lite bourbon-vaniljpulver. Den blev jättegod! Men man skulle haft ngt till den, vaniljsås eller glass etc.
 
Kvällens lax är förberedd!
Lax marinerad i japansk soja, riven ingefära, finhackad chili, rivet limeskal och pressad lime, lite honung ringlat över. Kör 13-15 minuter på 175 grader så den blir lite fint rosa i mitten.

29039


Serverar till det en enkel typ guacamole av mosad avocado, finhackade körsbärstomater, en liten klick cremefraise och typ en halv pressad vitlöksklyfta (rör ihop). Och så yasminris!

Vitt vin till också såklart! Jag kör ikväll ett israeliskt chardonnay som heter Yarden.
 
Fick ett knippe humleskott av grannen plus ett recept. De skulle fräsas i olivolja, vitlök och citron och sedan smaka som typ sparris. Det var kanske att ta i, men ganska gott i alla fall. Maken tyckte att de var något träiga.:p Kändes som ett bra alternativ till nässelsoppa för att fira våren. Så nu slipper jag det.

(har aldrig lyckts med nån nässelsoppa. Alltså, det blir väl hyfsat, men inte SUPERGOTT. Så om någon vet ett recept som blir just SUPERGOTT så dela gärna med er. Förra våren gjorde jag mig till och med till och pocherade ägg till. Det blev ändå bara "hyfsat".
 
Fick ett knippe humleskott av grannen plus ett recept. De skulle fräsas i olivolja, vitlök och citron och sedan smaka som typ sparris. Det var kanske att ta i, men ganska gott i alla fall. Maken tyckte att de var något träiga.:p Kändes som ett bra alternativ till nässelsoppa för att fira våren. Så nu slipper jag det.

(har aldrig lyckts med nån nässelsoppa. Alltså, det blir väl hyfsat, men inte SUPERGOTT. Så om någon vet ett recept som blir just SUPERGOTT så dela gärna med er. Förra våren gjorde jag mig till och med till och pocherade ägg till. Det blev ändå bara "hyfsat".
"Som sparris" är en förskönande omskrivning för ogiftig/ätlig i de här sammanhangen, om du frågar mig. Jfr tex kaveldun.

Alltså, nässelsoppa. SUPERGOD är kanske mycket sagt, men god tycker jag att den blir väldigt enkelt. Du kanske bara inte gillar nässlor?
 
"Som sparris" är en förskönande omskrivning för ogiftig/ätlig i de här sammanhangen, om du frågar mig. Jfr tex kaveldun.

Alltså, nässelsoppa. SUPERGOD är kanske mycket sagt, men god tycker jag att den blir väldigt enkelt. Du kanske bara inte gillar nässlor?

"Inte gillar" är en överdrift. Det är de överförtjusta utropen kring nässelsoppa som jag inte förstår mig på. Möjligen är VÅRENS ankomst en starkare krydda för andra än för mig.
 
Fick sån enorm feeling och köpte massa färsk sparris som jag nu tänkte göra ngt göttigt av. Är ju gott att bara smörsteka med flingsalt, men langa gärna era sparris-tips!
 
Har ätit hamburgare idag, hemgjorde. Har faktiskt ätit den lite då och då på sistone, skönt när man behöver något snabbt. Friscobröd, stekt halloumi, ett stekt ägg, lite ost och någon form av "smörj". Har funkat rätt bra då det oftast har varit enda måltiden, förutom lite knäckesticks som jag knaprat på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 804
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 456
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp