Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
En grym quorn? Kan du vaska fram ett recept på det?

Jag försökte men svaret var ytterst svävande, sonen har tagit efter mitt sätt att laga mat - testa och glömma vad man egentligen gjorde så det blir olika varje gång.:) Dock hade den marinerat ett helt dygn och det var pressad lime i marinaden. Och olivolja, svartpeppar, chili, vitlök och färska örtkryddor - "de som växte bakom huset. " Lite åt det hållet. Men den var saftig och smakade väldigt citrusfräsch med lite sting. Väldigt god, faktiskt.

Fredagens hotelfrossa är över, nu hemma och lite matt av EB-tema tog jag mig ändå samman och stekte en BIFF modell blodig. Ska jag äta rött kött i överdriven mängd ska biffen råma. Detta toppades med BEARNAISE (herregud...) och stekt sparris. Bea är inte gott, inte ens när man gjort den själv. Tack och lov hittades en slatt rödvinssås vilket jag är väldigt förtjust i.
Har ätit mer kött fredag till lördag än en normal vecka. Åt en mycket trevlig fish and chips till lunch. Är fettstinn och liksom godmodig till lynnet.

Alltså, bearnaise är ju fantastiskt gott om den är hemslagen och välgjord. :o

Låter helt fantastiskt!

Här är middagen just uppäten. Efter rotfruktschips och Prosecco på verandan åt vi varmrökt lax, smörstekt sparris, färskpotatis, gräddfilssås med dill och en sallad på rå fänkål, sockerärtor och små blad. Jag känner mig hyfsat välgödd och fettstinn jag med vid det här laget:D

Tycker faktiskt inte särskilt synd om dig!

Jag är hos mor på landet och har det ganska drägligt. Imorse frukost på piren efter ett ganska kallt bad, danskt rågbröd med chevrètte, tomat och basilika och surdegsbaguette från igår med räkor, sallad och ägg. Kaffe ur termos.

Efter några timmars fri lek och läsning(Wittgenstein, Christie och Thorvall) åt vi färskpotatis, matjesill, rödlök och gräddfil med en tomatsallad bredvid. Nu, efter ett till dopp och en hundpromenad har vi snott ihop och ätit rabarberkaka med kardemumma och mandel och druckit te. Middagen står skriven i stjärten(underbara autocorrect ), men känns rätt avlägsen.

Sedär, lite livsstilsporr för att uppväga mitt avund, @Petruska

Alltså. Din livsstilsporr går jag igång på. Speciellt som den typen av välbärgat skärgårdsliv är exakt så jag brukar tillbringa några veckor varje sommar - nu räknar jag bara dagarna. :love:

Alltså. Din livsstilsporr går jag igång på. Speciellt som den typen av välbärgat skärgårdsliv är exakt så jag brukar tillbringa några veckor varje sommar - nu räknar jag bara dagarna. :love:
Det gör ju inte jätteont, nej. Särskilt morgnar och kvällar är fina. Fast jag får lappsjuka och känner mig instängd efter en halv dag, trots att vi bara är tjugo minuter från stan:o Kanske är det just det korta avståndet som gör att jag inte landar? Flykt hem till asfalten är alltid möjlig, liksom?

Det gör ju inte jätteont, nej. Särskilt morgnar och kvällar är fina. Fast jag får lappsjuka och känner mig instängd efter en halv dag, trots att vi bara är tjugo minuter från stan:o Kanske är det just det korta avståndet som gör att jag inte landar? Flykt hem till asfalten är alltid möjlig, liksom?

Mitt skärgårdsliv utspelar sig ca 20 mil från närmsta stad (närmsta håla finns 2 mil bort), och 130 mil från mitt hem. Isolationen bidrar verkligen till njutningen!

Mitt skärgårdsliv utspelar sig ca 20 mil från närmsta stad (närmsta håla finns 2 mil bort), och 130 mil från mitt hem. Isolationen bidrar verkligen till njutningen!
Oj, jag kan tänka mig att det ger ett helt annat lugn. Stan är alltid ett alternativ här och bara tjugo minuter i bil eller en dryg timme på cykel bort.

Jag har ätit mackor hela dagen... Jättevitt bröd som jag köpte till räkor igår. På förmiddagen åts de med korvpålägg under en vandring på en ö. På eftermiddagen med fånigt gott rökt karrépålägg. Och sen blev det en räkmacka till på kvällen. Med aioli och sriracha. Medan jag kokade räkfond. Imorgon ska jag äta något mer matigt :D

Middagen igår bestod av salmalax med forellrom, äggulekräm, rågsmul och vattenkrassepistou till förrätt. Något vitt till. Grönpepparkryddad kalvrygg med pecorinopolenta, päronchutney, rotfruktschips och salviasky till huvudrätt, cabernet sauvignon till. Efterrätten var godast, hallonmousse med citronkräm, maräng, citronsnö, kokosflarn och färska hallon. Perfekt kombination av mycket syrliga smaker, textur och sötsegt flarn. Moussen smakade riktigt mycket hallon! Prosecco och kaffe till.

Lunch: grillade grönsaker och stekt cikoria. Jag har helt snöat in på cikoria! Underbart gott! Pasta med skaldjur och bläckfisk. Vitt vin. Dubbel espresso.

Jag lovar att ta tag i det edwardianska temat och äta kött till middag.

Såsen är helt klart ett problemområde i det italienska köket. Jag undrar hur Edward gör när han är i Italien.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 667
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar