Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Besöker sväronen i samband med partners födelsedag. Veganskapet åkte ut genom fönstret ungefär i samband med att partners moder med bestämdhet frågade (=bestämde) att "fisk äter ni väl?"
Jo, vi får väl göra det. Inte bara fisk har jag matats med i princip varannan vaken timme, utan även croissantfrukost, yufkapaj, jordgubbstårta, krusbärstårta... Igår var vi på restaurang, jag var fortfarande proppmätt från lunchen men pressade pliktskyldigt i mig en ganska god bit vit fisk med spetskål och sötpotatismos. Vansinnigt god choklad-creme brulé till efterrätt. Vaknade mätt. Nu vill jag aldrig mer äta, men snart är det lunch.
 
Igår var jag med en god vän på fin restaurang, anses av många vara stadens bästa.
De har en mycket trevlig meny, med närproducerade råvaror av mycket hög kvalitet.

Vi beställde in en färdigkomponerad trerätters med dryckespaket.
Förrätt, Löjrom (4/5 toasters), Varmrätt, Ryggbiff med puré och kålrot (5/5 toasters) Efterrätt Rabarberglass med smulor (3/5).
Nöjd med maten, dock var dryckespaket inte riktigt lika bra som jag hoppats på.
Men det blir absolut återbesök.

IIkväll blir det Fried rice med kyckling och en herrans massa grönsaker.
 
Vårstädat i trädgården och eldade då kvistar och grenar. Perfekt läge att hämta lite korvar och grilla lunch ute.

Till kvällsmat blev det vofflor.
Fy så mycket onyttig mat!
 
Den bruna maten - lyckligtvis godare än snygg. Daal med kirskål direkt från trädgården och årets första spenatskörd.
 

Bifogade filer

  • IMG_2597.JPG
    IMG_2597.JPG
    64,4 KB · Visningar: 16
Jag har lagat vettig mat hela heögen, hurra liksom! :D
Igår blev det kokt emmervete, vaxbönor, ugnsgratinerad blomkål och kalkonfilé marinerad i citron/vitlök/örter och körd i ugn på låg temperatur. Fetaost och gröna blad till. Väldigt väldigt gott! Är nästan avis på sambon som fick det till lunch idag :o

Idag blev det pulled pork med surdegsfrallor, senapskräm och picklad kål/morot. Spännande limesoda eller något sådant i glaset. Alltså senapskrämen är verkligen så god, hade typ kunnat äta bara den. Men ja, resten av maten var himla god den med :D
 
Ikväll gjorde vi asgod pasta med charlottenlök, virlök, lite cayenne, citron, vitt vin, basilikaolja, små räkor, vanamei-räkor och kammusslor. Till det ohemula mängder parmesan. Sååååå gott!
 
Ikväll gjorde vi asgod pasta med charlottenlök, virlök, lite cayenne, citron, vitt vin, basilikaolja, små räkor, vanamei-räkor och kammusslor. Till det ohemula mängder parmesan. Sååååå gott!
Vad är vanamei-räkor?

(Jag är strängt uppfostrad med att man inte använder parmesan på pasta med fisk eller skaldjur. :p )
 
Vad är vanamei-räkor?

(Jag är strängt uppfostrad med att man inte använder parmesan på pasta med fisk eller skaldjur. :p )

Oj, googlade och det stavas inte riktigt så. Stavas med ett n till: vannamei-räkor. Det är såna lite större som brukar ha skalet kvar just runt stjärten sas. 😂

Sambon brukar kalla mig No limits AB, gällande det mesta i livet. Så vi kör vidare på parmesan i detta. gaaalet gott med parmesan till det tycker jag ändå. Men jag är inte direkt skolad i köket på ngt vis heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 788
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 343
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 454
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp