Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag läst mig till är att det ska vara för kallt på våra breddgrader för dem. Möjligtvis i växthus (den är ju tropisk från början).

Funderar på att göra det nästa år och göra som jag gör med potatisen jag vill ha klar till midsommar - sätta den inomhus i en stor hink och ta ut den varma dagar men ta in den på nätterna. Och sedan plantera ut när det garanterat är hyfsat varmt i jorden. Slösa växthusutrymme på sötpotatis vet jag inte ...

Merlins skägg! :eek:
Hur kan jag ha missat att detta är en MATTRÅD?! Jag har fått för mig att det varit en köksinredningstråd som gått bananas och förökat sig. Men, ni pratar ju mat! Jag som älskar mat! Jag som älskar att både laga och äta mat! Och titta på matprogram och köpa för många kokböcker.

Jag sitter iaf och äter sötmandel. Dolce far niente, ni vet.

(Jag har gått in i väggen så matlagningen har ju legat lite på is senaste.. well, månaderna egentligen, men det har börjat vända så kanske kan inspireras ytterligare här!)

Ok, det var faktiskt lite roligt :D

Instämmer med @Petruska, vi har nog aldrig snackat köksinredning. Det enda är som brukar dyka upp är mina grillar och min rök :angel: vilket kanske inte riktigt kvalar in som inredning :laugh:

EB-tema känns rätt feltajmat nu när en mest vill äta gröna blad och sparris. Dessutom behöver även jag hålla igen lite på ett ytterst beklagligt sätt. Dock har jag ankbröst i frysen. Jag tänker anka ugnsstekt, kanske flamberad? Med sparris till? Och så mycket vin?
EB gillar sparris! Jag ska laga sparris med hasselnötter, färsk basilika och citronzest med varmrökt lax till.

Funderar på att göra det nästa år och göra som jag gör med potatisen jag vill ha klar till midsommar - sätta den inomhus i en stor hink och ta ut den varma dagar men ta in den på nätterna. Och sedan plantera ut när det garanterat är hyfsat varmt i jorden. Slösa växthusutrymme på sötpotatis vet jag inte ...
Alltså, det är en ipomoea. Jag försökte odla den som krukväxt häromåret, men det blev inget. Jag orkade dock inte följa ens hälften av tipsen på nätet. Men du är ju en mer seriös odlare. Zon 4 är dock inte sötpotatisens naturliga växtzon.

Alltså, det är en ipomoea. Jag försökte odla den som krukväxt häromåret, men det blev inget. Jag orkade dock inte följa ens hälften av tipsen på nätet. Men du är ju en mer seriös odlare. Zon 4 är dock inte sötpotatisens naturliga växtzon.

Nej, det har jag ju förstått. Men å andra sidan när jag en viss förkärlek för "omöjliga" odlingsprojekt och just därför kockar det mig. :) Har t.ex lyckats få ett aprikosträd som skulle klara zon 1 att övervintra, bli jättestort och ge MASSOR med aprikoser i zon 4. Så det vore väl själva sjutton om jag inte skulle kunna hantera en uslig sötpotatis.

Från där jag sitter nu ser jag att mitt lime träd har blommat klart och ser ut att ge flera frukter och att kaffeplantorna ser ut att ha fått knoppar.:banana:Jag älskar verkligen att odla MAT.

Hittade räkor i lösvikt för 50 kr/kg i affären idag. På en torsdag gör det absolut ingenting att det är frysräkor. Köpte 1,5 kg, åt ett gäng till middag ihop med frysbaguette (från Picard, jättegoda) som först kördes i ugnen, med sötpotatisaioli från affären. Inget vin till, dock Hägen dasz salted chocolate caramel-glass ihop med salt kola-sås till dessert. Kanske tog en skopa för mycket, mår lite illa nu :p Inte klockren EB-anda men det var det bästa jag fick ihop!

EB hade gråtit floder om han såg min lunch, men det gjorde inte jag! Frittata fylld med med butternutpumpa, fetaost och oliver. Sallad på ptitim, grillade tomater, grönkålsblad, hasselnötter, balsamicolök och getost som tillbehör.

Jag får nog äta lite glass ikväll för att kompensera. (Det var ju ett jäkla tjat om denna Häagen Dazs Salted Caramel överallt! Är den ny? Eller bara jäkligt god? @VLMF)

Vet inte vad middagsplanerna är. Glass, kanske? Och popcorn, för vitaminerna och mineralernas skull.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 672
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar