Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stoppa pressarna! Sparrisen kostar femton spänn! Våren är här! (:D :D :D)

I lördags gjorde jag torskrygg i ugnen med pepparrot, citron, dill och lite smör, några kokta potatisar till den hågade (jag smakade och de var goda! Amandine hette de.) och stora högar stekta grönsaker. Romsås brevé, som blev över från min varmrökta lax-frossa på fredagen.

Igår serverades det grekisk sallad till sen lunch och sedan en fantastisk fika hos boyfriends ex-fru med fru, gemensam dotter, fruarnas gemensamma son, två hundar som skulle ha parat sig tre gånger under helgen men inte riktigt fått feeling så tiken fick stanna. Detta mitt uppe i en flytt, så det var fantastiskt rörigt och härligt på alla sätt. Avväpnande för mig, dessutom, som inte träffat ex-frun förut. Inte för att jag behöver prestera inför henne på något vis, men jag är lite besatt av goda intryck... hur som helst, det serverades hallon täckt med vit choklad och marshmallows, kört i ugnen tills lagom. Serverades med vaniljglass. Ja, det var väldigt sött men i liten portion (okej, två små portioner) och med starkt kaffe till blev det hur bra som helst.

Efter bokcirkel gjorde jag en omelett med rökt skinka, babyspenat och lite prästost.
 
Igår serverades det grekisk sallad till sen lunch och sedan en fantastisk fika hos boyfriends ex-fru med fru, gemensam dotter, fruarnas gemensamma son, två hundar som skulle ha parat sig tre gånger under helgen men inte riktigt fått feeling så tiken fick stanna. Detta mitt uppe i en flytt, så det var fantastiskt rörigt och härligt på alla sätt. Avväpnande för mig, dessutom, som inte träffat ex-frun förut. Inte för att jag behöver prestera inför henne på något vis, men jag är lite besatt av goda intryck... hur som helst, det serverades hallon täckt med vit choklad och marshmallows, kört i ugnen tills lagom. Serverades med vaniljglass. Ja, det var väldigt sött men i liten portion (okej, två små portioner) och med starkt kaffe till blev det hur bra som helst.
Det där låter helt klart som en sådan där tillställning då jag skulle ha velat vara en fluga på väggen.
 
Jag hittade en klump bortglömd lammfärs som jag skulle vilja göra något med. Vad ska jag göra med den? Jag känner mig sugen på något så enkelt som välkryddade biffar med tzatziki, men är öppen för lite mer äventyrliga förslag.
 
Jag hittade en klump bortglömd lammfärs som jag skulle vilja göra något med. Vad ska jag göra med den? Jag känner mig sugen på något så enkelt som välkryddade biffar med tzatziki, men är öppen för lite mer äventyrliga förslag.
Ostfylld cannelloni täckt med lammfärssås röstar jag för! Älskar det!
Saker som heter något med kräm, brukar väl vara väldigt hälsosamma?
Japp! :D
 
Hepp, jag blev snuvad på min moussaka eftersom att NÅGON redan hunnit börja med maten när jag kom hem från jobbet och jag varit dålig på att kommunicera mina planer (betyder det att jag är en DÅLIG PARTNER?). Så det blev kycklinggryta med timjan och lime istället, men det var så vansinnigt gott att jag är redo att förlåta det mesta.

Nu rödvin och Alvedon. Fint ska det vara!
 
Hepp, jag blev snuvad på min moussaka eftersom att NÅGON redan hunnit börja med maten när jag kom hem från jobbet och jag varit dålig på att kommunicera mina planer (betyder det att jag är en DÅLIG PARTNER?). Så det blev kycklinggryta med timjan och lime istället, men det var så vansinnigt gott att jag är redo att förlåta det mesta.

Nu rödvin och Alvedon. Fint ska det vara!
Jag tycker nog det tyder på att din partner är dålig - jag menar, du ska väl inte behöva kommunicera utan partner bör fantiskt kunna läsa dina tankar eller gissa sig till vad du vill!

Fancy med alvedon och rödvin!
 
På Proustcirkel igår serverades Nesselrode Pudding, en sorts glass, eller kanske snarare parfait, som visst var populär i "Frankrike och den engelska överklassen" vid förra sekelskiftet. Den är baserad på osötad kastanjekräm, körsbär (skulle egentligen vara något annat, minns inte vad nu), konjak och grädde. Gott, lite ovanligt, rätt mäktigt.

Innan det hann jag med årets första uteglass, så man kan lugnt säga att det räckte med stekt broccoli och strimlad rökt skinka med två vispade ägg slagna över och ett par ostskivor på toppen till kvällsmat innan sänggående ;)
 
Jag är lite efter med att uppdatera här! I helgen beställde vi sushi på fredagen, eftersom det blev för sent att laga mat när vi höll på att krångla med att skruva upp mörkläggningsgardiner i gästrummet. På lördagen lämnade jag uppackningsmisären, åkte till Köpenhamn med en väninna, spenderade dagen med att promenera överallt och stanna till för ett glas bubbel/öl på uteserveringar i sommarvärme, varannan timme. Smörrebröd till lunch och tapastallrik på en naturvinsbar till middag. När jag kom hem hade lägenheten INTE magiskt packat upp sig själv. Så jag lämnade den även hela söndagen. Sallad på Holy greens till lunch, kaffe och glass i solen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 788
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 343
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 454
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp