Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Formel 1 och swacos! Mjuka brön med fyllning bestående av vanlig tacokryddad köttfärs och refried kidneybönor med röd paprika, lök och chili, kryddat med spiskummin. Dessutom snabbsyltad rödlök, rå gul lök, jalapenos, sås-sås, creme fraiche, majs på burk, riven plastost och guacamole :d. IPA till mig och citronläsk (Sanpellegrino, så god!) till partner. Swacos at its best!
 
Formel 1 och swacos! Mjuka brön med fyllning bestående av vanlig tacokryddad köttfärs och refried kidneybönor med röd paprika, lök och chili, kryddat med spiskummin. Dessutom snabbsyltad rödlök, rå gul lök, jalapenos, sås-sås, creme fraiche, majs på burk, riven plastost och guacamole :d. IPA till mig och citronläsk (Sanpellegrino, så god!) till partner. Swacos at its best!

Vi åt liknande, minus plastost, plus västerbottensost. Firat SKORK med kladdkaka och solsken. 2 år SKORK liksom.
 
Kom hem från en brakmiddag på tapashaket runt hörnet. Istället för att gå vidare och spåra ut går jag hem och börjar steka köttfärssås till morgondagens lasagne. Tanten inom mig har verkligen spårat ut :rofl:
Nu puttrar ett kilo lammfärs med kanelstänger, rödvin och massa kanel i tomatsås. Helgen verkar gå i lammets tecken. Imorgon lasagnemiddag och måndag blir det långkok på lamm ala marockans style.
 
Vårlunch lagom tills sommartiden har anlänt: nyskördade nässlor, omvandlade till soppa med pocherat ägg. Skörden räckte till några omgångar nässelpesto också, med yttepyttelite hemmaplockad ramslök på toppen.

thumbnail_IMG_2583.jpg
 
Gårdagens middag blev mycket lyckad. God mat, trevligt sällskap, vacker miljö och spännande vin från Bulgarien. Torsken hade tyvärr lämnat menyn, och istället åt jag vrakfisk (??? stone bass på engelska, Wikipedia säger vrakfisk!) med ramslöksgnocchi, musslor och ostronvelouté. Hjorthaggis med kålrotspuré till förrätt, och en favorit i repris till efterrätt:

27442


Citronparfait på marängbädd med pistageströssel och fruktiga pluppar som jag inte riktigt minns vad de var :D

Idag har jag ätit årets första lunch på uteservering: ciabatta med varmrökt lax, inlagd gurka och dill-crème fraiche. San Pellegrino Aranciata till. Vet inte riktigt om det blir av att att jag fixar någon vettig middag idag. Eftersom klockan snart är 6 och jag ännu inte tagit tag i det verkar det inte så.
 
I fredags gjorde vi swacos. Jag gjorde en grym guacamole till. Gott!
Igår gjorde vi grillad kyckling som var simpelt smörad och kryddad. Till det sallad. Gott det med! Till efterrätt smörkolaglass med choklad- och kola-sås. Ännu godare!
Idag tänkte vi slappa och köpa hem pizza. Det är all snabbmat eller ens restaurangmat som finns i byn här. Tur att de är grymt goda! Sambon som aldrig brukar ha pizzasug ville äta dem dagligen i somras då vi flyttade hit. 😂
 
Vet inte riktigt om det blir av att att jag fixar någon vettig middag idag. Eftersom klockan snart är 6 och jag ännu inte tagit tag i det verkar det inte så.
... och det är då PARTNER kommer hem från sin pappa, fullastad med diverse sudanesisk-etiopisk mat som blivit över från deras släktlunch (som undertecknad av olika skäl inte kunde vara med på). Injera, kikärtsröra och en lammgryta som var fantastiskt god, men som en mesig svensk som jag fick lov att röra ner lite yoghurt i för att inte brinna upp på insidan. Hemgjord baklava en masse till efterrätt.

Och så undrar folk varför man väljer att bo sambo! O_o;)
 
Två dagar i rad med piffade rester.

Insåg att pumpan inte skulle räcka till soppa (och orkade inte handla) så det blev pasta med uppstekt pumpa, vitlök, lite smetana och mandolinade polkabetor som jag fyndade i kylen. Lite gröna blad, krutonger på surdegsbröd (också fyndade, fast i frysen) samt pumpakärnor och fetaost så blev det en riktigt trevlig middag.

Idag blev det överblivet ris och bön/kålbiffar med srirachamajo samt gröna blad. Inte riktigt så spexigt men gott ändå och skönt att bara kunna köra maten i mikron ibland.
 
... och det är då PARTNER kommer hem från sin pappa, fullastad med diverse sudanesisk-etiopisk mat som blivit över från deras släktlunch (som undertecknad av olika skäl inte kunde vara med på). Injera, kikärtsröra och en lammgryta som var fantastiskt god, men som en mesig svensk som jag fick lov att röra ner lite yoghurt i för att inte brinna upp på insidan. Hemgjord baklava en masse till efterrätt.

Och så undrar folk varför man väljer att bo sambo! O_o;)
Enkelt. Utan sambo måste hästmänniskor leva på korv från macken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 777
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 342
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 454
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp