Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu en dag utan kök.


Vad är en treveckorssallad?
Receptet jag hittade var rivna morötter, riven vitkål, paprika och purjolök. Sen skulle man koka upp 1dl vinäger, 1/2 dl rapsolja, 1/2 dl olivolja, 1/2dl socker, 1msk salladskrydda och örtsalt. Blandas ner i salladen medan dressingen fortfarande är varm.
Enligt receptet håller sig salladen fräsch i kylskåpet i 2-3 veckor så jag gjorde en enorm sats :)
 
Receptet jag hittade var rivna morötter, riven vitkål, paprika och purjolök. Sen skulle man koka upp 1dl vinäger, 1/2 dl rapsolja, 1/2 dl olivolja, 1/2dl socker, 1msk salladskrydda och örtsalt. Blandas ner i salladen medan dressingen fortfarande är varm.
Enligt receptet håller sig salladen fräsch i kylskåpet i 2-3 veckor så jag gjorde en enorm sats :)

Aha! Det där låter som en smart sallad när man är kökslös och lagar mat i hallen.
 
Här åts köttbullar i tomatsås med pasta och massa parmesan.


@Miran ! Kvarstår Humle-erbjudandet? Jag har eventuellt shoppat spännande kultursorter men det finns plats.

Kan man skicka skott? I så fall borde jag kunna ordna det (när grannens plantor har satt fart). Mina egna vågar jag inte nalla av än. Har bott på hotell en hel vecka snart. Inte ätit något vettigt. I tisdags en trist wrap på kulturtantsevent (var du måntro där @Anna ) . Annars var det kul, men jag var för trött i huvudet för att kunna njuta fullt ut. Igår en trist sallad för att jag försökte vara hälsosam. Idag siktar jag på midfdag på hotellet med några trevliga kollegor. Lär bli en räckmacka efter en snabb titt på menyn och innehållet i min plånbok.
 
Kan man skicka skott? I så fall borde jag kunna ordna det (när grannens plantor har satt fart). Mina egna vågar jag inte nalla av än. Har bott på hotell en hel vecka snart. Inte ätit något vettigt. I tisdags en trist wrap på kulturtantsevent (var du måntro där @Anna ) . Annars var det kul, men jag var för trött i huvudet för att kunna njuta fullt ut. Igår en trist sallad för att jag försökte vara hälsosam. Idag siktar jag på midfdag på hotellet med några trevliga kollegor. Lär bli en räckmacka efter en snabb titt på menyn och innehållet i min plånbok.

I tisdags var jag på extrainsatt bokklubbsträff, så inte denna gången ;)
 
Kan man skicka skott? I så fall borde jag kunna ordna det (när grannens plantor har satt fart). Mina egna vågar jag inte nalla av än. Har bott på hotell en hel vecka snart. Inte ätit något vettigt. I tisdags en trist wrap på kulturtantsevent (var du måntro där @Anna ) . Annars var det kul, men jag var för trött i huvudet för att kunna njuta fullt ut. Igår en trist sallad för att jag försökte vara hälsosam. Idag siktar jag på midfdag på hotellet med några trevliga kollegor. Lär bli en räckmacka efter en snabb titt på menyn och innehållet i min plånbok.

Åh, ingen brådska! Vänta tills de satt fart:)
 
Har nog kollat lite för mycket på Sveriges mästerkock för jag kände mig tvungen att lägga upp desserten (plus fota såklart) idag. Och glass med kolasås och banan och valnötter känns ju genast mycket lyxigare om en kallar det dessert :D
FA195CB7-0393-43E0-ADD5-40DAA38D9194.jpeg

Åt åven middag, väldigt goda linsbiffar med morot och jordnötssmör i. Till det en créme fraiche-sås med sriracha, vitlök och persilja samt ugnsrostade potatisar, polkabetor, morötter och rödlök. Det förtjänade dock ingen bild!
 
Är gravid och kan inte säga att jag har varit kulinariskt lagd de sista veckorna, cravings på diverse olika livsmedel har gjort middagarna aningens udda och stackars sambon har snällt hängt på :love:

Men idag kom lusten till pannbiff med massa lök, en galet gräddig grädd/brunsås och potatis med rårörda lingon tillbaka med full kraft OCH HERREGUD VAD GOTT! :d:love:

(Allt lagat ifrån grunden givetvis, om någon undrar :p)

Jag levde på typ sallad de 5 första månaderna när jag väntade sonen. Stekt, varm mat och ffa stekt kött var otänkbart att äta. Bara växte i munnen.
Det var himelskt när aptiten kom tillbaka :love:
 
Jag tänkte fixa ett proteinrikt kvällsfika eftersom jag hade tränat och kört slut på mig. Sen kom jag på att kolhydrater är godare, så det slutade i rostat vitt bröd toppat med smör, jordnötssmör, lönnsirap och hackad mörk choklad. :d
 
Jag ska snart inmundiga dumplings med ris och vitkål. Mums! Jag ser verkligen fram emot det eftersom min senaste dumplingsmåltid hastigt avbröts pga att jag hade fått sojasås till trots att jag hade sagt att jag var allergisk. Ett riktigt antiklimax blev det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 785
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 343
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 454
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp