Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köttfrossa i helgen hemma hos MODERN efter drygt två veckor med nästan enbart lakto-ovo-vegetarisk mat. Spaghetti och köttfärssås, lövbiff med maaassa stekt lök och kokt potatis (av någon delikatessigare sort som blev som klister mosad i smör åt bebisen), och en måltid med bl.a. inkilad vegetarisk köpepizza. Pizzan blev även lunch innan hemfärd i går. Kanelbulle fikade vi också - älskar kanelbullar.

Nu är jag tvärförkyld med 38,5 i feber. Hade inte den hemmastannande sambon varut detsamna hade man ka ske kunnat beskylla köttet. :D

Just det: Köpeärtsoppa (veg) till middag i går till femåringens ilska.
 
Flytthelgen avklarad! Även mätmässigt. Frukost på café på lördagmorgonen eftersom köket var ihoppackat. Sushilunch alldeles för sent. Pizza och rödvin sittandes på en trasmatta i nya köket vid 22 på kvällen, ty borden var ännu inte ihopmonterade. Söndagen tog vi igen genom att dra ut förlängningssladd till balkongen, grädda våfflor utomhus i solen med en aldrig sinande kanna kaffe, grädde, glass, hemgjord hjortronsylt (det är därför man blir sambo med en halvnorrlänning!), jordgubbssylt och juice. Det var så varmt att det var t-shirtväder!

Första hemlagade middagen i nya lyan blev morots- och halloumibiffar med ugnsrostade rotsaker och srirachamajonnäs.
 

Bifogade filer

  • 91B941F7-4A54-4CBD-8A13-F01B9347501B.jpeg
    91B941F7-4A54-4CBD-8A13-F01B9347501B.jpeg
    289,4 KB · Visningar: 28
Eftersom jag inte har ngt liv så klev jag upp vid 10 och marinerade ett kilo lammkött i apelsinsaft, citronskal, muskovadosocker, kardemumma, spiskummin, kanel, finhackad chili och vitlök. Nu ska det stå ett par timmar och sen inleds långkoket.
Har även tänkt testa en enkel efterrätt. I mitt huvud vore det gott att göra nån slags lemoncurd men med passionsfrukt istället för citron. Tänkte till det bara glass och lite mini-maränger. Vad tror ni?
 

När är det klart och vad har du för portkod? :d

Skämt åsido, det låter urgott! Men jag har själv det absurda lyxproblemet att ha mer god färdiglagad mat än vad jag orkar äta för tillfället. Måste göra av med en del av köttet i frysen så jag tog mig för att offra en mindre bit oxfilé. Preppade en värstinglunchlåda på tagliatelle med en del av köttet, grädde, champinjoner, parmesan och svart tryffel. Och lagade konjakssås till resten av biten i ugn.

Och så bjuder några kollegor på värsta vårbuffén med varmrökt lax och parmaskinka, grissini och melon och pasta-/potatissallad och allehanda andra delikatesser. Så nu står lunchlådan orörd i kylen och jag är proppmätt. Men, det återstår ju fler dagar i veckan.
 
Jag har våldgästat föräldrarna i helgen och blivit bortskämd. Mamma bjöd på kinesisk wok på älginnanlår, paprika, soja, jästa svarta bönor, vitlök och annat gott med ris. Hon hade dessutom bakat semlor och kanelbullar. Pappa serverade öring med hollandaisesås, mandelpotatis och sockerärter. Så gott!

Idag åt jag överraskning á la måndag i form av tinad matlåda. Jag trodde att det var min underbara italienska grönsakssoppa och blev glatt överraskad när jag hittade den, började steka krutonger i olivolja och ha mig. När den kom ut ur micron visade den sig vara en rätt tråkig fisksoppa. Krutongerna var goda i alla fall. Sedan tidig middag i form av SUSHI i solen på balkongen.
 
Jag fick vegan lunch på ett jobbevent idag. Enkelt och gott, lite sallader, lite biffar, och sådär. Hemma var jag tydligen omedvetet inspirerad av detta, eller orkade varken handla eller tänka. Oklart vilket.

Begränsat utbud på grönsaker hemma, resulterade i en quinoasallad med gröna sojabönor i och biffar på burkade svarta bönor och halvkokta röda linser. Jag kämpade på duktigt med biffsmeten och de blev riktigt goda! Quinoa blir i allmänhet godare om någon annan än jag lagar den. Jag förstår inte varför min quinoa alltid får lite unken smak?
 
@Petruska kokar du den inte i buljong? Jag brukar KÖPA quinoasallad i delikatessen på min Ica för att jag aldrig får till den lika gott. Tror det är rätt mycket vinäger i den jag köper, det känns fräscht.
Idag gjorde jag inte det, men det har jag nog gjort. Nu kryddade jag som attan med både balsamvinäger, citron och lite granatäppelsirap, för att motverka unkenheten. Ja, salt och peppar och sånt också. Och lite spiskummin. Det blev bättre än det brukar bli, men sämre än vilken salladsbar som helst. :(
 
Idag gjorde jag inte det, men det har jag nog gjort. Nu kryddade jag som attan med både balsamvinäger, citron och lite granatäppelsirap, för att motverka unkenheten. Ja, salt och peppar och sånt också. Och lite spiskummin. Det blev bättre än det brukar bli, men sämre än vilken salladsbar som helst. :(
Jag brukar koka quinoa i rätt stark buljong, det döljer den där unkiga beskan ganska bra. För quinoa har ju väldigt rolig konsistens.
 
Jag gjorde en riktigt mustig tomatsoppa, med stjälkselleri-morot-rödvinsbas. Nybakade knapriga scones med hackade (rostade och saltade!) jordnötter i till. Mycket gott. Var tydligen lite väl generös med den mystiska ungerska chilin jag hittade i en burk, enligt middagssällskapet. Jag tyckte inte att det var så farligt... :angel:
 
Idag gjorde jag inte det, men det har jag nog gjort. Nu kryddade jag som attan med både balsamvinäger, citron och lite granatäppelsirap, för att motverka unkenheten. Ja, salt och peppar och sånt också. Och lite spiskummin. Det blev bättre än det brukar bli, men sämre än vilken salladsbar som helst. :(
Jag tycker det blir mindre unket om man köper tricolore men det kanske är placebo, de kanske inte smakar olika.
 
Omelett med stekt rödlök, aubergine, squash och paprika till lunch och till middag grov bulgur med en yoghurtsås med de örter som för tillfället finns i trädgården (gräslök, minilite mynta, bladpersilja och timjan - det ni!), ugnsbakad fänkål med fetaost och tomatsallad.
 
Jag gjorde en omelett igår efter kulturtantsevenemang (Jens Liljestrand om Vilhelm Moberg, främst Utvandrarsviten, vilken berättare han är!) - några trötta svampar, lite strimlad skinka, en lite tråkig tomat. Svarta oliver på. Tyvärr hade jag ingen ost hemma förutom halloumi och parmesan och jag orkade inte öppna någon av dem, annars hade det varit gott med något riktigt smakrikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 779
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 343
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 454
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp